S
DarrenB skrev:
Som någon annan skrev ger sänksågen (om du köper någorlunda bra kvalitet) en högre precision i snittet tack vare att man "låser fast" sågens platta i en skena och om skenan är rak och är tillräckligt förankrad är det i princip omöjligt att såga snett. En cirkelsåg måste du pressa mot ett anhåll för att det ska hålla linjen och har du otur kan kvistar och dyl tvinga bort sågen några mm från anhållet och då blir snittet snett.

Du kan väldigt enkelt mäta upp ditt stycke och lägga sågskenans kant precis på mätpunkten och få exakta mått. En sänksåg är i mina ögon ett måste om du ska såga många raka snitt utan krångel som tex vid garderobsbygge, kapa hyllor, klyva längre paneler eller kapa till passbitar, täcksidor och stommar vid köksbygge tex.
Andra fördelar med sänksåg:
1. Påbörja ett snitt mitt i ett stycke för att göra en springa.
2. Såga i vinkel för att kapa gerfogar tex.
3. Såga spår i både skivmaterial och golv eftersom du kan bestämma sågdjupet.

Sänksågen var mitt första seriösa snickeriverktyg tillsammans med fräs och slipmaskiner från Festool.

Jag kan tänka mig att cirkelsågen är smidigare då du ska kapa och klyva stora volymer byggskivor där precision inte är viktigt som tex då du bygger hus/väggar och ska upp med mycket plyfa/OSB.
finns ju riktig skena till cirkelsågar också
 
ok. Så om jag förstår det rätt: summan av alla svaren är ungefär att vi som inte är så skickliga av oss har större chans att såga snyggt med en sänksåg? Låter rimligt.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Det skulle man kunna säga :D
Skulle kanske även tillägga att vi som inte är världsmästare med cirkelsågen spar en massa tid och material på att använda en sänksåg om cirkelsågen är det alternativ vi har. (Inte bara för raka snitt i skivmaterial mm då)

F.ö anser jag riskerna är 'något' större när man trycker ner en cirkelsåg i materialet på sänksågsmaner, det kan slå rätt duktigt...
 
Självklart kan man öva upp sig till handcirkelsågsvirtuos om man är beredd att lägga en hel del tid på det. Men de flesta gör jobbet bättre, säkrare och med större precision med en sänksåg. Dammuppsamlingen på en handcirkelsåg har svårt att komma upp i nivå med en sänksåg, oavsett hur fantastisk den som håller i sågen är.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Dammuppsamlingen på en handcirkelsåg har svårt att komma upp i nivå med en sänksåg, oavsett hur fantastisk den som håller i sågen är.
-Amen!
 
S
mattiasp skrev:
Självklart kan man öva upp sig till handcirkelsågsvirtuos om man är beredd att lägga en hel del tid på det. Men de flesta gör jobbet bättre, säkrare och med större precision med en sänksåg. Dammuppsamlingen på en handcirkelsåg har svårt att komma upp i nivå med en sänksåg, oavsett hur fantastisk den som håller i sågen är.
självklart är en sänksåg en räddning för många. skrev inte att ni skulle slänga sänksågen på tippen.

dammuppsamlingen tycker jag hänger mycket på dammsugaren. har kört Sänksåg TS 55 R med TF48 med CLEANTEC CTM 36 AC och dels DC 2900c eco där jag tycker (dustcontrol) DC 2900c eco är mycket bättre.
sågade mineralskivor= ger mycket damm
 
Spänningar i träet skulle jag gissa är problemet. Jag grovkapar alltid allt skivmaterial innan jag kapar färdigt. Detta speciellt på exteriörply.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Såg att diskussionen gått vidare från ursprungsfrågan. Sänksåg är finemang men påverkar inte irritationen med spänningar i virket.

Testa tex detta: dra ett snitt rakt genom ett ark plywood. Lägg ihop plywooden mot varandra snitt mot snitt och gråt. Det har dragit iväg en hel del.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Riktiga män kapar med Tigersåg, allt annat är gjort för de i "fjollträsk" sedan finputsar man ytan på arbetsstycket släpandes efter fyrhjulingen på en grusväg!:rolleyes:
Själklart är en sänksåg eller klyvsåg bättre än en cirkelsåg, det går liksom inte riktigt att jämföra dessa redskap hur som helst.
Men jag är fortfarande nyfiken på vad TS hade för fel på sin......
 
Pagno skrev:
Riktiga män kapar med Tigersåg, allt annat är gjort för de i "fjollträsk" sedan finputsar man ytan på arbetsstycket släpandes efter fyrhjulingen på en grusväg!:rolleyes:
Amatör. Jag brukar bita av arbetsstycket med tänderna, och slipa mot min stenhårda skäggstubb.

Pagno skrev:
Själklart är en sänksåg eller klyvsåg bättre än en cirkelsåg, det går liksom inte riktigt att jämföra dessa redskap hur som helst.
Men jag är fortfarande nyfiken på vad TS hade för fel på sin......
Ja det är jag också. Nog för att det är en billighetsmaskin, men man tycker ju att det finns gränser för hur illa sammansatt den kan vara.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
norrbottenssnickaren skrev:
Spänningar i träet skulle jag gissa är problemet. Jag grovkapar alltid allt skivmaterial innan jag kapar färdigt. Detta speciellt på exteriörply.
Nu börjar det likna något. Menar du att det har så stor betydelse? Även i skivmaterial som MDF? Det är en väldigt intressant aspekt som jag måste erkänna att jag inte hört.

norrbottenssnickaren skrev:
Testa tex detta: dra ett snitt rakt genom ett ark plywood. Lägg ihop plywooden mot varandra snitt mot snitt och gråt. Det har dragit iväg en hel del.
Berätta mer!
 
ricebridge skrev:
Nu börjar det likna något. Menar du att det har så stor betydelse? Även i skivmaterial som MDF? Det är en väldigt intressant aspekt som jag måste erkänna att jag inte hört. Tänker på ditt nästa inlägg också - hur snittytan blir sned även om man sågar rakt. Berätta mer!
Mdf är väldigt stabilt. Men plywood not so Much även fast det ska vars det. Återkommer med bilder.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det gick faktiskt så långt att jag började undersöka min egna sänksåg när ingenting blev rakt och bra. Och efter en del huvudkliande la jag ut en tråd på festoolownersgroup och då trillade femöringen ned. Ofta kan också ens riving knife klämmas ihop bakom plywooden för att den stänger ihop kerfen medans man sågar tillochmed. :)
 
norrbottenssnickaren skrev:
Ofta kan också ens riving knife klämmas ihop bakom plywooden för att den stänger ihop kerfen medans man sågar tillochmed. :)
Jag är rädd att jag inte kan dechiffrera den meningen. "Riving knife"? "Kerf"?
 
Ja det är lite synd i och med att det mesta intressanta finns på utrikiska när man tittat på you tube. Så lär man sig inte dom svenska orden som finns.
Riving knife = klyvkniv. Kerf = i detta fall spåret som klingan lämnar efter sig.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.