Vi bor i en nybyggd villa från 2015. (flyttade in våren 2015).
138 kvm, enplan. Fjärrvärme med golvvärme. Mekanisk frånluft. (5 st, kök, badrum x 2, grovkök & garderob). SP fönster med Spaltventiler / Tilluft. (8 st)
Inomhus temp: 22 grader, Utomhus temp: - 7 grader
Luftfuktighet just nu: 35 % (grovkök) 42 % (ett sovrum) detta enligt Verisure larm app.
Har varit högre vid mildare väderlek ca. 35-45% och 42%-50 %

Till min fråga:
Jag har upptäckt att vi får kondens på insidan av alla fönster i nederkant (endast i nederkant) när det är kallgrader / minusgrader. Samt kondens på låset på ytterdörr. Endast när det är kallgrader / minusgrader utomhus.

Vad beror detta på?
- Byggfukt som ska torkas ut under första året? Bor du i ett nybyggt hus eller har nyligen gjort en tillbyggnad och har fått imma på insidan av fönstret, beror imman sannolikt på kvardröjande byggfukt. Det kan ta ett år eller mer innan all byggfukt torkat ut och innan dess måste du vädra extra ofta.

- Dålig ventilation?

Kan även tillägga att jag tycker det är dåligt sug i mekaniska frånluften. Ett hushållspapper fastnar inte när jag sätter det för kanalen. Ska det vara så?
 
Är det ftx eller bara frånluft med uteventiler som tilluft?
Kan vara feljusterat flöde.
Ett hushållspapper bör fastna.
Kan också bero på att ni saknar radiatorer under fönster.
Kan också bero på fönstrenas placering in i väggen att dom sitter lite för långt ut.
 
Det är inte ftx, vi har mekanisk frånluft med uteventiler som tilluft.
Stämmer bra, inga radiatorer. Endast golvvärme.
Fönster sitter ca 19 cm. från innervägg.

Kan även tillägga att jag har tilluft ventiler öppna.
 
Vi har samma problem, har FTX system. Hade även lite frost för någon vecka sedan precis som man får på bilen...

I området finns flera nybyggda hus både med och utan FTX, tycker det verkar som 90 % har samma "problem".

//Nybyggare
Mer om vårt husbygge: http://vartvillabygge.blogspot.se
 
OK! Intressant.
Hört något vad det beror på?
 
Suunto1 skrev:
Det är inte ftx, vi har mekanisk frånluft med uteventiler som tilluft.
Stämmer bra, inga radiatorer. Endast golvvärme.
Fönster sitter ca 19 cm. från innervägg.

Kan även tillägga att jag har tilluft ventiler öppna.
Jag tror att det är olika orsaker då.
för det första tror jag ventilationen är i lägsta laget, prova öka.
Det är utifrån sett jag menar fönsterplaceringen.
Själva fönstret kanske inte ligger i nivå med isoleringen i väggen utan kanske lite längre ut mot panelen mer för att inte skapa "gluggar" på så sätt kyls fönstret ner mer + att du dessutom har tilluftventilerna öppna som jag gissar sitter på ovansidan så kalla luften far ner och blir som kallast längst ner.
Det kombinerat med att det inte finns nån radiator som "torkar" undertill.

Med FTX kan man också få detta problem om det är en roterande växlare då den återvinner fukt.
Löste själv liknande problem med att öka frånluften något från vad som var från början, gjorde även om fönsterbänkarna som var ovanför radiatorerna så varma luften for mer upp mot rutan.
 
Intressant att flera har samma bekymmer.
Jag har precis färdigställt ett mindre hus på min tomt för uthyrning. Där är också bara golvvärme. Jag har dock varit säker på att det enbart beror på att jag ännu inte fått in någon ventilation.
Men delvis beror det kanske på att element saknas under fönster, då det ändå vädras ett par gånger per dag.
 
Har samma problem med fönster från samma tillverkare, men via annat företag. Bytte fönster nu i sommar på ett hus byggt 1977. Fönstren som byttes ut var också 3-glas fönster. Kondensbildningen började nästan direkt, redan tidigt i höst. Inte bara längs kanterna, där det i o f s började och var värst, utan hela fönstret immade igen. Försäljaren förklarade att det berodde på att fönstren var så täta. Det trodde jag inte på och ifrågasatte det naturligtvis. Förklaringen som kom var att det var för dålig ventilation och man måste ha öppet spaltventilerna. Jag sa att det var ju lustigt eftersom det inte varit något problem med de tidigare 3-glas fönstren, men jag köpte svaret för tillfället.

Problemet med kondens har fortgått hela hösten, t o m så det bildats kondens, eller runnit, ner runt fönsterramen och ner på karmen och ned efter karmen undersida.

Nu när vintern slog till och vi fick flera dagar med lite mer sträng kyla, - 20 och kallare, blev emellertid problemet mer uppenbart. Det bildades nämligen is av kondensen nere i hörnen. Gjorde en mätning mot glasrutan med en vanlig digitaltermometer och det var 0,7 grader mot den inre glasrutan nere i hörnet. Motsvarande mätning på nedervåningen där jag fortfarande har de gamla fönstren kvar gav 2,7 grader trots en 2 grader lägre rumstemperatur. Reservation för exaktheten i siffrorna då jag bara använde en vanlig digitaltermometer. Det viktiga var dock att det skiljde så mycket i yttemp på inre glaset mellan de gamla fönstren och de nya. Det är nämligen de kalla inre fönsterytorna som är den stora orsaken till kondensen. Ett fenomen som är känt sedan länge med äldre fönster och 2-glas fönster.

Min slutsats kan inte bli annat än att det är ett konstruktions- eller tillverkningsproblem med just de här fönstren. Kyla leds genom aluminiumkanten på 3-glasfönstret och isoleras inte tillräckligt av karmen.
 
Har oxå nya sp fönster balans + med u värden från 0.8 . När tempen ute närmar sig -20 så får vi problemen på samma sätt. Både de fönster som har spaltventil eller utan. Mätte fuktigheten och den låg på ca 30 vilken inte kan anses som speciellt mycke? Huset som ligger brev har inte några problem och fönstren där är från 80 talet.

Inte helt enkelt att ha spalt ventilen öppen för där bildas det väldigt mycket kondens och ibland is.
 
Jag har nog löst problemet ikväll. Hade hit en firma som gjorde en luftflödes mätning idag. Det visade sig att jag hade ca 0,5-1 L på resp. frånluftsventil, vilket är 0. Endast självdrag, mer eller mindre. Skumt! Firman var nästa säkra på att fläkten inte fungerade som den ska. (garanti åtgärd enligt dom). Efter jobbet så gick jag upp på vinden och kollade fläkten, visste inte att jag kunde komma åt den via vinden. (fick för mig att den satt upp på taket). Undersökte fläkten, enligt min kunskap så tyckte jag fläkten fungerar som den ska samt såg väldigt ren ut. Efter lite mer funderande så gick jag upp igen på vinden igen, vad hittar jag då till vänster om fläkten!! Jo en till burk gömd i isoleringen med ett filter i. Gissa om filtret var SKITIGT, helt svart och dammigt. Vilket drag jag fick i frånlufts ventilerna nu när jag gjorde rent det. Nu lärde man sig något nytt.


Enligt tidigare info:
Vi bor i en nybyggd villa från 2015. (flyttade in våren 2015).
138 kvm, enplan. Fjärrvärme med golvvärme. Mekanisk frånluft. (5 st, kök, badrum x 2, grovkök & garderob). SP fönster med Spaltventiler / Tilluft. (8 st)
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Kan nu bekräfta efter 3 dagar att jag löste problemet.
Det var filtret, dvs. hade för dåligt ventilation.
Nu tipp topp!
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
S Suunto1 skrev:
Kan nu bekräfta efter 3 dagar att jag löste problemet.
Det var filtret, dvs. hade för dåligt ventilation.
Nu tipp topp!
Jag är helt ny på det här med ventilation. Menar du att det alltid ska vara ett självdrag i fläkten i köket, ingen motor utan bara en öppen luft ventil. Och i ditt fall var filtret i den ventilen så lortig att ingen luft kunde gå ut den vägen?
Så jag förstår rätt, vad är det som drar ut luften om det inte finns någon motor?
 
F Erica Wyse skrev:
Jag är helt ny på det här med ventilation. Menar du att det alltid ska vara ett självdrag i fläkten i köket, ingen motor utan bara en öppen luft ventil. Och i ditt fall var filtret i den ventilen så lortig att ingen luft kunde gå ut den vägen?
Så jag förstår rätt, vad är det som drar ut luften om det inte finns någon motor?
Det som drar ut luften är termiska krafter som uppstår pga temperaturskillnaden, varm luft stiger etc... Men i hans fall lät det som det var mekanisk frånluft och att den bara var dålig pga filtret.
 
xerbee xerbee skrev:
Det som drar ut luften är termiska krafter som uppstår pga temperaturskillnaden, varm luft stiger etc... Men i hans fall lät det som det var mekanisk frånluft och att den bara var dålig pga filtret.
Så kan man ha mekanisk från luft i samma luftutgång som köksfläkten, eller menar du att hans ”vanliga köks fläkten” inte fungerade ultimat?
 
xerbee xerbee skrev:
Det som drar ut luften är termiska krafter som uppstår pga temperaturskillnaden, varm luft stiger etc...
Det är ju dock en sanning med modifikation.
I alla spisfläktar jag kommit i kontakt med finns det inmonterat ett kallrasskydd,
dvs spjäll som stänger så utifrån kommande luft inte kan rasa ner när fläkten inte är igång.
Förmodligen för att fläktröret fylls med kalluft, vilket gör att dina "termiska krafter" verkar åt fel håll.
Kall luft sjunker alltså :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.