Hej,

jag är i färd med att ta bort gammal, tät färg från en källarvägg. På några ställen nära golvet så lossnar putsen. Det går att skrapa bort lös puts ca 1-2 cm in i väggen och 15 cm upp från golvet.

Huset är dränerat nyligen. Skadorna uppstod innan dräneringen.

1. Det jag undrar är hur man hanterar detta på enklast och bästa sätt. Efter att jag tagit bort all lös puts, kan jag spackla? Eller behöver man putsa?

2. Den dåliga källarväggen är en innervägg, som börjar vid en yttervägg och går ca 1,5 m in. Den här väggen är i sämre skick än ytterväggarna. Hur kan detta komma sig? Kan det vara fukt under huset som orsakat att putsen lossnat här?

Tack!
 
  • photo.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Henke-70
  • Laddar…
Inte ett svar på din fråga men vi hade samma problem.
Nu hade vi tät epoxifärg på golven och jag antar att kapilärkraften hjälper fukten upp i innerväggarna.
Jag upplevde att innerväggarna kändes mjukare och man kanske använda de olika material i inner och ytterväggar förr!?

Jag knackade i alla fall ner allt löst och sen slipade ner några cm innan jag putsade om väggarna.

1517388_10151976627328143_2028078910_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du bör ta reda på orsaken. Troligtvis är det markfukten som spökar. Vad har du bakom väggen? Det bästa vore, som du säger, att ta bort all gammal färg och måla med silikatfärg. Ta bort all lös puts. Spackla INTE med vanlig väggspackel, utan putsa istället. Jag tog bort trälister i min källare och väldigt mycket puts lossnade. Därefter har jag putsat, i omgångar, då jag haft kalkputs.
 
  • Gilla
slottokoja
  • Laddar…
Tack för svaren. Jag misstänker också markfukt. Bakom väggen är det en hall, inget våtrum.

Vad är nackdelen med väggspackel jmfrt med puts?

Ska man ha samma puts som redan finns där? Huset är byggt -47. Går det att säga utifrån bilden och byggår vad det sannolikt är för puts?
 
Väggspackel kommer inte andas. Det finns säkert någon speciell dyr lösning som fungerar, men det får någon annan svara på. När det inte andas så kommer fukten att vara kvar i betongen, och till slut lossas även den. Putsen andas bättre.

Du ska inte ha någon puts som är starkare än den du har nu. Det ser ut som att det är en cementbaserad puts. Om det skulle vara kalkputs så skulle den vara rätt skör och krita av sig rejält. Det är inte svårt att putsa. Jag har tummen mitt i handen men lyckades till slut :)

https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/mur-och-putsbruk-b-p0112
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Jag har testat lite olika puts bruk och körde "Weber 135 Putsbruk C Hand" i källaren.
Den var mycket lättarbetad och rekommenderas.
Där jag behövde lägga tjockare lager la jag först "Base 224 Puts- & murbruk C".
 
  • Gilla
annica55
  • Laddar…
P-plats skrev:
Jag har testat lite olika puts bruk och körde "Weber 135 Putsbruk C Hand" i källaren.
Den var mycket lättarbetad och rekommenderas.
Där jag behövde lägga tjockare lager la jag först "Base 224 Puts- & murbruk C".
Kanske overkill men man ska köra Base 103 rödgrund först för att "för att säkerställa vidhäftningen mot underlaget samt att utjämna suget för efterföljande putsskikt".

1. Min rekomendation är att putsa. Däremot är det inte lätt att putsa, många undviker det och tar genvägar med att bygga nya väggar med luftspalt, stålreglar och gips.
Jag tog bort all färg från golvet och tog ner all puts från väggarna. Sen puts + kakel.
2. Min känsla är flera ursaker. Markfukt i kombination med felfärg. Är den porös?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.