Är det utrustningsskillnader på "vanlig" bastu och torrbastu och är det ngt man måste tänka på vid bastubeställningen?

Vi har en familjemedlem som föredrar torrbastu - för resten kvittar det - men nog skulle jag vilja kunna skvätta lite vatten förstås och inte vill jag torka mej efter duschen ;). Bastun kommer att vara minimal i storlek (för 1 1/2 mänscha).

Typ av aggregat alltså?
 
Vad jag vet så är det inga skillnader. De flesta elaggregat har synliga värmeslingor och så lägger man stenar emellan. Köp gärna ett finskt aggregat med stenar så kan du sitta å njuta i ett riktigt bastuklimat. Din högt värderade familjemedlem kan ju sitta för sig själv o klia hudflagor i den torra luften om han/hon gillar det... ;) ;) ;)

Det finns ett Harvia-agg på 3kW som heter Compact Junior. Kanske overkill för din lilla bastu. Det aggregatet har också en droppskål som hindrar att stenskräp o glödskal från värmeslingorna rasar ned på golvet.
 
Det finns väl aggregat som man kan välja om man vill basta torrt eller kasta på.
 
Köp ett "vanligt" finskt aggregat med stenar i, så kan du välja om du vill ha torrbastu eller skvätta vatten på det.
 
Jag bygger på totalentreprenad och vill bara veta vad jag skall godkänna eller förkasta ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.