Hej,

Jag funderar på att bygga pool på vår sjötomt. Jag vet att det låter korkat :D när man kan hoppa ner i Mälaren, men den är vääääldigt kall förutom 6 veckor mitt på sommaren.

Frågan är hur det funkar att bygga pool på sjötomt? Gräsmattan där poolen skulle ligga har väl en dryg meter ner till vattnet. Jag skulle också gärna ha en djupdel på kanske 2 meter på poolen.

Jag har inte kollat grundvattnet men förutsätter att det liggeri nivå med sjön. Måste man ha pumpar och grejer då för att inte poolen ska tryckas upp ut marken? Eller för att skydda konstruktionen?


Mvh, Johan
 
Åsa Lund
För det första måste du nog ha bygglov vilket inte är självklart om det finns strandskydd att tänka på.
Om du bygger balja av betong kan det nog bli risk för bottenupptryckning om du inte gör jättetjock bottenplatta. Säkrare att inte tömma poolen på vatten, men det ska ju helst inte frysa heller...
 
Börja med att kontrollera grundvattennivån genom att borra ett litet hål. Grundvatten och sjövattennivå är inte samma sak.

Har du grundvatten i stor mängd så högt som 1m ner har du som sagt flera utmaningar....
 
harry73
Jsoderbe skrev:
Jag har inte kollat grundvattnet men förutsätter att det liggeri nivå med sjön. Måste man ha pumpar och grejer då för att inte poolen ska tryckas upp ut marken? Eller för att skydda konstruktionen?
Väldig rimlig att grundvatten är i nivå med sjön, eventuellt kan den ligga lite högre men i alla fall inte lägre.
Undvik lösningar med pumpar som gör att man har problem om det blir strömavbrott. Att lägga poolen lite över mark eller se till att botten är tillräcklig tung att den inte flyter upp.
 
...att göra botten tillräckligt tung är rätt jobbigt. För en standard 8x4 pool är det ju 20-25 ton om poolen är tom och någon dryg meter ligger under grundvattennivå.
 
harry73
MathiasS skrev:
...att göra botten tillräckligt tung är rätt jobbigt. För en standard 8x4 pool är det ju 20-25 ton om poolen är tom och någon dryg meter ligger under grundvattennivå.
Här hänger jag inte med. Räknar man med 4*8 som yttermått och 1 m djup under GV, då handlar det om en volym på 32 kubik, så då behöver poolens vikt vara minst 32 ton. Nu ska det handla om yttermått så allt blir lite större (även den tjockare botten ska tas med. Säg att det blir 50 kubik, då blir det 50 ton.
Sen har mälaren en reglerad vattennivå, men det betyder inte att man inom överskådlig framtid får räkna med perioder med högre vattenstånd (+1 m??) Då vill TS också ha kvar sin pool på tomten, så då blir det plötslig 90 ton som det ska väga.
Betong kostar drygt 1000 kr/kubik, så 100.000kr bara för betongen?
 
Du hänger med , jag höftade bara till en siffra baserad på drygt halva vattenvolylmen, räknade inte.

Jag skulle lägga poolen ovan grundvatten i sin helhet.
 
Hej,

Jag lyfter min egen tråd då jag äntligen fått till provgropen. Det visar sig att vi träffade på grundvatten på 1,3 m djup ungefär. Hur hanterar jag det? Är det enklare med en vanlig liner-pool?

Att Mälaren ska höjas 1 meter känns rätt otroligt och inget jag ska planera för. Huset ligger 10 meter från strandkanten och 1,5 m upp från Mälaren, så höjs vattennivån 1 meter har jag och grannarna helt andra problem.... ��

Mvh, Johan
 
Någon?:)
 
Det finns inget magiskt svar på ditt problem.

Du måste pumpa bort grundvattnet eller bygga ovan grundvattennivå, konstigare än så är det inte.
 
harry73
Pump inte bort grundvattnet, det koster hela tiden, och kan ändå gå fel när du någon gång tömt din pool och du får strömavbrott.
Du behöver något gediget om den ska vara nedgrävd. Acceptera att det inte är något du kan göra själv utan kunskap.
 
Menar du dränering plus platta ovan grundvatten med andra ord? Så dräneringen 130 cm ned, plattan 110 cm, och därmed liner på ungefär 100 cm? Ska jag ha 150 cm djup pool kommer alltså de översta 50 cm att sticka upp ur marken?

Att ha konstant grundvattenpump låter dyrt och därmed kanske inte som en gångbar idé. Eller hus ska man tänka runt det?

Mvh Johan
 
Tänk först och främst strandskydd, detta är nog ditt största hinder.
Kontrollera om du kan få dispens från strandskydd innan du böjar fundera.
Och sedan bygglov att gräva ner till grundvatten brukar inte kommunen vara allt för förtjust i heller.
 
Tänk schaktbotten + 20cm för dränering och grus + 10 cm för cellplastisolering + 10cm för betongplatta. Då har du botten på +40 cm. Överkant poolsarg hamnar då på vattendjup + 15 cm ungefär (10cm från vattenytan till överkant liner, 5cm tjock sarg)

Standard vattendjup är 138cm, vill man ha lite djupare så brukar 150cm vara rätt lagom. Dvs 20+10+10+150+15cm från botten schakt till ök sarg.
 
Hej,

jag tror inte en pool är bygglovspliktig. Min granne byggde pool nyligen och behövde inte söka bygglov i alla fall, inte ens bygganmälan.

MathiasS, tack för hjälp! Det borde bli bra med 138 cm. Med tanke på hur lite man använder en pool i Sverige så räcker det bra!

Mvh Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.