Hej!

Jag och sambon har precis flyttat in i vår första bostadsrätt. Hurra! Nu kan vi äntligen ändra saker som vi vill (typ). Men eftersom vi är både noviser och drömmare har vi rätt dålig koll.

En idé vi har iallafall är att bygga om tvättdelen (ca. 1,3 x 2 meter) i badrummet till en liten bastu med elaggregat, förutsatt att vi får föreningens tillåtelse.

IMG_2181.JPG.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är då att flytta ut tvättmaskin och torktumlare till en annan del av badrummet, och sätta bänkar på den sidan. Aggregatet hamnar mittemot (hyllorna ryker också såklart). Då TM/TT är installerat finns el redan indraget i utrymmet. Vi sätter dit en dörr som delar av.

Vad behöver vi tänka på mer? Måste vi regla upp trä i hela utrymmet, eller räcker det om vi gör det på golvet? Kommer kaklet på väggen tåla värmen? Det sitter en utventil i taket på vänster sida, behöver vi göra något åt den? Kan tilläggas att alla lägenheter i huset har självdrag, så ventilerna i våtutrymmena är till för just utluft.
 
Jag ser inga större konstigheter med detta. Ni behöver och bör inte göra något med golv och väggar för att bevara tätskikt. Räkna inte med att det blir 90 grader varmt där bara. Ni bör nog hålla er till torrbastu också för att inte trycka ut en massa fuktig luft i andra lägenheter. Vilken våning bor ni på och hur högt är huset? Bor ni högst upp är problemet mindre.

Ni måste också se över så,matningen som finns till tvätt och torken är tillräcklig för att driva aggregatet. Har de en egen säkring i centralen och vad är den på i så fall? Det blir ju enklare att ha aggregatet på sidan där maskinerna står nu, då sliper ni utanpåliggande kablage.

Finns där golvbrunn i utrymmet?
 
Hur ser utrymmet ut där maskinerna skall stå istället? Eldragning, avstånd till dusch/badkar? Vatten och avloppsanslutning till TM?
 
Tack för snabba svar!

Vi bor längst ned. Men i och med att duschen står precis till vänster innan ingången där så kommer det ju en hel del fuktig luft där ändå. Duschade för ett tag sedan och hela utrymmet var fullt med ånga :p finns också en ventil precis över duschen.

TM och TT har en varsin säkring i centralen, men jag är dock osäker på hur mycket kräm det är i dem. Hur kan man se det? Vi har ett nyare skåp med automatsäkringar. Angående golvbrunn finns det väl en som är till för tvättmaskinen?

Utrymmet där maskinerna är tänkta att stå ligger en bra bit från duschen, så det är inga problem. El behöver dock dras, och avlopp är jag osäker på. Finns ett handfat ett par meter bort om det hjälper :)
 
Avlopp behöver du inte ha om det är torrbastu. Jag har visserligen en spygatt i min, men verkar vara helt onödigt. Det viktigaste är ventiler och i ditt fall eldragning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.