Hej,
Vi är i startgroparna av vårat husbygge och jag har börjat titta på Automation och Larm.

Efter att ha läst en hel hög med trådar så har jag kommit fram till det som intresserar mig mest är Siemens SPC och Z-wave(HC2)

Funderar dock på hur man skall lägga upp det hela, vi börjar med lite kriterier på larmet.
Vill kunna larma på två olika sätt, ett skal larm och ett bortrest larm.

Dom flesta fönster kommer inte gå öppna så min tanke var glaskross på dessa fönster sedan på fönster och dörrar sätter man magnet och glaskross vid behov.

MEN, kabel eller trådlöst? när det är ett nybygge kan vi ju faktiskt dra kablar i väggen när det ändå ska dras för el, men vad blir billigast och säkrast?

Och vid bortrestläge aktiverar man även IR sensorer som känner av.

Är denna installation overkill eller låter det vettigt?

Sedan Automation, tänkte HC2 även om det är massa problem med dessa så verkar dom vettig, går koppla till larmet för ett samarbete och har stöd för mycket z-wave på markanden.
Önskan här är att varje lampknapp fungerar som vanligt samt att det även går styra med z-wave, finns denna funktion på någon modul idag?

Vill även då ha knappar som är kopplat mot z-wave men inte kopplad mot någon lampa utan mot HC2 och sedan får man ställa in vad den skall göra. men inget problem att den kräver strömmatning, finns det något sådant?

När man ändå bygger nytt finns det någon bergvärmepump och FTX som fungerar mot z-wave eller har moduler för detta? gärna statistik och styrning.

Så i stora drag det är jag vill veta är lite vad för lösningar och produkter man bör titta på för dessa funktioner.
 
Bifogar ritning på båda planen.

IMG_2838.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2839.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tjena.

Ang. larmet så ska jag ge dig några synpunkter. Säljer larm själv men långt ifrån någon expert.
Trådat eller inte. Givetvis trådat larm när du endå har möjlighet på ett snyggt och enkelt sätt dra tråd till alla komponenter. Det finns alltid en säkerhetsrisk med trådlösa prylar även fast dom blivit grymt mycket bättre på senare år. Sen är det smidigt att slippa byta batteri lite nu och då. Också så är det bra mycket billigare med detektorer som är trådbundna.

Spc är ett mycket bra larm som många bla. här på forumet talar gott om. Till det larmet finns även möjligheten att köpa lite snyggare map (knappsats) än den som är standard.

Ang att larma alla dörrar och öppningsbara fönster med magneter och att sätta glaskrossare på alla andra fönster anser jag är att jämföra med att både använda hängsler och "svångrem". Missförstå mig rätt men det är ett hus du ska larma inte en bank eller vapen affär. Sätt magneter på dörrarna och sätt in lite fler rörelse detektorer istället så du täcker av så många rum som möjligt och framför allt där det finns fönster.

Däremot så har du inte skrivit någe om larmkopplade rökdetektorer och utomhus siren. Det är någonting jag verkligen brukar rekomendera. Om det börjar brinna så kan minuterna vara avgörande för räddat boende till kolhög. Tala om för din granne att du har larm som är kopplat även för brand, så om dom hör att det larmar (via siren utomhus) så kanske dom kan larma brandkår snabbare än du själv och därmed rädda boendet.

Några tips och tankar från mig ang. larmet. Lycka till.
 
D
Klart man ska larma som om det var fort knox när man har möjlighet att dra kablar i väggarna (y)
Det du menar som skallarm är antagligen hemmaläget dvs när de ligger och sover? Jag tycker först och främst ni ska installera fönsterlås på de fönster som går att öppna och även annan typ av inbrottsskydd som c-profil om ni inte har säkerhetsklassade fönster. Om det är overkill sen eller inte beror på hur snabbt du vill få larm. Bryter sig någon in i huset och måste ta sig ända in tills en IR-detektorn aktiveras så är inkräktaren redan inne i huset. Även om glaskross inte är 100% så är det möjligt att förvarningen kommer tidigare och man slipper någon knivbeväpnad person inne med dörrarna låsta.
 
Icke att förglömma. Det drar iväg i pengar som fan att larma varenda dörr och fönster, åtminstone om man skall köra en sektion per brytare. Expansionskort till t.ex. SPC är inte billigt. DSC Expansionskort är dock billigt i USA.
 
Följer man standard för larmklassning (inget krav i en villa normalt sett, men ändå en bra referens) så får man ansluta 6 st detektorer av typen glaskross, magnetkontakt eller vibrationsdetektor till samma sektionsingång.
Dock aldrig blanda olika typer av detektorer på samma sektionsingång.

Nu när möjlighet finns, så känns det dumt att inte dra kabel till allt.
Sen om du väljer att bara utnyttja delar av det i nuläget är en annan sak, men då finns kabel (alternativt tomrör) att utnyttja i framtiden!
 
D
Finns annars glaskross som kan monteras i taket och täcker då flera fönster. Antagligen inte lika tillförlitliga när man har kraftiga persienner etc
 
En gång är ingen gång... men två gånger är ett riktigt larm..? Så visst kan det finnas skäl att larma med både skalskydd och volym, tex ifall man kan tänka att ett inbrott skulle kunna göras bara för att nå ett specifikt utvalt utrymme eller så.
 
A
Sitter själv i Larmtankar har i dagsläget ett 10år gammalt DSC 608 larm. Nu vill jag iallafall kolla på ett nytt då det gamla är väldigt slitet.

Jag vill ha ett trådbundet med:
- 1 Knappsats
-3 magnetkontakter
-3 ir deckare
-2 rökdeckare
-1 utesiren

Förslag? :)
 
Sök SPC read2go eller ready2view med kamera. Färdigt pkt lägg sedan till vad du vill ha extra. Kommer nog köpa de sista. Har själv ett uråldrigt DSC så kan man återanvända de trådade prylarna man har redan.
Finn på låsshop. Ca 4000:- resp 5550:-
 
Redigerat:
Varför inte en moderna dcs central som Tex 1616?
Går att åternavända 100% av sensorer och siren om du vill
 
RilleRock
Trådbundet är stabilast och billigast på sikt.
Du är inte märkesbunden till detektorer,
plus du får bättre produkter till under halva priset och på tex magnetkontakter är det ännu billigare än trådlöst.
Installationen tar längre tid såklart men det tjänas igen av priset på detektorerna men
framför allt får du stabiliteten som du aldrig kan få med trådlösa produkter.
Speciellt om du skall integrera med hematomation som kan vara lite buggig så måste källan vara stabil.

Mina egna och kollegors erfarenheter av 2 stabila centralapparater SPC och DSC1616/1864.

DSC:
+ Mycket bra prisläge vid köp utomlands.
+ Levereras med batteri.
+ Mycket enkel och snabb programmering från map för att få igång mindre anläggning utan lull-lull för den vane användaren.
+ Rejält strömtålig larmdonsutgång.
+ Inbyggd RF-mottagare i map vid köp av rätt sådan.
+ Snygg touchdisplay som tillval men strömkrävande.

- Uråldrig plattform i centralapparat/gränssnitt.
- Programmering i sekvenser i map så de ologiska programmeringsmanualerna är ett måste för den oerfarna.
- Väldigt begränsad programmering av specialfunktioner.
- Centralen levereras i ett byggkitt i tunnare plåt.


SPC:
+ Tekniskt framtidsäker med möjlighet att bygga ut med både kameror och lättare passersystem.
+ Snyggt, enkelt användargränssnitt på svenska i både webgränsnittet, map, app och i PRO den dedikerade mjukvaran.
+ Klartext i mapmenyer på svenska så är lätt att förstå även för den oerfarna.
+ Rolig att jobba i med nya funktioner så man inte är låst för specialfunktioner.
+ Bra logiska villkor.

Tycker man om att pilla i ett föråldrat/begränsat gränsnitt innan allt är
up and running men till ett bra pris vid köp utomlands så köp DSC.
Sen om det är begränsat för dig är inte säkert.

Värdesätter man att jobba i ett shysst gränsnitt på svenska med nästan
oändliga möjligheter.
Ett system som har sin utveckling på Irland som hela tiden
får önskemål om nya funktioner och förbättringar från varje lands tekniska supportorganisation som de har säte i som i sin tur lyssnar på sina larminstallatörer som dagligen jobbar med produkterna.
Det borgar för en framtidssäker och utvecklande produkt.
 
  • Gilla
gol
  • Laddar…
Lutar nog åt SPC för larm delen. och skall försöka övertyga sambon om trådburet.

Tack för tipsen, hemautomation lutar åt z-wave och med en HC2 som bas.
Loggning blir mest troligt något hemma snickrat med 1-wire och modbus anslutning till det mesta då det inte verkar finnas så många kompletta lösningar för detta.

Tankarna går då att man skaffar en elmätare med modbus som man sätter i sin egna central, sedan modbus mot ftx och bergvärmepumpen sedan temperaturer i olika rum ut osv. blir med något 1-wire system.
Allt detta loggar jag då till en MySQL databas där jag skriver eget webgränsnitt som visar grafer samt även egen skriven data collector mot 1wire och modbus anslutningar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.