A
Hej! Precis fått mitt radon värde för vårt hus. 310 b/m3 det som förvånade mig är att källaren hade 170 medan bottenplan 460??

Fasaden är tegel och grundstomme i betonghålsten men vissa ställen blåbetong.

Vi har förvisso ventiler i alla rum i källaren men inget på bottenplan. Vad göra?
 
tommib
Installera ventilation. Vad har ni idag?
Det kan också vara av värde att kontrollera var radonet kommer ifrån. Det kan en radonsaneringsfirma göra med mätinstrument. Med de (visserligen knapphändiga) förutsättningar du beskriver låter det som att radonet ändå kommer från byggnadsmaterialet i första hand. Detta baserat på att du har bättre värden i källaren där du har ventiler. Vad är det för mark under huset?
 
A
Idag har vi självdrag. Vi hade pelletspanna men nu luftvatten, vilket kan ge sämre ventilation som jag har förstått det.
Marken är jordig med singel i första lagret vad jag kunde se när jag bytte avloppet.

Ja problemet är att jag inte hittar någon seriös firma som radonsanerar i Borås.
Jag har hört skräcksummor för att installera ftxsystem så tänkte om någon har varit med om liknande och gjort en annan lösning
 
Vst, elektrokyl, hemkomfort... Bra ventilation är guld, egenvärde i sig utan radon.
 
tommib
Om ni har självdrag utan att ha en panna så har ni i princip obefintlig ventilation. Installera en eller flera frånluftsfläktar, företrädesvis i badrummen. Installera också friskluftsventiler i alla rum. Detta kan lösa problemet men kan också förvärra det om det är mycket markradon.

Pris för FTX kan naturligtvis variera, bl.a. med förutsättningarna i huset. Vi installerade vårt system för två år sedan, det kostade ca 115kkr i ett lite knepigt hus, men då förberedde jag en del. Om man tycker det är dyrt beror förstås på vad huset kostar. Frågan är väl hur snabbt man hämtar hem vinsten med att inte kyla ner huset med friskluften...

Edit: ...och jag håller helt med Ulff, det är ett egenvärde med bra ventilation vilket också var den primära anledningen till att vi installerade vårt system. Radonsaneringen var mest bonus (och då bor vi i ett hus byggt av bara blåbetong).
 
Samma här, vår installation var enklare och gammalt f-system utnyttjades. 90000kr.
 
A
Det verkar vara en djungel med radonsanering. Jag har nu pratat med Markman som håller på med radon utredningar. Han gav förslag på att sätta igen rensluckan och en gammal brunn som inte används samt installera ventiler på övre plan.
Någon som har anställt firma för att montera ventiler? Totalt 3 ventiler behövs. Vill inte göra de själv pga tegelfasad :p
 
Djungel var ordet, besiktningsgubbar är inte alltid överens heller. Säkert kloka råd att täta och ventiler, kika på inkommande rör m.m., klassiska läckageställen. Tallriksventiler som är öppna året runt krävs för blåbetong om jag fattat det rätt - måste vara konstant fräscht luftflöde, fundera några varv kring ventilationen innan är mitt tips - FTX (är dyrt men bra, huset känns som nytt) eller några fläktar någonstans. Markman kan nog sätta ventiler eller vilken ventilationsfirma i staden som helst?
 
A
Markman jobbar med enbart åtgärdsrapport. Frågade en radon firma minns inte namnet, för 5 ventiler 13000 kr. Löjligt tycker jag. Kostar en bråkdel hos en vanlig snickarfirma. Det är just det jag menar med att många företag som sysslar med radon försöker bara sälja på till oroliga människor.

Är det någon som vet varför man har slopat radon bidraget? Riksdagen satte ju som mål att inom 2020 skulle alla hushåll hamna under 200 becquerel?
 
Delar synpunkt om ventil och kostnad. Vid radon ska ventiler vara öppna året runt, ny luft behövs hela tiden. Llvp kanske alt. Med rot försvann nog bidrag.
 
A
Ja men om man har tilluft borde man ha frånluft? Har frånluft i badrum och kök, öppen planlösning. Bygger badrum i källaren så ska ha en frånluft där med.

I vått sovrum på bottenplan är det jättekvavt om dörren är stängd.
Kommer det bli bättre med ventil? Sen är ju frågan om man ska ha 2 per fönster eller 1 st
 
tommib
Tilluftsventiler hjälper inte särskilt mycket om du inte har någon form av drag i huset, antingen via självdrag (som då fungerar bäst med en panna av något slag) eller frånluftsfläkt. FLVP är ett sätt att återvinna värmen i frånluften, det kräver dock att du kan docka det till ditt befintliga värmesystem. FTX är ett annat sätt, det kräver dragning av tilluftskanaler till alla vistelserum. Visst kan man bara ha en frånluftsfläkt men då drar du hela tiden ut massa varmluft och du kommer få högre uppvärmningskostnad för huset.

Om det blir kvavt i sovrummet när dörren är stängd kommer det möjligen bli lite bättre med en friskluftsventil men du måste också ha frånluft. Oftast är detta ordnat genom att det finns en springa över eller under dörren så att luft kan röra sig till de frånluftsventiler du har (normalt badrum och ev kök/tvättstuga).

Radonbidraget försvann 2015-01-01. Vi hann precis få det, 15kkr tacksåmycket. Kommer faktiskt inte ihåg varför men det var inte direkt relaterat till ROT om jag minns rätt.

Jag skulle satsa på FTX om det alls finns förutsättningar.
 
A
Såklart att ftx hade varit det ultimata. Men vi kommer förmodligen inte att bo här i mer än 10 år därför känns det som om investeringen aldrig kommer att nå break even då det kostar upp mot 100 k även om man har ett relativt litet hus som vi. Vet inte vad fvlp är för något men skulle gärna vilja ha råd att kunna ordna ventilationen på ett billigare sätt. Som jag kanske kan förmedla till firman som jag väljer att hjälpa oss.
 
tommib
FLVP = Frånluftvärmepump.
Ett FTX-system kan du installera själv, det är inte så svårt (beroende på förutsättningarna i huset förstås). Sen får du ha någon konsult som kommer och justerar in flödet. Hade jag vetat på förhand hur lätt det egentligen var hade jag gjort det själv i vårt hus.
 
Ekonomiskt räknar man inte hem FTX alla gånger - för den händige går det att bygga smidigt med rejäl besparing, jag hade gärna sparat 40000kr på det i efterhand. Finns billigare och enklare alternativ.

http://mitsubishivillavarme.se/varmepump/miniventilation/

Sen är det lite vad man vill med sanering. Är ni inte rökare så är inte radonet farligt egentligen. Det är mer känslan. Har man då problem med luften i huset istället och fixar det så är ju radonsaneringen en bonus, såvida inte markradon väller in pga undertryck från frånluftspumpar/fläktar.

Blåbetong kan målas med ett par lager akrylatfärg eller våtrumspärr, man kan minska radonavgasavgången effektivt då - men sen får man akta sig för att göra onödiga hål i "tätskiktet".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.