Om inte tråden redan finns skulle jag vilja ventilera ämnet virkesdimensioner, hur det ändras med tiden och hur ni andra ser på detta. Jag vet att det diskuterats tidigare i nån tråd men den gången betraktades det som materialfel och varan lämnades tillbaka.
Ex.vis råspont dimension "22x95" som har funnits länge, länge. Även när det stod 22x95 på hyllorna tenderade tjockleken att krypa neråt. Först mot 21 sedan mot 20 mm. Numera verkar det som många leverantörer har gått över till (alternativt blivit tvingade till) att ange 20X95. Så nu fortsätter rejset mot allt träfriare virke. Jag mätte nyss en råspontbräda from Jem i Fix med måtten 19.2 x 92.9. På den gamla tiden kunde man räkna med att en 95-spont byggde 87 mm numera verkar det mer som 85 mm. På deras hemsida står det 20x95 men i virkesstället stod det åtminstone för några veckor sedan 22X95! Deras 17x95 spont verkar dock hålla 17 mm. I alla fall vad jag kunde mäta mej fram till i deras ställ. Det är kanske så att man är på väg att fasa ut "22" dimensionen helt. Då får man ju som ett litet plus även sälja mer stomvirke till takstolar mm.. Kan vi som konsumenter göra något åt detta? Vad skall alla vi som har gamla hus göra vid renovering/ombyggnad? Verkar som gnidenheten har tagit ytterligare ett fastare grepp om byggbranschen. Kvaliteten på virket talar ju heller inte till fördel för oss.
Jämfört med en 22 mm bräda ökar nedböjningen med 80% och belastbarheten minskar med 35% för en 19 mm. Inte helt utan betydelse.
 
... verkar inte vara nåt hett ämne...
det är väl därför "måttinflationen" på virket kan fortsätta.
 
Japp så är det.

Gjorde en tråd för ettt tag sedan då jag mätt på en 2,5 mm2 elkabeltråd den var 1,72 mm i dia och det är bara 2,32 mm2.
Nu är standarden resistansen i tråden, inte hur tjock den är så det var visst OK.

Jo det gäller för sågverken att få ut så många löpmeter som möjligt och då tullar de på dimensionerna.

Protte
 
Det finns för få kvalitetsmedvetna kunder. Det är där problemet sitter.

Jag brukar försöka hitta virke i fulla dimensioner när det är möjligt. Det finns fortfarande små sågar och hyvlerier som producerar sådant.
Till stomvirke försöker jag också få tag på sågat i fulla dimensioner när det är möjligt. Tyvärr blir det allt svårare att få tag på.
Hela trävarubranchen är fullkomligt innanrutten.

Det är ingen ekonomi i de här klenare dimensionerna. Till exempel 19mm fasadvirke med spårad baksida som är på modet numera är rent förkastligt. En riktig brädslåning av bra granbräder antingen 22 eller 25 mm tjocka skall ju hålla mellan 60 och 150 år beroende på hur utsatt läget är. 19 mm spårade finsågade fasadbräder håller ofta bara 30-40 år innan de spricker sönder och blir till ingenting. Att löpmeterpriset är det samma gör bara att totalekonomin blir ännu sämre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.