Hej på er,

Håller på att tittar på fönster till vår ombyggnad och är i grund och botten förälskad i äldre spröjsade fönster.

Är det någon som har erfarenhet av nyproduktion av sådana fönster? Hur fungerar det att ha spröjs och när det är dags för fönsterputsning (jag antar att du har fast monterade spröjs). Finns det något bra snickeri/förnstertillverkare som skapar sådana underbara fönster som man bara måste ha? Hur ser fönsterna ut efter 10-15 år?

Tacksam för all input.

MVH

Tomas
 
De flesta tillverkare har dylika. Vi tog våra från Star-Center i Norrtälje. Våra är 1+2 kopplade.

Betänk att du bör ha fönstren i liv med fasaden om du har träpanel för att det skall se snyggt ut.
 
Precis! Fönstrens karm skall sitta i liv med ytterpanelen för bästa resultat. En utvändig fönstersmyg skämmer vilket spröjsat fönster som helst.
Tyvärr brukar byggnadsingenjörer och besiktningsmän varna för att det blir imma i fönstren vintertid. Har dock aldrig sett detta hända på kopplade fönster.
Köpte mina fönster, dörrar och blindfönster på RM-Snickerier i Vimmerby.
http://www.rmsnickerier.se

DSC01639.jpg
 
Ooohhh, så är man lite trög då.

Anders - "Fönster i liv" - vad innebär det?

Johan - "Utvändig fönstersmyg skämmer vilket spröjsat fönster som helst" - fattar inte heller vad det är?

Hur är priserna på RM-snickeri, blir det inte hemskt dyrt? Har du valit spröjs både ute och inne?
 
sunemangs skrev:
Ooohhh, så är man lite trög då.

Anders - "Fönster i liv" - vad innebär det?

Johan - "Utvändig fönstersmyg skämmer vilket spröjsat fönster som helst" - fattar inte heller vad det är?

Hur är priserna på RM-snickeri, blir det inte hemskt dyrt? Har du valit spröjs både ute och inne?
Vi menar samma sak.
Man bör sätta fönsterkarmen så långt ut att fönsterfodret ligger an direkt mot både fönsterkarmen om panelbrädorna. Vanligtvis sätter hustillverkarna sina fönster i liv med utegipset och då får man ett mellanrum mellan fönsterkarmen och panelbrädan som då fylls ut med en smyg på c:a 50 mm. Fönstret blir "insjunket" i fasaden. Inte snyggt, men ändå det vanligaste.

RM-är inte billigast, men de kändes väldigt seriösa. Spröjs på ytterbågen bara. Eftersom det är 2+1-glas har alltså innerbågen en 2-glas-kassett. Den går inte att spröjsa.
Ett hett tips är att beställa dessa 2-glas-kassetter med vit lack istället för naturaluminium. Det gör att man inte tänker på att mönstret är "modernt".
 
"Man bör sätta fönsterkarmen så långt ut att fönsterfodret ligger an direkt mot både fönsterkarmen om panelbrädorna"

Dvs att då fönstret monteras ligger detta dikt med panelbrädorna och fodren läggs sedan på detta.

pict0004t.jpg
Utvändiga smygar på ett trähus är en styggelse som ger ett hålögt intryck.

Däremot finns det konstruktionsmässiga fördelar att förlägga fönstret i den varma delen av väggen, dessa uppväger dock inte de estetiska nackdelarna.

Sedan är det en annan sak att många fönstertillverkare glömt hur man bygger fönster och inte kan bygga så att de håller tätt. En annan viktig aspekt är att ordna vattenavrinningen ovan fönstret rätt.

Detdär med imma lägger jag på kontot "Urbana fabler". De som har imma har oftast för dålig ventilation. Vi har över 200mm inre smyg och ingen imma, annat än i badrummet och då enbart just efter dusch/bad.
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Bob_the_builder
Tyvärr är det så att flera fönstertillverkare kräver att fönstren ska monteras längre in i fasaden. Ev rötangrepp kan annars inte skyllas på dem. Jag har själv monterat fönstren i liv med utegipsen, vilket ger en utvändig smyg på 50mm. Måhända är det inte lika snyggt, men fönstret är med säkerhet mindre utsatt för väder och vind på det sättet.
 
Det beror givetvis på den yttre smygens utformning. En felgjord smyg kan göra det värre..

Finns en del diskussioner kring ämnet i boken fönsterteknik.

Men du har helt rätt att många förnstertillverkare verkar ha glömt hur man gör fönster ;)
 
När jag och min sambo kollat runt på fönster till vår utbyggnad har vi också fastnat för RM-fönster. De har rätta allmogekänslan, tycker vi. Rejält med fönsterkitt!

Vi hade förstås också krav att det skulle vara sidohängda 2+1 fönster, vilket gjorde att många andra fönsterleverantörer föll ifrån. Det verkar vara stört omöjligt att få sidohängt, 2+1, allmogeprofil samt aluminiumbeklätt. Är det någon som har tips om detta är jag tacksam.

Annars är det många andra som har lite "allmogeaktiga" fönster, men många har dåliga U-värden. Kolla tex SP-fönster, Elitfönster, Allmogefönster mfl

Beträffande fönsterputsning får man väl kapa till en fönsterskrapa så att den passar mellan spröjsen om man väljer fast spröjs...!
 
Bob_the_builder
Vi köpte Tanumfönsters kulturfönster. Tvåglas med u-värde 1,5. Acceptabelt värde tycker jag, men framförallt är de snygga!
 
Mycket riktigt som påpekats här ovan. Kolla med en ev. leverantör att garantierna gäller om fönstren monteras i "fasadliv". Fick själv nej från ett par när jag letade fönster ???

Väljer man en "mindre" leverantör finns kanske en viss möjlighet till anpassning. Vi kom tillammans med vår leverantör fram till att använda lärkträ i karmarnas understycke för att minska risken för röta på sikt 8)

Går nu och väntar på leverans av 35 fönster från Korsmyra Snickeri. Skall vara här om ca. 14 dagar.
http://www.korsmyrasnickeri.se/
 
Totte_S
sunemangs skrev:
Hej på er,

Hur fungerar det att ha spröjs och när det är dags för fönsterputsning (jag antar att du har fast monterade spröjs).
Den smällen får man ta för att få liv i fasaden och vackert ljus inne. Ser man till att skaffa redskap, skrapa och ev tvättmojäng i en bredd som passar glasytorna så är det stora jobbet ändå att tömma fönsterbrädan och plocka fram pallar, stegar och tvättgrejer ;)
Men är man bekväm kanske man skall ha aluminiumfönster utan spröjs monterade med utvändig smyg :p
 
Totte_S skrev:
Den smällen får man ta för att få liv i fasaden och vackert ljus inne.
Det är nog inte så många som tänker på det, men äkta genomgående spröjs med profil sprider ljuset betydligt bättre än fönster utan. Fuskspröjs gör ingen skillnad på ljusspridningen.
 
Totte_S
Johan Gunverth skrev:
Det är nog inte så många som tänker på det, men äkta genomgående spröjs med profil sprider ljuset betydligt bättre än fönster utan. Fuskspröjs gör ingen skillnad på ljusspridningen.
Exaktemente ;)
 
vi skall bygga om ett gammalt fritidshus (höja tak, tilläggsisolera, mm och bl a byta fönster). tidigare när man på somrarna kämpat med underhåll av dåliga fönster tänkte vi Aluminium!!! om vi nånsin skulle byta. När det nu faktiskt är dags insåg vi att bara klassiker passar. Efter att kikat runt ett tag har vi oxå (liksom bob the b) bestämt oss för Tanums kulturfönster pga fint utseende och "modern" teknik med låga u-tal. Är det någon annan som har goda erfarenheter av Tanumsfönster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.