tommib
gravedigger skrev:
Det jag vänder mig mot i de här diskussionerna (och som höll mig borta från forumet i många år fram till idag) är tonläget som uppstår mellan beställare och hantverkare i forumet. Det är så sjukt tråkigt att vi inte kan hitta gemensamma incitament som värderas i en annan valuta än pengar. För mig som beställare är det självklart att visa en respekt för hantverkarens yrkeskunskap och näring. Det jag väntar mig i retur är en respekt för mitt förväntade resultat av hantverket och hur de knappa medel jag har att förfoga över hanteras i utförandet.
Håller med om detta. Ett problem är att man inte pratar samma språk överhuvudtaget och missförstår varandra. Tyvärr är min personliga erfarenhet lite blandad, även om senaste hantverkaren som nu håller på hos oss är en guldklimp som vi kommer anlita till flera projekt så fort vi har råd. Han är verkligen suverän. Dyr, men suverän.
 
hempularen skrev:
Vad gäller material, ingick det ingen central? Jordfelsbrytare? säkringar?

Vad gäller det material du räknat upp, så om man räknar vad brytare uttag osv. av normal god kvalitet kostar om du köper själv på Jula eller Clas O. Så kostar det drygt 100 kr/st (uttag lite mer, bytare lite mindre). Så där har du ca 1 500.

Kabeln är lite svårt att veta exakt typ, men antag ca. 50 kr/m. Ytterligare ca 1000 kr.

Kopplingstråd (antar dold installation), antag ca 5m x 3 trådar per brytare/takuttag. Så är det ca 150m, ytterligare 1,5 m x 3 per uttag (sitter ofta under brytaren), 50 m ytterligare. så säg 300m för 2 kr/m.

Dvs. material ca 2000 kr OM du hade handlat själv. Elfirmor säljer i princip aldrig till det priset. Påslag i storleksordningen 500 - 1000% är vanligt.

Så OM du får betala ca 4000 kr för material du själv kunde ha handlat för 2000, så är det irriterande men lägre pris än normalt, från elfirma.

Nu misstänker jag att det även gått åt material för din central, i så fall är kan det här priset tom. vara lägre än du hade kunnat handla själv för.
Som väldigt insatt i just detta så kan jag med 100% säkerhet säga att ingen seriös elektriker har 500%-1000% i påslag.
Sen detta med att handla på jula säger jag bara varsågod. När du anlitar en yrkesman så har du både garanti och tryggheten i att det är en person med erfarenhet och utbildning. Folk klagar på att det är dyrt att anlita hantverkare, men ha detta i åtanke.

*sociala avgifter.
*fackavgift
*utbildningar
*försäkringar
*högvis med verktyg
*mätutrustning
*behörighet
*firmabil
*lokal
*lön
*osv

Det är inte gratis att vara egen företagare eller driva firma med anställda.

Personligen tycker jag att trådskaparen har fått ett rimligt pris.
Ingen annan än elektrikern vet hur mycket jobb han var tvungen att lägga ned på att felsöka, jaga nycklar och folk.
Och av egen erfarenhet vet jag hur jävligt det kan vara att dra om matningar till lägenheter, rörstopp och all annan skit..

Har du hittat en bra hantverkare som känns ärlig så ska du vara rädd om den kontakten. No pun intended😉
 
självklart betalar kund det men till en mycket mer vettig ersättning!
Det är helt horribla fakturor som kan skickas tack vare tex rot...
 
Jag har byggfirma och har jobbat inom detta i 35 år
 
tommib skrev:
Nja.... så svårt är det inte. Däremot olagligt..... :rolleyes:
Då får vi nog vara oense om det. Inget av de "hempul" jag sett som varit perfekt för den som byggt kan anses som enligt gällande standard vid tidpunkten för byggandet. Det existerar såklart undantag men inte där jag varit.
Sen vad gäller svårighet; det är svårt. Utgår du från idealförutsättningar vid nybyggnad så är det kanske en sak men om du ger dig in och ROT'ar i något befintligt eller utanför storstan så är erfarenhet en god garant för att det blir en långsiktigt säker anläggning.
 
Mobilen är ett satans påfund hos hantverkarna. Det ringer i ett - är det inte annat pågående jobb så är det frugan/älsklingen. Allt fördröjer och försämrar jobbet de är betalda att utföra. Aldrig en "skutt" på timmar, utan fast pris (skriftligt) är det som gäller hos mig. Det lär bli ättare nu när ROT-sänkningen minskar antalet jobb?
 
tommib
gravedigger skrev:
Då får vi nog vara oense om det. Inget av de "hempul" jag sett som varit perfekt för den som byggt kan anses som enligt gällande standard vid tidpunkten för byggandet. Det existerar såklart undantag men inte där jag varit.
Sen vad gäller svårighet; det är svårt. Utgår du från idealförutsättningar vid nybyggnad så är det kanske en sak men om du ger dig in och ROT'ar i något befintligt eller utanför storstan så är erfarenhet en god garant för att det blir en långsiktigt säker anläggning.
Nu blandar du två parametrar. Du pratar om optimalt och säkert som om det vore samma. Det är det inte. Att åstadkomma en osäker installation vid ett rotjobb kräver att man struntar i gängse regler (eller inte känner till dem). Att få det optimalt och bra för framtiden.... tja.... det struntar de flesta elektriker i också. Jag försöker göra lösningar som medger ändringar i framtiden om det behövs. Där det inte går får man acceptera att göra om.
 
Ruttenrot skrev:
Mobilen är ett satans påfund hos hantverkarna. Det ringer i ett - är det inte annat pågående jobb så är det frugan/älsklingen. Allt fördröjer och försämrar jobbet de är betalda att utföra. Aldrig en "skutt" på timmar, utan fast pris (skriftligt) är det som gäller hos mig. Det lär bli ättare nu när ROT-sänkningen minskar antalet jobb?
Men det är ju jäkla smidigt att hantverkaren svarar i telefon när du ringer.
Dessutom kan man änvända headset och prata och jobba samtidigt
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
Hej
Man ska alltid före arbete begära en offert på jobbet. Då kan inte något hända.
Så länge ni inte har kommit överens om något tilläggt.
Och betala när allt är klart. Det finns många nötter som vill ha betalt mitt i arbete. Och så blir inte jobbet klart.
 
langen73 skrev:
Hej
Man ska alltid före arbete begära en offert på jobbet. Då kan inte något hända.
Så länge ni inte har kommit överens om något tilläggt.
Och betala när allt är klart. Det finns många nötter som vill ha betalt mitt i arbete. Och så blir inte jobbet klart.
Fast pris är inte alltid rätt väg att gå. Jag körde min elektriker på löpande, men hade full koll på vad han gjorde. Fick en faktura när jobbet var klart som stämde med mina beräkningar av tiden. Ett fast pris blir i 9/10 fall dyrare OM du har en seriös hantverkare. Anledningen till detta är för att de flesta är ganska dåliga på att räkna..
 
Jag menar att det vid optimala förutsättningar som t ex. vid nybyggnad är lättare att få till en anläggning som är säkrare ur ett framtida perspektiv både vad gäller personsäkerhet och utbyggbarhet i och med att allt görs från grunden enligt nuvarande standard.
När en lekman går in och gör en förändring i en befintlig äldre anläggning saknas ibland den erfarenhet som gör att helheten fungerar på ett bra sätt både vad gäller personsäkerhet och att användningen förändras/vidare utbyggnad görs i framtiden. Sen är det säkert som du skriver att yrkesmän struntar i det och det är såklart tråkigt.
Nu har jag tillbringat ganska mycket tid ute på skärgårdsöar i Stockholm och anläggningarna och dess ombyggnader där är kanske inte helt representativa.
 
falkn skrev:
Fast pris är inte alltid rätt väg att gå. Jag körde min elektriker på löpande, men hade full koll på vad han gjorde. Fick en faktura när jobbet var klart som stämde med mina beräkningar av tiden. Ett fast pris blir i 9/10 fall dyrare OM du har en seriös hantverkare. Anledningen till detta är för att de flesta är ganska dåliga på att räkna..
Tror snarare att det beror på att de måste ta höjd för eventuella saker som kan gå snett. Fastpris kan slå åt båda hållen.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Tror snarare att det beror på att de måste ta höjd för eventuella saker som kan gå snett. Fastpris kan slå åt båda hållen.
Vet man förutsättningarna är det ju inga konstigheter. Allt som inte går att ta hänsyn till medför ju sedan merkostnader vilket då blir tilläggskostnader för kunden.
 
S
langen73 skrev:
Hej
Man ska alltid före arbete begära en offert på jobbet.
Varför det? Hur lätt är det för en elektriker att lämna exakt offert? Om du envisas med att ta in offert så blir det dyrare. Hantverkaren måste gardera sig.

Vad gäller TS fråga, så tycker jag att hantverkaren kunde varit ärligare och redovisat i fakturan exakt hur många timmar han debiterat för telefonsamtal etc. Verkar oärligt att ta ut så mycket tid på struntsaker. Men många hantverkare hittar alltid ett sätt att pumpa upp antalet timmar.

Jobbet är utfört på det antal timmar man utlovat men man hittar alltid ett sätt att krydda fakturan med extrakostnader. Självfallet utan att nämna detta under arbetets gång.
 
tommib
falkn skrev:
Vet man förutsättningarna är det ju inga konstigheter. Allt som inte går att ta hänsyn till medför ju sedan merkostnader vilket då blir tilläggskostnader för kunden.
Nej, det ska det inte bli. Fast pris är fast pris. Det är också därför ett fast pris är dyrare, för att hantverkaren måste ta hänsyn till allt som eventuellt kan strula (eller friskriva sig med att vissa moment inte ingår). Det blir en extremt detaljerad offert som bara den kan ta en stund att jobba fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.