Gott Nytt År!

Vi bygger en sommarstuga vid Vänerns östkust, och nu ska
snart ryggåstaket i storstugan sättas in och där är vi osäkra kring belysning.
I storstugan har vi fått ett förslag på infällda spotlight och uttag för lampor.
Ovan soffdelen fanns en idé om en modern kristallkrona.
Vår fråga, hur kan man få bra ljus utan infällda spotlights?

Vi har även tittat på spotlights, ledlister och up/down-lights, för att få upp volymen i ryggåstaket.
Samtidigt som man har bra arbets/allmänbelysning.

Vi är tacksamma för förslag på bra arbetsbelysning ovan diskbänken.


Storstugan ser ut som på bilden, med förslagen vi fick av elektrikern.

DSC_0280.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
 
Varför inte släpljus nerifrån och upp?

Exempelvis från trefasskena på vardera sida rummet. Ger stora möjligheter att variera ljusscenario då tre tändningar kan regleras separat per skena, dessutom en universalstandard vilket ger möjlighet att välja fritt bland fabrikat och armaturtyper med rätt fattning.

Även lätt att både flytta, byta och komplettera armaturer, det sker bokstavligen i en handvändning. Vissa armaturer kan belysa väggar/tavlor, andra taket.

Finns alla möjliga alternativ, 12V, 230V, LED, halogen, metallhalogen, även adapters för nerpendling av valfria hängande armaturer, om man nu skulle vilja ha samma möjlighet att flytta ljuspunkter i mitten av rummet exempelvis, som den ljuskronan du nämner.

Nu sitter jag på mobilen och om jag ska vara ärlig så har jag inte kikat på den bifogade ritningen ännu.. Men det är mitt förslag för en flexibel och framtidssäkrad lösning :)
 
Under överskåpet skulle jag rekommendera Hide-a-lite 24V RX-tejp monterad i aluprofil med opalt lock.

Infräst i täckskiva eller utanpåliggande.

Avslutas fördelaktigen 5 cm innan vägg/skiva/möbel för att undvika en intensivare ljusfläck just där. Been there done that.. :)

Fabrikat på aluprofil är inte så noga, där väljer man gärna annat än Hide-a-lites egna sortiment då de är dyrare än nödvändigt. Listen ska ju döljas och är till för att få kylning på tejpen och något att sätta det opala locket i.

Annars är det inget fel på deras profiler, om man fastnar för nån :)

Edit: Inte klenare effekt än denna bör användas för arbetsbelysning: http://www.hidealite.se/Produkter/Inomhus/Ljus-i-meter/LEDstrip/LEDstrip_RX_IP20/2195985-2100853.html?variantId=1998629
 
Redigerat:
3-fasskena låter som en rolig idé.
Går det köra LED på 230V skena? Elektrikern tyckte inte om massa drivdon i ett extra skåp, och så är det roligt att spara in lite pengar på elräkningen.
Kan man försänka skenan in i taket? Vi ska ha panel i taket så det borde gå ganska smidigt.

Elektrikern visade faktiskt upp en hidealight list som han tänkt på för köksskåpen osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.