Hej

Håller på att spackla gipsskarvar (6 mm renoveringsgips) och efter två spacklingar (mediumspackel) kom jag på att jag helt glömt sätta glasfiberremsor. Jag hade tänkt lägga åtminstone ett lager spackel till eftersom det inte har blivit helt jämnt efter de första två vändorna. Behöver lite tips på hur jag ska rädda upp situationen och minska risken för sprickor.

- Kan jag sätta glasfiberremsan nu trots att jag har lagt en bas med spackel under?
- Ska jag slipa bort så mycket spackel som möjligt innan jag sätter remsan?
- Ska jag skära upp skarven mellan skivorna så att spacklet under glasfiberremsan inte riskerar att spricka upp senare?
- Är det enklare/bättre att sätta pappersremsa?

Tacksam för svar
 
Pappremsa alla dagar i veckan, glasfiber borde inte få säljas ens.
Jag skulle slipat ner så det finns ordentligt med plats sen limmat papp med väv/våtrumslim och sen spacklat igen.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
H
Sen beror det ju på med papp också.
Firma som spackla tak åt en släkting de bruka papp.
Tog 2 månader så hade allt spruckit då menar jag varje skarv.
Gjorde om taket med glasfiber remsa för de mena att pappen klara inte den rörelsen.
Taket är lika fint än efter 2 år.
Så ja papp är bra om de vet hur den fungerar, glasfiber blir starkare.
Detta var en känd stor firma, tog alla ansvar utan krångel och gjorde om.
 
Jag kör också alltid med pappremsa men limmar den alltid med våtrumsgrund. Det gör att remsan inte bubblar lika mycket som den kan göra i vått-i-vått spackel.

Ta en lite smalare slipkloss och slipa bort en-två millimeter spackel i skarvarna med ett grovt sandpapper (80 typ). Limma sedan pappremsa med våtrumsgrund eller vattenfast tapetlim.
Spackla på nytt och slipa av.
 
Det är ju dessutom numera inskrivet att papp ska användas.

3.5 Skarvremsa
AMA HUS 11 LCS
Till skarvspackling på gipsskivor ska alltid pappersremsa användas.
 
Tack för svar, följer anders07:s rekommendation och slipar ner lite och lägger på pappersremsa.
 
H Håkan Emqvist skrev:
Tack för svar, följer anders07:s rekommendation och slipar ner lite och lägger på pappersremsa.
Hur gick det? Samma problem här. ‍
 
Düsseldorff
henrou henrou skrev:
Hur gick det? Samma problem här. ‍
Den här tråden har några år på nacken...

Om du glömde pappersremsa så kommer det att spricka. Gör om.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Den här tråden har några år på nacken...

Om du glömde pappersremsa så kommer det att spricka. Gör om.
ja, blev precis klar med det. Tänkte bara se om resultatet blev bra för författaren. Men jag lär snart märka hur bra det blir.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.