Fördelen med de gamla gjutjärnsspisarna är väl priset. De är billiga i inköp och går de sönder är det oftast bara en platta som behöver bytas. Går moderna spisar sönder är det bara att köpa ny. Nackdelen med gjutjärnsspisar är att de drar mera ström och är svårare att rengöra. Sen är de ganska fula men det är ju en smaksak.
Att köpa en induktionshäll bara för att det är modernt och alla andra har det är inget vettigt argument.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
O
Finndjävel skrev:
Fördelen med de gamla gjutjärnsspisarna är väl priset. De är billiga i inköp och går de sönder är det oftast bara en platta som behöver bytas. Går moderna spisar sönder är det bara att köpa ny. Nackdelen med gjutjärnsspisar är att de drar mera ström och är svårare att rengöra. Sen är de ganska fula men det är ju en smaksak.
Att köpa en induktionshäll bara för att det är modernt och alla andra har det är inget vettigt argument.
Men argumenten för att köpa en induktionshäll är deras fördelar... Tyckte inte jag läste nån som skrev du ska ha det för alla andra har det... eller det är modernt... Ellerjo det kom en liknande kommentar... Men det handlade ändå om fördelen med induktion...

Efter att ha haft gasspis sedan gjutjärn och Nu induktion så är en sak säker.... gjutjärn går bort helt och hållet...
gjutjärn var riktigt segt, då var spisen ändå helt ny... Förvisso en enklare modell... gasspis är väl det ända som induktion kan konkurrera med....
 
Det håller jag med om att gjutjärnsspisar är långsamma. Professionella kockar brukar väl föredra gasspisar eftersom de reagerar snabbast och man har mest koll på vilken temperatur plattan ger för tillfället. Gasspisar är väl ganska standard överallt i världen förutom i Nordeuropa. Jag antar att det beror på att man i norden ofta eldar för värme och kombinationen av en öppen eld och en läckande gasspis inte är den roligaste.
 
Finndjävel skrev:
Fördelen med de gamla gjutjärnsspisarna är väl priset. De är billiga i inköp och går de sönder är det oftast bara en platta som behöver bytas. Går moderna spisar sönder är det bara att köpa ny. Nackdelen med gjutjärnsspisar är att de drar mera ström och är svårare att rengöra. Sen är de ganska fula men det är ju en smaksak.
Att köpa en induktionshäll bara för att det är modernt och alla andra har det är inget vettigt argument.
Pris från Elon på spisar:
Gjutjärn: Bosch HSE421128U 4 495 kr
Glaskeramik: Bosch HCE622123V 4 995 kr
Induktion: Bosch HCA628120U 7 995 kr

Skillnad på 500 kr mellan gjutjärn och glaskeramik. Dvs inget alls. Induktion lite dyrare, klart värt det.

Jag har lagat många spisar, moderna induktionsspisar och lite mindre moderna gjutjärnsspisar.

Din sista mening förstår jag inte alls.
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
.
Att köpa en induktionshäll bara för att det är modernt och alla andra har det är inget vettigt argument.
Det är väl så att teknologin har inte funnits förr och "ALLA ANDRA" har upptäckt hur bra det fungerar.

Det har ju hänt en del sedan man slängde ner heta stenar i pannan för att värma mat. Typ.

Protte
 
Det är inte självklart att gjutjärnsspisar är långsammare än glaskeramikspisar. Jag har en jättegammal gjutjärnsspis (troligen 70-tal) och jag har EN platta som är långsam. Jämfört med en väns electrolux (vet ej modell men den var INTE billig) som är nyare och har glaskeramikhäll så är gjutjärnsspisen klart snabbare.

Jag har dålig erfarenhet av både glaskeramikspis och induktionsspis så jag skulle satsa på gjutjärn. Men kanske är alla nya spisar lite halvdana. Vitvaror rent allmänt är väl rätt smäckigt nu för tiden.

Se till att plattorna inte sitter för nära varandra. På vissa spisar krockar kastrullerna med varandra för att plattorna sitter för nära. Då går det knappt att använda alla fyra plattor samtidigt.

Fundera över följande:

Brukar det koka över när du lagar mat? Då är det besvärligt med spisar som saknar vettiga kanter. Och då kan man inte ha reglagen sittande uppepå spisen om det är något man önskar.

Touch eller vred för att reglera spisen?

Vad vill du ha för ugn?

Vad har du för el?

Det kan vara så att några praktiska runtomkring-krav gör valet åt dig.
 
prototypen skrev:
Det har ju hänt en del sedan man slängde ner heta stenar i pannan för att värma mat. Typ.

Protte
Det vet jag inte. Med denna pärla får man flytta pannan vart man vill och får ändå alltid värmen direkt under. Dessutom värmer den lätt upp köket en kall vinterdag för priset av några vedträn:p
20160107_165410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
byggmästare stefan och 1 till
  • Laddar…
vickan11 skrev:
Det är inte självklart att gjutjärnsspisar är långsammare än glaskeramikspisar. Jag har en jättegammal gjutjärnsspis (troligen 70-tal) och jag har EN platta som är långsam. Jämfört med en väns electrolux (vet ej modell men den var INTE billig) som är nyare och har glaskeramikhäll så är gjutjärnsspisen klart snabbare.
Glaskeramikhäll är för det mesta inte nämnvart snabbare än gjutjärnsplattor om alls. Men det är mycket mer snabbreglerat. Ännu större är skillnaden om du jämför med induktion eller gas. Drar du ner effekten för att det kokat upp är det mycket mindre risk att det kokar över av restvärmen i plattan.

vickan11 skrev:
Se till att plattorna inte sitter för nära varandra. På vissa spisar krockar kastrullerna med varandra för att plattorna sitter för nära. Då går det knappt att använda alla fyra plattor samtidigt.
Mycket bra synpunkt. Det är främst på inbyggnadshällar som plattorna sitter nära varandra. Fristående spisar brukar ha mer utrymme mellan plattorna.
 
Vilket bakåtsträvande... Köp en 90 cm induktionshäll så kommer du bli nöjd och kommer inte kunna förstå hur du någonsin kunde laga mat på något annat.

Att säga att "det brukar koka över" är samma sak som att säga "bilen fick sladd". Kocken kokar över i kastrullen och föraren får sladd på bilen. Kokar det över så mycket att det rinner utanför hällkanten då gör man något allvarligt fel och bör kanske hålla sig till mikron alt. äta ute.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden och 1 till
  • Laddar…
En induktionshäll är ju säkrare att ha o man har småbarn då det inte blir några brännskador som det blir efter en varm platta.
Det finns heller ingen risk för rödglödgade spisplattor som kan orsakas av dessa små underverk som älskar att vrida på vreden eller för den delen vuxna som glömmer bort att stänga av plattorna.:confused:
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Man måste nog kolla matningen. Induktionshäll kräver 3 fas med 0a, inte så vanligt i äldre fastigheter. Fristående gjutjärnsspisar verkar mest finnas för 230v men med 25A blir det bara 4600w dvs max 2 plattor samtidigt. Gjutgärnsspisar för 3 fas kan också kopplas på olika sätt beroende på hur matningen ser ut. I Äldre 3 fas används ofta jorden som nolla. En djungel!
 
Innan man säger ja eller nej till induktion kan man ju testa de kokkärl man har med en enkel magnet från kylskåpet. fastnar magneten så funkar gryten på induktionsspisen. det gäller ju tex alla gamla emaljerade grytor, rejäla stekpannor osv, men även många moderna grytor med lite tjockare botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.