Vi har nu kommit så långt att det är hög tid att börja köpa tapeter till huset. Usch vad det är svårt att bestämma sig! Vet på ett ungefär vilka färger det ska vara men sen då?!
Det största problemet är kök och vardagsrum där det är ryggåstak. Dessa rum delas sedan av en hög vägg som går ända upp till ryggåsen. Ska man tapetsera ända upp till taket eller kan det vara snyggt att sluta vid normal höjd och sedan bara vitmåla?? Köket har både normal takhöjd och ryggåstak.

Vad ska man tänka på när man väljer tapet till dessa rum? Vad jag förstår så ska man inte ha mönstrade tapeter. Jag är inne på lite ljusbeiga omönstrade som ändå har lite struktur. Men det känns lite trist.
 
Panel... skitsnyggt om man har ryggåstak!
 
Vi har ryggåstak i köket, dvs 4,3 i höjd och vi valde att måla ända upp. Jag tror att det känns högre om du inte bryter av.

Vi skall göra likadant i vardagsrummet men där har vi en höjd på närmare 8 meter. ;D

Min rekomendation är att ni skall fundera på målning istället för om ni tapetsterar kan ni bara ha tapetserat sedan. Dvs om ni inte vill lägga ner en massa jobb på att bredspackla.
Dessutom sätter sig alla nya hus mer eller mindre(ev med undantag för stenhus?) vilket i tapet fallet kan innebära fula hörn och sprickor.
Då är det bara att tapetserara om :( har ni istället målat kan ni spackla en liten del av väggen och måla om denna.

Vad som än händer tycker jag att ni skall hålla er till samma färg hela vägen upp.
 
Panel kan faktiskt vara väldigt fint då får man verkligen höjdkänsla
 
Panel är nog skit läckert ;)Eller målat.
 
Menar ni att man ska ha träpanel på alla fyra väggarna i ett rum med ryggåstak? Vi har vitlaserad träpanel i taket, tror det får räcka ;)

Om man nu målar, kan det bli snyggt att måla fondvägg?

Vi har har diskuterat väldigt mycket hur vi ska göra; måla eller tapetsera? Min pappa som bygger huset åt oss har varit i byggbranschen i 40 år och har mycket erfarenhet. Enligt honom är det mycket liten risk att vårt enplanshus kommer sätta sig. Vi har både gips och råspont i väggarna. Sen så ska vi sätta en slags väv bakom alla tapeter. Men visst finns risken! Vi ska inte välja några svindyra tapeter.

Som det är nu så lutar det i alla fall mot tapeter i alla rum utom tvättstuga och badrum.
 
Vi tänkte måla alla väggar i hela huset, det är lite mera jobb med det är absolut snyggast tycker vi ;D
 
Ska ni ha målade badrumsväggar också? ;)

Kommer ni måla fondväggar och sånt? Eller blir det samma färg på alla väggar i ett rum? Finns ju massa roligt att göra om man nu har fantasi (som jag inte har)

Har ni några tips på var man kan titta för att få inspiration och idéer? Har köpt en del inredningstidningar, men inte hittat någon bra.
 
Vi kommer att ha klinkers på hela bottenvåningen.
Ekparkett på övervåning.
Alla badrum klinkers på golvet.
Gästbadrum får kakel på väggarna.
Stora badrummet på övervåningen kommer vi att ha en blandning av målade väggar och kakel är det tänkt.
Den är 15kvm stor och jag tycker att det blir för mycket att kakla alla väggar upp till tak.
Lilla toan på övervåningen, är så liten så att det lutar åt att vi väljer att bara ha klinkers på golvet och målade väggar.
Troligtvis kommer vi inte att ha fondväggar.

Vi kommer att köpa all färg från Flüger. De har en jätte bra idébok som du kan hämta från butiken. De har ett jätte stort utbud och många nya idéer som inte andra har. Det är värt ett besök.

Vill du ha inspiration:

http://www.flugger.se/

Här kan du ladda ner ett program eller leka på direkt på webben och ändra färger på ett rum för att få idéer.

Ganska cool ;D
 
Gör en panel-fondvägg, måla resten i nån diskret jordnära färg...
 
Jemy skrev:
Ska ni ha målade badrumsväggar också?  ;)

Kommer ni måla fondväggar och sånt? Eller blir det samma färg på alla väggar i ett rum? Finns ju massa roligt att göra om man nu har fantasi (som jag inte har)

Har ni några tips på var man kan titta för att få inspiration och idéer? Har köpt en del inredningstidningar, men inte hittat någon bra.
Jag har sett badrum med vitmålad panel blandat med mosaikkakel .....ursnyggt...och ovanligt.... ;)
 
Vad praktiskt med panel i badrummet :-/
 
Faktiskt inte så illa som det låter...du har ju fuktspärr bakom...Kakelfogar släpper också igenom fukt. Men dessutom behöver man inte ha panel precis där man sprutar vatten... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.