M
Hej!
Vi bor i ett gammalt sekelskifthus från 1900 med boyta på 190 kvm. Inget ruckel eller så utan väldigt fint skick för sin ålder osv. Har kanske inte med saken att göra som jag undrar.

När vi flyttade hit i slutet på september så har det gått åt 10 kubik ved, är det inte sjukt mycket? Känns som att vi eldar hela tiden. Så fort vi slutar elda så blir det kallt i elementen, vi har en cirkulationspump som vi stänger av när vi eldat upp till bra temp i elementen men även fast vi stänger av så försvinner värmen på en gång. Och det är väl meningen att man ska elda upp till bra temp i acc tanken och sedan stänga av cirkulationspumpen för att hålla kvar värmen i elementen??

Sen verkar det vara strul när vi ibland använder elen för att värma huset ibland, elementen blir bara ljummen även om vi sätter shunten på 10 eller 1.

Det känns som att det är miljoner rör, knappar och spackar där inne så vet inte riktigt vad man ska göra!

Tänkte be er om råd då VVS killen vi pratat med aldrig kommer då han aldrig har tid och vi fryser nu då det är -25 grader ute ikväll. Ska anlita någon annan men tänkte be er om råd innan också =)

Tacksam för tips eller på vad som ska vara sönder =)
 
Hur stora acc tankar? Isolering i golv, väggar och tak?
 
M
Har en acc tank på 1000-1500 liter, vet inte riktigt hur stor den är. Isolering i golv och väggar
 
M
Men det har väl ingen betydelse för det är något fel på värmesystemet =) visst att det har betydelse för att värmen går ur huset fortare men det är elementen som blir kalla
 
M
Kan tillägga att acc tanken bara kommer upp i 50 grader som max hur mycket vi än eldar
 
A
Cirkulationspumpen ska gå hela tiden så det varma vattnet från acctanken cirkulerar till elementen.

Det hjälper nog en bit på vägen.

Jag har först nu fått till värmesystemet ordentligt injusterat efter snart 3 år i huset, men det är ifs mer finjustering och att lära sig vad som är vad, det mesta har funkat helt ok hela tiden så det har inte varit bråttom.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
M
Men vi har två cirkulationspumpar, en till acc tank från vedspisen och en från acctank till element.
 
Det är nog bara att fortsätta att elda, om det är ett gammalt hus med dålig isolering så kyler alla väggar ner vattenrören, det är inte bra att stänga av cirkulationspumpen den skall vara igång, helst hela året.
Hur stor är acc-tanken? 10 m2 är ganska mycket men med den informationen du skrev om kvm samt att det är ett gammalt hus så kan förbrukningen ligga på 40m2/år. Ett element som inte för nytt varmvatten konstant kyls på några 10 tals minuter. Har ni pannan i källaren eller någon annanstans? Har ni mätare som visar returtempen på vattnet? Har ni ingen bra granne att fråga om råd gällande värmeanläggningen? Eller föregående ägare?
Yllesockor, riktiga underställ, sedan bryr man sig inte lika mycket om det är kallt....
Varmare tider är snart på G, bara att hålla ut. Ta det lugnt med att använda varmvattnet, se till att om ni har diskmaskin att den inte är ansluten på varmvattnet (svärfar hade det) det drar mera än man tror!
 
Hmm! Jag var lite sen med min text!
Nu ser jag att du skrev att acc-tanken inte kommer upp i mera än 50 grader, har ni någon bimetallventil som spolar in kallvatten automatiskt och det blåser ur varmvatten i något öppet expansionskärl på vinden eller liknande?

Det kan räcka med att ni sotar ur spispannan i rökgångarna, sot isolerar så att det inte värmer vattnet som det ska.
Prova att blanda ved, inte bara björk, den ger för mycket tjära.
 
M
Pagno skrev:
Det är nog bara att fortsätta att elda, om det är ett gammalt hus med dålig isolering så kyler alla väggar ner vattenrören, det är inte bra att stänga av cirkulationspumpen den skall vara igång, helst hela året.
Hur stor är acc-tanken? 10 m2 är ganska mycket men med den informationen du skrev om kvm samt att det är ett gammalt hus så kan förbrukningen ligga på 40m2/år. Ett element som inte för nytt varmvatten konstant kyls på några 10 tals minuter. Har ni pannan i källaren eller någon annanstans? Har ni mätare som visar returtempen på vattnet? Har ni ingen bra granne att fråga om råd gällande värmeanläggningen? Eller föregående ägare?
Yllesockor, riktiga underställ, sedan bryr man sig inte lika mycket om det är kallt....
Varmare tider är snart på G, bara att hålla ut. Ta det lugnt med att använda varmvattnet, se till att om ni har diskmaskin att den inte är ansluten på varmvattnet (svärfar hade det) det drar mera än man tror!
vi har som sagt en cirkulationspump som drar in varmvattnet från vedspisen, och en cirkulationspump som drar varmvatten från acctanken till elementen. acctanken är ungefär 1000-1500l tror jag. det sitter en tempmätare längre ner på acctanken men den är aldrig varmare än 30 grader
 
M
Pagno skrev:
Hmm! Jag var lite sen med min text!
Nu ser jag att du skrev att acc-tanken inte kommer upp i mera än 50 grader, har ni någon bimetallventil som spolar in kallvatten automatiskt och det blåser ur varmvatten i något öppet expansionskärl på vinden eller liknande?

Det kan räcka med att ni sotar ur spispannan i rökgångarna, sot isolerar så att det inte värmer vattnet som det ska.
Prova att blanda ved, inte bara björk, den ger för mycket tjära.
sotaren var här förra veckan och sotade. det sitter något blått vredhandtag längst ner på acctanken som jag inte han nånanning om vad den gör min sambo öppnade den och då gick acctanken upp til 75 grader sen man slutade elda så sjönk tempen i tanken i rasade fart
 
M
Tanken bör ligga på 70-75 i toppen och 30-35 i botten om inte jag minns fel.

Försök hitta vad det är för tank och panna, leta sedan upp manualerna på nätet, brukar gå att få tag på.
Då lär ni er systemet samtidigt.

Hur lågt sjönk tanken från 75C då?
 
A
Ni har alltså båda cirk pumparna igång när ni eldar? Och det cirkulerar alltid i elementen? Om inte så är det första steget, ska alltid vara cirkulation genom element, fast man behöver ju ha bra temperatur på vattnet också, mycket märkligt att ni fastnar på 50 grader, nästan som att det är något som styr om vattnet på nåt vis.

Själva vedförbrukningen kanske inte är speciellt hög ändå, det är ju mellan september och april det går åt mycket och ni lär ha en ganska hög förbrukning i ett så stort gammalt hus. Står den sen på en höjd, utsatt för vind så går det åt mycket mer än man tror, hos oss märks det skillnad i pelletsförbrukning när det är blåsigt några dagar i rad.
 
R
är huset tilläggsisolerat sen de byggdes? Det är skillnad idag på tjocklek på isoleringen i väggar.
Är fönstrena utbytta till 3-glas osv? Om huset läcker som ett såll så är de nog inte så konstigt att de snabbt kyls ner inomhus.
Man kan sätta in dyr bergvärme osv men ett gammalt hus i övrigt får man aldrig någon ekonomi i om man inte byter ett flertal andra saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.