Skapar denna tråd för att få hjälp med att ställa in min betgvärmepump rätt. Skulle vara tacksam om vi höll oss bara till denna pump och svar från dom som kan denna pump är välkomna!
 
Någon som kan hjälpa mig ställa in rätt? Om någon har samma pump vänligen lägg upp bilder på era inställningar om eran pump drar lite el
 
Någon som har erfarenhet av den trådlösa rumsgivare till CTC 408? Funderar på att sälja min trådade och köpa en trådlös? Vill ej dra massa sladdar i huset. Men då är frågan vilken som är bättre och visar korrektare temperatur?
 
Köpte en trådlös rumsgivare till min ctc ecoheat 408 och ser att den ständigt har nattsänknings symbolen på ( halv måne figur) Går igenom menyn på pumpen men ser att firman som ställt in pumpen satt enheten 160 dagar på semester läge. Ska det vara så eller ska man ha den delen på 0 dagar. Tror inte det har någon betydelse på sommaren men tänkte sedan på vintern också ska man ha det så eller? Satte rumsgivaren på 22 grader och mu fattar jag varför den ej håller den temperaturen. Medför inte detta att jag satt en högre kurva i februari för att jag tyckte det var kallt på natten. Vad säger ni ska jag ha kvar den på semester läge eller ta bort det? tacksam för svar
 
Har en ecoheat 408 och kan ej få den optimal. Bor i Göteborg och nu när det är -5 ute så drar min pump 90Kw per dag. Har en kurva inställt på 50 och kurvjustering på 0 och rumstemperaturen på 22.5 Har en trådlös rumsgivare. Jag må ha inställt rumstemperaturen på 22,5 som kanske är högt. Men förstår ej att jag som framledning har 51 grader varmt. Står även VP+spets. Verkar som båda arbetar. Se bild. Shuntfördröjning ligger på 0 trots att det i inställningarna är inställt på 180. Se bild Ctc ska väl utan att elpatron kickar igång kunna hantera upp till -15. Här startar den på -5. Har även en automatisk vattenpump och den kör på 6. Skillnaden mellan fram och retur är 10 ska man kanske höja hastigheten på vattenpumpen för att få en skillnad på 6 grader?
 
Använd rumsligares om det är möjligt.

Vad har du för värmesystem? Radiatorer eller golvvärme, är detta byggt för en värmepump eller har det suttit en oljepanna eller vedpanna där tidigare?


Börja med att ställa alla termostater i huset på fullt öppet, försök sedan reglera in tempen med rumsgivaren så att det är behagligt, och sänk värmen i sovrum klädkammare förråd. Att ha 22.5grader inomhus kommer vara märkbart på driftkostnaden för en värmepump.
 
Redigerat:
Hej! Har radiatorer, det har suttit både elpanna och oljepanna. Har tom tagit bort alla termostater. Testat att ställa in rumsgivare, den vill ej lyda. ställer jag in 22 grader går den upp till 23.
 
M
Malisan74 skrev:
Hej! Har radiatorer, det har suttit både elpanna och oljepanna. Har tom tagit bort alla termostater. Testat att ställa in rumsgivare, den vill ej lyda. ställer jag in 22 grader går den upp till 23.
Har du kollat att alla piggarna där termostaten satt går in och ut lätt och fint när du trycker på dem?

Alla element ska vara fullt öppna, sedan justerar du kurvan tills det är ok temp i det rum som är kallast. Sedan är grundjusrering klar och man kan börja pilla med rumsgivare och ev termostater i de rum där det kan tillkomma mycket värme på annat håll. T ex om man eldar eller är mycket folk där.

Vad har du för element? Är det enkel, dubbel eller trippelpanel?
 
M
Och har du luftat systemet (utan cirkpump igång)?
 
Jag har gjort allt det. Har dubbelpanel.
 
Bor i Göteborg och nu när det är -5 ute så drar min pump 90Kw per dag. Har en kurva inställt på 50 och kurvjustering på 0 och rumstemperaturen på 22.5 Har en trådlös rumsgivare. Jag må ha inställt rumstemperaturen på 22,5 som kanske är högt. Men förstår ej att jag som framledning har 51 grader varmt. Står även VP+spets. Verkar som båda arbetar. . Shuntfördröjning ligger på 0 trots att det i inställningarna är inställt på 180. Ctc ska väl utan att elpatron kickar igång kunna hantera upp till -15. Här startar den på -5. Har även en automatisk vattenpump och den kör på 6. Skillnaden mellan fram och retur är 10 ska man kanske höja hastigheten på vattenpumpen för att få en skillnad på 6 grader? Min rumsgivare hänger ej med heller ställer in på 22 grader den ger mig 23
 
Malisan74

Låter som du har ett dåligt isolerat hus om du måste ha 51 grader fram på elementen vid -5 grader.
Jag överstiger sällan 40 grader, inte ens nu när det är -20 ute.
Jag har en mindre pump till och med, en CTC 306, tillskotten går in först vid -15. Men det ser tyvärr ut att kunna gå en del el i Januari om kylan fortsätter.

Vad har du för temp vid borrhålet, min temp är på ca 2 grader även vid -20, borrhål 180 meter.
 
Min utrustning: Har en 8 kw CTC 408 Ecoheat. Borrhål:170 m. Kikar jag nu när det är -9 ute så är framledningen 46 och returen är 36.Från pumpen till marken är det 0 grader returen är -2. Se bild. Från 21.00 igår till 18.50 har elpatronen förbrukat 59 kw. Kompressorn har förbrukat 47Kw. 106 sammanlagt. Elpatron drar mer än bergvärmen. Tank övre 53 (53) Tank nedre: 48 (53) Känns inte som att det ska behövas en elpatron på dessa värden. Dock måste jag tillägga att jag satt rumsgivaren på 22 grader. Se bilder med mina värden. Måste även tillägga att jag har en trådlös rumsgivare.
 
Redigerat:
20160106_184343.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160106_184433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160106_184455.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Prova ställ ner elpatronen till max 1,2 KW, risken är dock att du får lägre varmvattentemp.
Måste du ha 22,5 inomhus, det är väldigt varmt och varje grad tar väldigt mycket extra energi.
Jag gjorde av med ca 75kw igår och då var det -22 grader hela dagen.
Dock har jag 3 glasfönster vilket gör att jag inte har något kallras och kan därmed ha lägre temp inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.