Vi håller på att bygga nytt hus. Vi har blivit erbjudna att köpa en gammal nerplockad numrerad kakelugn, från ca 1910-20 kanske. Är det någon som vet om det är någon skillnad i effektivitet på nytillverkade kakelugnar ( i olivinsten eller tegel) är bättre än om man hittar en gammal ?
 
Vad jag förstått så är effekten ungefär densamma på nya och gamla ugnar.

Fördelen med nya är att det finns den s.k. kakelugns-pannan som har en vattentank
inuti som man eldar varm, den kopplas sen till element-slingan, förutsätter vattenburna
element då förstås, sparar en del sköna kronor.

www.kakelugnspanan.com

Tror även att de vanliga nya kakelugnarna är lättare att montera än de gamla.
Dock har jag sett prislappar på runt 50tkr, och det är kanske lite saftigt.
Man får mkt. färdigkluven för för 25tkr.

Viktigt vid köp av gammal kakelugn är att den som plockar ned den har märkt upp den
så att den går att få ihop igen.

Pris för uppsättning ligger på 20tkr och uppåt, så det är inte billigt men kan räknas hem
om man eldar ordentligt i den, det är en riktig sparbössa.
 
W
Tycker absolut inte kakelugns pannan klassas som en riktig kakelugn. Är ju varken rund eller rektangulär utan kantig, finns iförsig mallar att sätta på den så den ser rektangulär ut men den ser aldrig ut som en kakelugn utan som en modern eldstad.
Om man nu ska ha en ny kakelugn så finns det ju riktigt fräcka som olika designers har gjort (på gammalt vis) som passar även i de mest extrema inredningar.
 
Kakelugnspannan har vi hört om. Det är dock en traditionell i lerkakelugn eller ev. den moderna varienten i olivinsten vi vill ha. Bör likna de äldre så mycket som möjligt.
Någon som har tips ? Har hittat Stockholms Kakelugnsfabrik eller vad det nu heter,
fanns ev. någon där, dock endast en modell av "äkta" kakelugn (ny och ler).
De tycks kosta runt 50 000,-, finns det billigare ?
 
W
Finns ju mängder på blocket för 5000 och upp till 20 000, det finns även ett par dyrare oxo. Har kompisar som köpt vi blocket och det har funkat bra. Bara man är noga med att kålla så den e hel och komplett samt uppmärkt. Är man osäker så släpa med dig han som ska sätta den. I rätt många fall så står den upp och man får ombesörja ned montering själv. Då vet man ju att den e komplett och han som ska sätta den kan märka den exakt som han behagar.
En vanlig rund vit ca 220 cm hög lär inte kosta mer än 10 000 spänn.
 
Pius skrev:
Kakelugnspannan har vi hört om. Det är dock en traditionell i lerkakelugn eller ev. den moderna varienten i olivinsten vi vill ha. Bör likna de äldre så mycket som möjligt.
Någon som har tips ? Har hittat Stockholms Kakelugnsfabrik eller vad det nu heter,
fanns ev. någon där, dock endast en modell av "äkta" kakelugn (ny och ler).
De tycks kosta runt 50 000,-, finns det billigare ?

Låter bra tycker jag - att ta en gammal model åtminstone - de nyare är ofta färdiga lättbetonglock med badrumskakel....

Är själv i smygstarten inför att fundera på att köpa en till två ugnar från runt sekelskiftet - en rund jugend och en praktpjäs till vardagsrummet är väl tanken - den runda bör jag kunna hitta för 5-10 tkr i exempelvis dalarna - och så åka upp och plocka ner den själv.

Annars, prata med en kakelugnsmakare, han kanske har en att sälja. Det bör gå att få en enkel impopulär model för 10-15 tkr då. Men han kanske vill sätta upp den också, då är du ju iofs fortfarande på banan peningamässigt jämfört kakelugnspannan.

Nytillverkade i gammal stil med äkta kakelugnskakel är svindyra - Gysinge tar 61 tkr för sin gröna (den som bildar framsida på nya katalogen).

Mvh
/Angelven
 
Angelven skrev:
Nytillverkade i gammal stil med äkta kakelugnskakel är svindyra - Gysinge tar 61 tkr för sin gröna (den som bildar framsida på nya katalogen).
Måste få försvara Gysinge lite... Deras kakelugn är inte nytillverkad i gammal stil. Det är en 1700-tals ugn tillverkad nu. Samma lera, samma glasyr, samma pigment, helt hantverksmässigt gjord (i Sverige)vid ett tegelbruk med obruten verksammhet sedan 1700 talet. Kan inte jämföras med "nytillverkat i gammal stil".

Men åter till frågan. Eftersom du frågar om hur effektiv ugnen är förutsätter jag att du tänker elda mycket. Jag tycker i så fall man också ska fråga sig vad som händer när man eldat slut på sin ugn (för det gör man om man eldar mycket). En riktig kakelugn är ju bara att sätta om - går det med en "ny i gammal stil"?
 
Johan.N skrev:
Kan inte jämföras med "nytillverkat i gammal stil".
Vad jag menade var bara till skillnad från nytillverkade i modern stil , fortfarande riktiga kakelugnar, dvs med riktigt kakelugnskakel till skillnad från en betongkloss med badrumskakel ;-)

Det finns ju fler en gysinge som har nytillverkade riktiga kakelugnar - med lera från urgamla lerbruk (det är de oftast), någon sorts pigmentering och hantverksmässigt, men där det inte är ett stilval från 1700-talet utan från andra tidsperioder.

Mvh
/Angelven
 
Är man bara ute efter effektivitet ska man väl köpa en eldstad med mycket täljsten. Täljstenen ska väl hålla värmen hur länge som helt. Blandar man in känsla och estetik tycker jag man skia välja en gammal kakelugn alla dar i veckan.
 
Jag vill i a f inte ha en spis med täljsten på utsidan, de är gräsligt fula. Och helst inte heller en med "badrumskakel" :)

Min bror har en i täljsten och han skroderar om dess bedrifter. Jag hävdar att gamla kakelugnar ej ligger långt efter vad gäller värme. Fast jag har förstått att man kan vara ovarsammare med hur man eldar med en ny täljstensspis.

Hur som helst så är det både estetik och värme vi vill ha ! Vi tänkte sätta gammaldags vedspis, mest som reserv vid strömavbrott vilket det är nu och då där vi bygger.
 
En länk till en kakelugnsmakare
http://www.dataphone.se/~ncteknik/index.html
Jag har för mig att han har kostnader med i några länkar ;)

Köper du en gammal kakelugn köper du ju bara kaklet! Den måste muras upp igen, och om den används dagligen /som huvudvärmekälla) bör den muras om vart 15 - 20:de år efter vad jag förstått :-/
Vi har två kakelugnar, en rund vit och en rekt brun som jag inte vet när vi ska få råd  att sätta om  :'(. Jag har funderat mycket på olivinsten, men vet inte om måtten stämmer.
En länk till
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=356&ord=kakelugnar
Hmmmmm Bältarbos hemsida http://www.baltarboforvaltning.se/baltarbo.html
Mariebergs http://www.mariebergskakelugnsmakeri.se/

Och så länkguiden här på Byggahus http://www.byggahus.se/lankguide/#21
 
Tack så mycket för alla länkar ! Jag drar slutsatsen att om vi skall köpa en gammal kakelugn så skall den vara RIKTIGT billig eller s.g.s. gratis p.g.a. monteringskostnader (och omsättningar i framtiden). Det blir nog en ny i gammaldags stil, alltså inte gjord exakt som en gammaldags ugn.
 
morsan skrev:
Köper du en gammal kakelugn köper du ju bara kaklet! Den måste muras upp igen, och om den används dagligen /som huvudvärmekälla) bör den muras om vart 15 - 20:de år efter vad jag förstått :-/
Eehh, ja just det... och vad får dig att tro att den nya kakelugnen inte behöver sättas om om 20 år, den kommer vara lika uteldad som en gammal ugn... Problemet är ju då att man inte kan plocka ner och sätta upp en modern ugn utan att ha sönder kaklen. Då måste man köpa en ny ugn och då börjar det bli riktigt dyrt...
Och visst, när du köper en gammal ugn köper du bara kaklen, men resten är ju bara tegelsten. Kostar inte så mycket.

Vill du verkligen spara pengar, låt göra en rörspis, dvs en "kakelugn utan kakel". Rökgångar och effektivitet som en kakelugn, putsad på utsidan. Då kan man ju också få en ugn som passar perfekt, med de måtten man önskar. Jag har själv funderat på en rörspis med lite större eldstad och luckor som skulle kunna användas både för riktig uppvärmning men också för "myseldning" med öppna luckor. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.