Hej,
Jag skall snart (om vädret tillåter...) måla fasadern på mitt nya hus :)
Fasaden skall vara röd o undertak/knutar/fönsterkarmar vita.
Vad jag förstått skall man (efter oljning av ändträ och grundmålning) börja med den röda fasadfärgen och ta det vita sist. Men jag undrar över undertaken. Om man målar dem vita sist, riskerar man inte att man droppar ner fasaden då ?
SKall man kanske istället köra
Undertak -vita
Fasad - röd
Knutar mm - vita


Någon som har erfarenhet av detta ?? Vore tacksam för goda råd

 
stensture skrev:
SKall man kanske istället köra
Undertak -vita
Fasad - röd
Knutar mm - vita
8) Det låter smart att göra så. ;) Nu hänger det mest på hur vädret blir. :D
 
har lite med färgtyp att göra också...slamfärg eller?
 
ja jag börjar tröttna på väderhelvetet. Har just fått gå in pga regn och paniktäcka mina nymålade vindskivor.

 
Det är vattenlöslig oljefärg som jag tänker använda.

Hoppas det går bra med ditt måleri MathiasS !
 
stensture skrev:
Det är vattenlöslig oljefärg som jag tänker använda.

Hoppas det går bra med ditt måleri MathiasS !
Jodå det flyter trots allt på. Men man blir snabbt påmind om att valet av färg verkligen påverkar arbetstiden.

Jag kör med Alcros Stugfärg som är en vattenbaserad färg som jag förstår det. Utomhusgrunden används för grundning förstås och denna är oljebaserad. För foder etc används Alcros Målarfärg (nu ersatt av någon Bestå-färg).

Stugfärgen är övermålningsbar på en timma och genomtorr på tre. Kanon! Man hinner lätt två strykningar på samma dag.

Utomhusgrunden och Målarfärgen behöver minst 24h på sig för att kännas torra. Ett fönsterfoder som skall målas en gång med grund och två med målarfärg tar således tre dygn på sig innan det kan monteras. Detta kräver lite planering!! För snickerier som redan sitter på huset krävs också lite tur med vädret (när hade ni uppehåll tre dagar i sträck senast?)....

 
Jag har haft samma frågeställning, Sten Sture, och bestämt mig för precis samma turordning som du föreslår. Först vita undertak (bland annat över altanen), sedan röd husfasad och sist alla vita detaljer i form av knutar och räcken.

Allra, allra sist tror jag att jag ska olja in trägolven på altanen och förstukvisten, men jag är lite osäker på det. Har tryckimpregnerat virke där och en del menar att jag borde olja in det redan när det är nytt (nu) och en del menar att jag borde vänta (kanske nästa sommar) medan somliga menar att jag inte borde olja in det alls utan låta det vara.
 
Jag kör med Alcros Stugfärg som är en vattenbaserad färg som jag förstår det. Utomhusgrunden används för grundning förstås och denna är oljebaserad. För foder etc används Alcros Målarfärg (nu ersatt av någon Bestå-färg).

Stugfärgen är övermålningsbar på en timma och genomtorr på tre. Kanon! Man hinner lätt två strykningar på samma dag.

Utomhusgrunden och Målarfärgen behöver minst 24h på sig för att kännas torra.

Alcro Bestå täckfärg kan också målas över efter en timme (Bestå grund behöver 24h).

Man hinner med en hel del med korta torktider. Jag hann med 2 strykningar av vindskivor och undertak samt 1 strykning av foder och knutar på garaget idag innan regnet kom, dags för fasad imorgon, om det inte regnar (Fast det finns nog annat att göra då...).

 
Roger B skrev:
Alcro Bestå täckfärg kan också målas över efter en timme (Bestå grund behöver 24h).

Man hinner med en hel del med korta torktider. Jag hann med 2 strykningar av vindskivor och undertak samt 1 strykning av foder och knutar på garaget idag innan regnet kom, dags för fasad imorgon, om det inte regnar (Fast det finns nog annat att göra då...).
Japp, målarfärgen har ersatts av Beståfärgen - bra att den torkar snabbare. Jag har bara 2 liter kvar och dessa tänkte jag svabba på, därefter blir det den nya Beståfärgen istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.