Hej!

Har nyss köpt ett hus med behov av omläggning av tak. Har begärt in offer från en firma men skall begära in från flera. Offerten jag fått hittills ser ut som på bilden. Nu till mina frågor:

1. Är priset rimligt?
2. Är det något som "saknas"?
3. Något jag borde se till att få specificerat?


Är helt ny vad gäller husrenovering och att ha med byggare att göra. Det kommer säkert bli massa frågor här på forumet då projekten i detta hus kan fylla en rätt lång lista :)


Tack på förhand!
/Coolakolan

Skärmavbild 2016-01-03 kl. 22.48.33.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser bra ut enligt mig.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Håller med, den ser riktigt rimlig ut.
Jag fick betala 80" totalt för ett mindre tak, ca 120 kvm, men då hade jag lertegel som är dyrare än betong, och jag fick städa själv.
 
Står målning av plåten är den verkligen så bra att de är värt att måla? Sen kommer den gamla plåten stämma med det nya taket? Är inte så ofta det stämmer inte sen är det ju bästa att nya plåtjob görs av en plåtslagare. Sen ska man kontrollera taket efter färdigt jobb så allt är korrekt antingen en besiktningsman, du själv eller någon kunnig kompis.
 
Gör en koll på firman och dess ägare också Så pass stort jobb att jag hade lagt lite energi på det.
 
Tycker det verkar vara ett bra pris, jämför med vår omläggning av c.a. 135 m2.
Kanske passa på att byta hängränna och stuprör? Om så, glöm inte lövutkast.
 
Tacksam för era svar.

Samma byggare gav oss även offert på lertegel (Vittinge) men det blev desto dyrare och jag fick intrycket av att han föredrog att lägga betongpannor.

För lertegel blev det följande:
Arbetskostnad: 65000kr​
Materialkostnad: 69000kr
ROT-avdrag:​ 19500kr​
Total kostnad: 114500kr

Har även fått offert för rännor vid sidan av och får se byter eller bevarar.

Skall nu sätta mig och ringa de referenser jag fått samt kolla firman på ratsit.
 
Om firman är nyreggad, gör även en sökning på ägaren. Snabb lathund nedan.

* Ta referenser på företaget. En sökning på Google kan också hjälpa dig att hitta information om företaget.

* Om det är ett nystartat företag, gör en sökning även på bolagsmännen.

* Kontrollera att det finns F-skattsedel. Har inte hantverkaren F-skattsedel betraktas du som arbetsgivare och blir skyldig att dra av skatt och betala arbetsgivaravgift för hantverkaren.

* Kontrollera att företaget har gällande försäkringar.

* Se alltid till att få en specificerad orderbekräftelse. Gå igenom den noggrant så undviks missförstånd.

* Se till att fast pris avseende delen för arbetskostnaden finns med i orderbekräftelsen.

* När du köper tjänsten som privatperson, försäkra dig om att priset du fått är inklusive moms.

* Har företaget registrerad telefon samt adress? Om inte så är det ett varningstecken på att något inte står rätt till.

* Betala aldrig i förskott för den del som avser arbetet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kräv att du som konsument blir tillfrågad INNAN de påbörjar några arbeten på löpande räkning samt att du/ni gör upp om vad det kan komma att kosta...
tex: Byte av undertak vid behov
Skadade takstolar
Dålig ventilation
Till och frånluftsventiler (ventilerad takfot och nockventilation)
En lista på fel som kan uppkomma kan tyvärr göras lång, annars ser eran offert ut som om den är väldigt prisvärd under förutsättning att det utförs ett bra arbete!
God fortsättning!
 
  • Gilla
MrPlow
  • Laddar…
1. Använd hantverkaravtalet som du hittar på konsumentverkets sida.
2. Betalning i efterskott är bra.
3. Varför tegel skulle vara dyrare att lägga än betong förstår jag inte riktigt, men det är ju inget konstigt att materialet är dyrare.
4. Vad ingår INTE i arbetet kopplat till denna takomläggning? Det är lika intressant att veta
5. När är arbetet som senast färdigställt?
 
MathiasS skrev:
3. Varför tegel skulle vara dyrare att lägga än betong förstår jag inte riktigt, men det är ju inget konstigt att materialet är dyrare.
Du har tydligen aldrig lagt betong vs lertegel! Lertegel tar mer tid att lägga på grund utav ett flertal anledningar.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Konstigt att momsen inte finns med i offerten.
 
johan ivarsson skrev:
Du har tydligen aldrig lagt betong vs lertegel! Lertegel tar mer tid att lägga på grund utav ett flertal anledningar.
Näe jag säger ju det, förstår inte skillnaden. Har bara lagt lertegel. Varför tar det längre tid?
 
yonna skrev:
Konstigt att momsen inte finns med i offerten.
Det står att alla priser är med moms, det räcker så.
 
MathiasS skrev:
Näe jag säger ju det, förstår inte skillnaden. Har bara lagt lertegel. Varför tar det längre tid?
Med lertegel (Vittinge) måste läktningen stämma exakt då pannorna "låser" sej i varandra inte i närheten så noga på betona då dom bara överlappar. Sen måsten man rikta lerteglet när man lägger de betong är bara att lägga på efter första raden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.