Är det någon som har koll på om man måste göra någe specielt om man ska gräva jordvärme själv när man måste gräva slangen under en väg???

bor i västerbotten så min första tanke är att här kan det ju bli rejäl käle där man skottar bort snön. å det är ju mest på vägarna. så frågan är , Hur gör man då? Måste man avisolera slangarna mot detta på någe vis?
 
K
Frostfritt djup? Annars är det väl någon frostskyddsvätska som kan tillsättas i kollektorslangen?

Oavsett var du lägger slangen bör du väl lägga den så pass djupt att den inte direkt påverkas eller påverkar vädret i luften ovanför?
 
Ingen fara bara att dra på lite rörisolering där slangen passerar vägen, som extra säkerhet kan du ju lägga några markskivor eller cellplastskivor ovanför slangen oxå. De få isolerade metrarna kommer då inte att avge kyla eller påverkas av den eventuella tjälen.
 
Kallebo: Skottas vägen kan det bli flera meters tjäle så det är nog svårt att nå frostfritt djup.

Det kan å andra sidan bli tjäle av slangen själv på senvintern i hela dess förläggning.
Och den korta biten att korsa en väg gör gaska lite på förlust värmeekonomiskt.
Det handlar nog mest om att du inte får sättningar eller rörelser som pressar vassa stenar eller liknande.
 
Lägg markisolering ovanpå slangarna, inte runt om så får du nytta av värmen i jordens inre.

Protte
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
För att undvika att det blir tjäle av slangen i hela dess längd så gäller det att inte välja en för kort slang.

Jag har aldrig haft minusgrader på inkommande köldbärare (500m slang ihop med en 7kw värmepump)
 
Problemet under vägen är väl att om cirkulationspumpen stannar och det är kallare under vägen än vad frostskyddet i slangen klarar så blir det en propp. Så länge pumpen går så är det inga problem.

Protte
 
Normalt används ca 30 % sprit i systemet som ger frostskydd till -15 grader ungefär. Råkar man få typ minus 20 grader på blandningen så blir den seg till en början, ska nog mycket till innan det bildas en ispropp pga tjäle speciellt om du lagt en liten markisolering ovanför slangen. Ty det normala är väl att köldbärarpumpen bara går när kompressorn är igång.
 
Magham. Tror du förstod vad jag menade. Tjälen kan gå rätt djupt. Å d var just om den påverkas rent värmeekonomiskt som ni säger men det kanske blir minimalförlust.

Vidare så läser jag 2 saker jag inte tänkt på.

1. Sättninge eller dylikt som gör att vägen skjuter eller att slangen rörsig å skaver sönder.

2. Är att kölbärarslingan kan bli propp på den pga tjälen.


Men den risken borde va noll medtanke på att C.pump går jämnt.
 
Det var för att inte få sättningar som jag föreslog att isolera slangen med rörisolering.
Markskivor är för att förhindra att klen kryper ned.

Är onödigt att låta kbpumpen vara i drift hela tiden då den drar en del ström och när inte kompressorn går så finns det inget behov av att cirkulera en massa vatten i kb slingan.

Är du ändå orolig för att det skulle bildas ispropp under vägen trots den dubbla isoleringen så kan du ju gräva lite djupare under vägen.
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Jag hade lagt slangen i ett rör under vägen för att minska risken för sättnings- och grävskador (om vägen någon gång ska grävas upp). Sedan isolering ovan röret.
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Att lägga i rör låter som bästa lösning. Spelar det någon roll vilket sorts rör?

Funderade på typ vanligt mark avloppsrör borde duga.
 
A
Om du ska gräva av vägen och inte trycka under är det väl jätteenkelt att göra en markbädd av sand och täcka med markisoleringsskivor?
Är vägen din?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Lägger man den i ett rör så kan det väl bli vattenfyllda å frysa.
Jag hade gjort såsom Electroluxaren föreslog.
 
Hm d e ju sant. Att d kan frys. Vägen är inte min. Graver man 1 m djupt så är det mest troligt sand. Markskivor kanske är d som är enklast. Tror dock inte vägen rör så mycket på sig just där jag ska gräva över. Så det kanske räcker med skivor. För att bryta av den tjäle som går neråt i backen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.