Hej
Jag ska gräva ur min gamla torpargrund och även ett utbygge på krypgrund pga av fuktskada. Jag vill veta hur mycket man behöver gräva ur? Till grundmuren? ska fyllas upp en bit med lite makadam sedan en plastfolie. Ska man använda nån särskild tejp till skarvarna på plasten och ska plasten gå upp nåt på grunden? Egentligen vill jag veta hur gjorde ni på grävde ur era och hur mycket gjorde de med fuktvärdena. Huset är nydränerat nu.
Mvh Mikael
 
Jag har hjälpt min far med ny plast och en avfuktare: http://www.woods.se/dsc-70es/
Det gjorde stor skillnad men framförallt så gör avfuktaren att jag vet vad luftfuktigheten är som max i krypgrunden.
Det behövde inte grävas ur.
 
Jag bestämde mig (helt ovetenskapligt) för att gräva ut så mycket att jag i framtiden skulle ha möjlighet att kunna krypa runt och inspektera. Det har jag varit ofantligt tacksam för i efterhand...
Det finns olika tankar kring var plasten ska sluta, men jag valde att vika upp plasten en bit.
Jag lade först bara plast, men det hjälpte inte i sådan utsträckning att jag kom undan avfuktare. Vitmögelangreppen avtog inte... Idag har vi en sorptionsavfuktare som håller koll på miljön i krypgrunden.
 
  • Gilla
Mikael Elfving
  • Laddar…
Ok ja det är ju svårt med avfuktare och gissa sig till om man ska sorpitionsavfuktare eller en Kondensavfukare beroende på förutsättningarna, ska ta till en fackman sedan som får kika igenom allt efter jag brytit mig ner i golven.
 
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
Fyllde du upp något med makadam? Frågan är även hur viktigt de är med tvättad eller inte, hör så många olika svar angående det.
 
Nej, faktiskt inte. Det borde jag ha gjort, men av olika anledningar blev det inte så. I vårt fall fungerar det bra ändå, men det är möjligt att avfuktaren får jobba mer när fukten kommer upp direkt under plasten. Det där med tvättad singel vet jag inte riktigt hur viktigt det är. Under de åren jag jobbade som markanläggare så lades det iaf inte någon tvättad singel vid dräneringsjobben. Kanske har någon här på BH en riktigt bra motivering till varför man ska lägga de pengarna?! Jag personligen skulle inte göra det.
 
Mikael Elfving skrev:
Ok ja det är ju svårt med avfuktare och gissa sig till om man ska sorpitionsavfuktare eller en Kondensavfukare beroende på förutsättningarna, ska ta till en fackman sedan som får kika igenom allt efter jag brytit mig ner i golven.
I södra Sverige är det nästan alltid mer ekonomiskt med kondensavfuktare.
Ofta är det "gamla" hus som läcker värme ner i krypgrunden som det handlar om.
För att vara säker måste du mäta temp och fuktighet under minst ett år och sen är det enkelt att räkna ut vad som drar minst ström.
Det är först vid låga temperaturer sorpitionsavfuktare blir effektivare och då är det i regel inte problem med fukt.
Lita inte på vad fackmännen säger i denna fråga då många bara jobbar med sorpitionsavfuktare och kommer att rekommendera detta. Så var det för min far.
 
Ok nu blir det ju nya golv så de blir ju tätt jämfört med ett gammalt golv så värmen läcker nog inte ut så mycket av då tror jag, men nu när golven kommer på plats vill jag ju ha en avfuktare direkt så de inte uppstår några problem från början och jag kan eller vill inte vänta med tex med mätningar då mögelangrepp kan komma fort om jag har otur för fuktigheten har ju varit så pass hög innan så chansa utan vill jag inte till en början :)
 
Håller med om att du inte bara ska köpa det första som kommer över dig, så kolla runt lite. Vi har som sagt en sorptionsavfuktare tillvär krypgrund, som är murad med granit och troligen läckande som ett såll. Vår elräkning är ändå helt ok, så det handlar inte om jättesummor. Viktigadt är att det funkar.
Sen måste jag kommentera att det skulle uppstå problen med att det läcker värme ner i grunden. Det har jag väldigt svårt att tro. För det första letar sig värmen uppåt och inte neråt, och för det andra hade det bara varit en fördel om det kom värme ner i grunden. Om luften i krypgrunden värms upp minskar RF.
 
  • Gilla
Mikael Elfving
  • Laddar…
Jo visst är det så, menar bara att ja inte slår igen mitt golv förrän de finns en avfuktare där, sen ska de inte vara någon skit. Anticimex ville ha 35 för en sorpitionsavfuktare med installation, sen säljer ju Woods sorpitionsavfuktare för en 17 har jag för mig som jag tycker är mer rimligt, nån med erfarenhet av Woods grejer?:)
 
Helt rätt, enligt mina erfarenheter är Anticimex svindyra och helt ovilliga att fundera på andra lösningar. Hoppas du hittar nåt bra! Lycka till!
 
Varför inte passa på att gjuta golv om du ändå gräver ur?
 
  • Gilla
alex86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.