Hej!

Jag har en stuga på ca 60kvm som jag ska gjuta helt nytt golv i. Tanken är att lägga i golvvärme för att värma stugan året om med.

Bör jag gjuta in elslinga eller vattenslinga och sen värma med typ en Värmebaronen MP4?
Vad kommer dra mest el av dessa alternativ?

MVH Erik
 
Jag skulle alltid föredra vattenburen golvvärme, då kan man välja värmekälla i framtiden, tex även en mindre värmepump.
Man KAN även använda sin VV-beredare som värmekälla till golvvärmen initiellt.
För att få jämn värme över golvet bör man lägga varannan slang som tillopp resp retur så är man inte beroende av ett högt flöde.
El eller vattenburet påverkar inte elförbrukningen vilket däremot en Värmepump gör.
MVH
 
Bert19 skrev:
Jag skulle alltid föredra vattenburen golvvärme, då kan man välja värmekälla i framtiden, tex även en mindre värmepump.
Man KAN även använda sin VV-beredare som värmekälla till golvvärmen initiellt.
För att få jämn värme över golvet bör man lägga varannan slang som tillopp resp retur så är man inte beroende av ett högt flöde.
El eller vattenburet påverkar inte elförbrukningen vilket däremot en Värmepump gör.
MVH
Första meningen är helt Ok men resten behöver nog en förklaring.
 
Ang VV-ber kan jag förklara direkt till frågeställaren om han vill, fordrar ett schema och materialval.
Beträffande förläggning av golvslangar så bör de alltid dras varannan tillopp och retur, lite mera tanke krävs men mycket bättre resultat, har gjort det i ett flertal hus.
 
Varför endast svara frågeställaren jag vill också veta.
Jag vill veta varför skulle jag blanda in vv beredaren med golvvärmen.
Jag vill veta hur man ansluter en slinga som går från stigare ut över ett golv och tillbaka till returen enligt din metod,

varannan slang som tillopp resp retur så att man inte beroende av högt flöde

Sist men inte minst El eller vattenburet påverkar inte elförbrukningen vilket däremot en Värmepump gör.
 
Redigerat:
Han menar såhär: Om du har elslinga eller vattenburen slinga som värms med en elpatron så är elförbrukningen i stort sett lika. Men om du kopplar in en värmepump för att värma vattensliingan då är elförbrukningen betydligt lägre.
 
Förklaring varannan slang tillopp o retur, man tycker efter en tid att saker är självklara men kan nog behöva en förklaring.
Gjorde en enkel skiss, något mera arbete men mycket jämnare golvtemperatur särskilt om man vill sätta en termostat på slingan, utan att montera en extra pump för att med högt flöde åstadkomma jämn temperatur.Visa bilaga Skiss varann T-R.pdf
 
Skickar även en skiss på inkoppling av golvvärme och om man så vill handdukstork från VV-beredaren.
Temperatur på utgående vatten blir vad man ställer in på VV-beredarens shunt.
Rumstemperaturen regleras genom att man startar och stoppar cirkpumpen från en rumstermostat.
Man ska välja golvvärmerör som tål den temperatur man vill ha på sitt varmvatten, tex Alupex.
Detta skall ses som en enkel lösning tex i väntan på inkoppling av en värmepump.
Visa bilaga Skiss GV från beredare.pdf
 
T
Bert19 skrev:
<-- snip -->
Man KAN även använda sin VV-beredare som värmekälla till golvvärmen initiellt.
<-- snip -->
Hej!
Jag kan förstå att man vill göra så här temporärt i vissa fall men undrar, lekman som jag är, om det är OK att ha tappvatten draget genom slang/rör för golvvärme?
Man ska väl inte dricka det vattnet iofs men kan det inte lösas ut olämpliga ämnen till tappvattnet från slangarna?

Finns det inte risk att det utvecklas bakterier i de rören om vattnet står still (då man inte värmer det till +55 grader ibland som i VVB) som sen kommer i kontakt med människor?

Jag är alltså mest nyfiken på riskerna med det här sättet att koppla via VVB, inte ute efter att kritisera :)
 
Slangarna är godkända för all typ av vatten även dricksvatten, om det kommer föroreningar så är det ju från VV-beredaren.

Vattnet står ju inte stilla här vilket det gör i högre grad om man kopplar golvvärmen eller handdukstorken enbart i serie med tappvarmvattnet.
Det cirkulerar ju som delflöde genom VV-beredaren där temperaturen kan vara betydligt högre och det räcker ju att det värms över 55° en gång per dygn för att förhindra Legionella.
 
T
Hej Bert19!

Tack för svaret! Det var klargörande och jag tror att jag förstår bättre nu.
 
  • Gilla
Bert19
  • Laddar…
Då satsar jag på vattenburet.

Någon som har erfarnehet av Värmebaronen Mp4? Verkar smidig och bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.