Jag håller på och sätter in en ny larmanläggning (DSC) och tänkte också satsa på ett bra brandskydd.

För de två våningar där vi har sovrum tänkte jag sätta ett par seriekopplade tvåtråds rök & värme detektorer på övervåningen och trådlösa dito på bottenvåningen.

Vi har också en "kryphöjsvind" där vi förvarar en "massa prylar" som vid t.ex. åsknedslag skulle kunna börja brinna. Vinden är inte uppvärmd och har ventilation i båda ändarna av huset så på vintern kan temperaturen kanske krypa neråt -20 som värst (Stockholmsområdet) och på sommaren kan det bli rejält varmt kanske 35+ (svart papptak) så frågan är vilken detektor man kan använda som klarar dessa förhållanden utan att med tiden riskera falsklarm?

Fungerar en rökdetektor i ett sådant utrymme (har för mig att de inte mår så bra i utrymmen med damm i luften och på vinden är det gott om isoleringsmaterial och dessutom kan ju partiklar komma in utifrån)?

Däremot temperaturdetektor borde väl vara mindre känslig men ger en sådan någon vettig förvarning? En brand har väl kommit ganska långt redan när det blir typ 90 grader i luften eller kan det vara ett vettigt alternativ? Bättre än inget??
 
Värmedetektor för kök? Dvs en sån som löser ut både om det sker en hastig temperaturökning eller långsamt uppnås en hög temperatur. Vi installerade larm och tekniknörd som jag ställde jag så många frågor att jag tillslut fick svar från produktchefen för att säljarna/montörerna inte kunde svara på frågorna. Om jag inte minns helt fel så löser detektorn vi fick i köket om det blir x grader varmt eller om temperaturen stiger 18 grader på tre minuter.

Räcker det med 35 grader på sommaren förresten? Vi har svarta betongpannor och hade runt 60 grader på vinden i somras när det var stillastående tryckande värmebölja.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Ja du har kanske rätt om temperaturen - blir läskigt varmt i alla fall...

Förslaget på snabb ökning låter ju bra - hittade en sådan som jag lagt till shoppinglistan!
 
RilleRock
Cicaro skrev:
Dvs en sån som löser ut både om det sker en hastig temperaturökning eller långsamt uppnås en hög temperatur.
Det heter differential värmedetektor.
 
Då har man lärt sig något nytt idag :)
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.