Hej!
Har precis renoverat vårt badrum och funderar på firmans val av ventilationsdon. Tidigare var det i taket (inblås) don med en "tallrik" och vid utsuget (konformat). Nu är modellerna tvärtom med lite olika utseende. Upplever att det numera blir väldigt varmt i badrummet fast jag skruvat in utblåset max. Givetvis är golvvärme och handdukstork avstängt. Om det är någon som har någon idé om de gjort fel (vilket de säger de inte gjort) så vore jag mer än tacksam.
Ventilationssystemet är ett Ftx luftåtervinningssystem från -90
2016-01-04 19.31.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-01-04 19.30.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-01-04 19.29.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-01-04 19.28.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det borde (ska) vara utsug/frånluft i taket ovanför duschen, tilluften till badrummet bör/ska vara "överluft" från angränsande rum.

Om det suger ut luft nere vid golvet så stannar den dåliga å fuktiga luften kvar i badrummet, en del kommer att åka ut i angränsande rum.
 
Hm gäller det alltså mekaniska system som Ftx? I så fall torde hela systemet vara felbyggt (aldrig varit några problem med mögel eller liknande). Det är utsug vid golv och inblås i taket även i andra badrummet.
 
Det är väl ett luftvärmesysten. En viss del uteluft blandas med cirkulationsluft och värms upp i aggregatet...det förklarar tilluftsdonet i badrum, det var enda värmekällan.

Men ska du ha golvvärme kan du ju proppa tilluften, och önskvärt flytta frånluften till taket. Men om jag fattar rätt är det precis nyrenoverat?
 
Badrummet är nyrenoverat men elvärmegolvet är nog mer tänkt som lite mysvärme för kalla fötter. Inte som egentlig värmekälla. Så ventilationskanalerna kommer gå som tidigare men som sagt jag är frågande till själva donen de satt vid in/ut.
 
brandsoldat skrev:
Badrummet är nyrenoverat men elvärmegolvet är nog mer tänkt som lite mysvärme för kalla fötter. Inte som egentlig värmekälla. Så ventilationskanalerna kommer gå som tidigare men som sagt jag är frågande till själva donen de satt vid in/ut.
Ok, det nya frånluftsdonet är av fel typ.
Ska vara en kontrollventil( T.ex fläkt Woods Gpdf). Det som sitter nu är en tallriksventil, kan användas vid självdragssystem( ej mekanisk ventilation.

Nya tilluften ser ut som en frånluftsventil.
Anledningen till att ni får väldigt varmt är troligtvis att det kommer in mycket mer luft än tidigare.
Det är snickare/ plattsättare som bytt dessa ventiler eller hur?

Jag rekommenderar att byta ventilerna samt justera luftflöden, om det ligger på byggfirman eller dig beror ju på hur avtalet ser ut.

Men även ifall du får betala själv är det inga jättepengar, tippar på ett par tusen Max om du tar in en ventfirma.
 
  • Gilla
brandsoldat
  • Laddar…
Donet i taket är ett frånluftsdon. Tallriksventilen är avsedd för tilluft.
 
fahlis skrev:
Donet i taket är ett frånluftsdon. Tallriksventilen är avsedd för tilluft.
Ja visst är det så. Det jag vill ha en expert att svara på då de som satt dit det säger det är rätt men jag är ytterst tveksam.
 
Demmpa skrev:
Ja det gäller även FT(X)-system. I vanliga bostäder så har man (normalt) aldrig både tilluft och frånluft i samma rum.

[länk]
[länk]
Då får vi konstatera att donen är av fel slag. Nu blev frågan om in och utsug är felplacerade sedan -90. Alltså skulle utsug vara i taket vid dusch och tilluft inte i samma (bad)rum.
 
Hade du något element tidigare i badrummet?

(OT: Beroende på storlek så kan en handdukstork ersätta ett element.)

Golvvärme (el eller vatten) ersätter lätt ett vägghängt element.
Med golvvärme så behöver man oftast inte ha riktigt lika varmt i rummet som om man hade vägghängda element, rumstemperaturen går nästan alltid att sänka lite utan att det kommer att kännas kallt i rummet.
 
brandsoldat skrev:
Ja visst är det så. Det jag vill ha en expert att svara på då de som satt dit det säger det är rätt men jag är ytterst tveksam.
Be de om ett injusteringsprotokoll, samt produktblad på vad de använt. I produktbladet framgår tydligt vad produkten är avsedd att användas till.
Har du någon huspärm eller dyl.? Kan ju finnas ritningar och systembeskrivning där i

Jag jobbar med OVK, så kan nog räknas som expert. Men byggfirman bryr sig nog föga om en "expert" på ett forum;)
 
Demmpa skrev:
Hade du något element tidigare i badrummet?

(OT: Beroende på storlek så kan en handdukstork ersätta ett element.)

Golvvärme (el eller vatten) ersätter lätt ett vägghängt element.
Med golvvärme så behöver man oftast inte ha riktigt lika varmt i rummet som om man hade vägghängda element, rumstemperaturen går nästan alltid att sänka lite utan att det kommer att kännas kallt i rummet.
Nej element finns inte i huset (trodde inte hus med FTX hade det ). Men som sagt det är inte ens säkert jag kommer använda golvvärmen då jag antar att uppvärmning med återvinningen är bättre från ett ekonomiskt perspektiv.
 
Ok, då verkar det som om att du har luftburen värme.
Ett FTX-system återvinner ca 60-95% av den energi som finns i frånluften, sedan så kan det finnas extra värmepaket (el eller vattenburet) som kan värma luften extra.

Med luftburen värme så är det extra viktigt (misstänker jag) att alla luftdonen är rätt injusterade annars så finns nog risken att det blir varmare i vissa rum och kallare i andra. Det sitter antagligen en tempgivare centralt placerad i bostaden som styr hur mycket extravärme tilluften ska ha.

I bostäder så försöker man alltid att ha ett litet undertryck, störst undertryck försöker man hålla i "dåliga rum" som tex toa/bad, tvättstuga, kök mm. Anledningen till att man vill ha undertryck i bostaden är att man inte vill riskera trycka ut fuktig luft i väggarna.
 
Demmpa skrev:
Ok, då verkar det som om att du har luftburen värme.
Ett FTX-system återvinner ca 60-95% av den energi som finns i frånluften, sedan så kan det finnas extra värmepaket (el eller vattenburet) som kan värma luften extra.

Med luftburen värme så är det extra viktigt (misstänker jag) att alla luftdonen är rätt injusterade annars så finns nog risken att det blir varmare i vissa rum och kallare i andra. Det sitter antagligen en tempgivare centralt placerad i bostaden som styr hur mycket extravärme tilluften ska ha.

I bostäder så försöker man alltid att ha ett litet undertryck, störst undertryck försöker man hålla i "dåliga rum" som tex toa/bad, tvättstuga, kök mm. Anledningen till att man vill ha undertryck i bostaden är att man inte vill riskera trycka ut fuktig luft i väggarna.
Ja enkelt är det väl så att temperaturen i varje rum styrs av hur inblåset är ställt då det bara finns en central temperaturgivare. Försökt hitta svar på varför jag har både inblås (i taket) och utsug i badrummet (i golvnivå) men inte hittat något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.