Hej!

Vi är mitt uppe i planerandet av nybygge. Tomten är fribyggartomt från kommunen som vi har köpt. Vi har skrivit avtal(totalentreprenad) med en hustillverkare för uppförande av hus.

Vi skickade samtliga handlingar för bygglov och fick svar från kommunen att de inte kunde bevilja bygglov pga att huset var för brett mot vad som skrevs i detaljplanen. Det skiljde 150mm från godkänd bredd på huset.
Enligt kommunen måste vi ändra på utformningen av huset eller göra grannhörande.

Enligt hustillverkaren var det enda alternativet grannhörande då det hade fått stora konsekvenser för att ändra huset, vilket man kan förstå. Så nu undrar jag vem som ska stå för de tillkommande kostnaderna pga av detta? Jag hävdar att hustillverkaren borde informerat oss om detta innan avtalet skrevs att de inte kunde leverera följande hus för godkänt bygglov.

Vad säger ni? Har jag rätt att få betalt för grannhörande samt förseningen som kommer drabba oss?
 
Det är nog tyvärr så att byggherren måste ansvara för att huset följer detaljplanen, om ni inte avtalet något annat.
 
tommib
Varför skulle du få ersättning från husfirman för att du försökt beställa ett hus som inte följer DP?
 
O
Problemet är snarare det omvända, att hustillverkaren vill ha ersättning av dig...

Oftast brukar det finnas paragrafer om bygglov och liknande. Att ett bygglov drar ut på tiden det är en kostnad du som byggherre åker på. Troligtvis kommer du få igenom bygglovet, även om det inte följer DP, eftersom förändringen är så pass liten. Dock så kan det vara någon granne som nekar då är karusellen igång... Vilket innebär turer som tar tid...

Så fundera lite på att rita om huset om det är av vikt att det går snabbt. Det borde inte vara alltför svårt att få bort den avvikelsen.
 
Hur många grannar är det ?
Har du en bra relation, eller inte fog för att förutsätta annars, kan du väl ringa runt och höra efter först - borde vara det snabbaste/lättaste ?

Sen komemr dom få en skriftlig fråga, men då har du ju redan kollat av läget iaf ?

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.