Hur förvarar ni era matlådor och plastburkar i köksskåpen? Det är stört omöjligt att ha ordning där! Just nu står burkarna i ett skåp och alla lock ligger i en låda.....men det funkar heller inte speciellt bra för man hittar aldrig det man behöver. Någon som har nåt annat bra tips?
 
Tips och tips.... men vi har bara lådor iställer för underskåp i vårt kök och en låda är för alla dessa burkar och lådor OCH där råder ständigt kaos... DEt är helt hopplöst att hålla ordning på dem, spelar nog ingen roll om de finns i skåp eller lådor. Brukar ge min minste son 20 kr om han städar där och då är det fint i ca en vecka!
 
Vi har lådor i lådorna!

Dvs vi har "klassiska" köksskåp, och i dem har vi lite större plastlådor och i ett par av dessa befinner sig matlådor, andra plastbyttor och glasburkar. Det blir åtminstone lite lättare att hålla ordning!
 
Det är faktiskt ett bekymmer att hålla ordning i alla dessa plastburkar! Vi har, liksom FlitigaLisa, alla burkar i en storlåda och _försöka_ hålla ordning går ju... Men vi har lock på alla burkar så blir det lite ordning i kaoset när man ska ha en låda.
 
Vi har alla lådor på en hylla i "skrubben" under trappen. I skrubben måsta man städa minst en gång i månaden, eftersom allt bara "kastas in" där, men det är ett ovärderligt utrymme! I särklass det mest välutnyttjade utrymmet i hela huset! :D
 
passa på att köpa många matlådor samtidigt och släng gamla.. har man samma sort är det lättare att hålla ordning ..
 
Tupperware har en smart grej att hänga på väggen för lock...
 
Hemmakatten
Lösningen är förstås att göra sig av med (nästan) alla plastlådor som bara ligger o skräpar o tar enormt stor plats!
Innan flytt för 7 år sedan hade vi MASSOR av plastlådor. Har alltid ansett det som självklart att lägga alla matrester, smörgåsmat osv i plastlådor (mamma gjorde ju så o ett antal Tupperwarepartyn har man ju varit på).

Nuförtiden (det är makens förtjänst) har vi 3 matlådor i plast (går att förvara annat i också förstås) + 5 andra plastlådor. Det är allt! Smörgåsmat läggs direkt på assiett med plastfolie över, enkelt att ta fram direkt. Matrester läggs i vanliga porslins/keramikformar, bara att ställa i micron, värma o sätta fram på bordet. I frysen använder vi plastpåsar, går utmärkt att frysa in tex köttfärssås i det.

Och tänk vad skönt det är att slippa all denna röra med platsbyttor med lock som aldrig passar. Och vilken plats det tar och dessutom vill de ju aldrig ligga still i diskmaskinen utan vänder på sig o står fulla med vatten.

 
Min mamma har alltid tjatat på mig att INTE ställa in tallrikar och skålar i kylen eftersom det kräver så mycket energi att kyla dem om man jämför med plastburkar......så därför har jag samlat på mig en hel del plastburkar, det stämmer! Helst skulle man ju vilja ha varje burk med lock på, men då får man ju viga ett halvt köksskåp åt detta! Kanske skulle ta ena karuselldelen i vårt hörnskåp och fylla med burkar.....sätter in nytt kök i helgen, och då kanske jag hittar någon ny bra förvaring.
Tack för alla tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.