Hej, vi funderar kring kamin i fritidshuset. Det finns en väldgit rejäl och bra skorsten som verkar vara i bra skick och med 4 pipor. En av dessa används idag till köksfläkten. Tidigare har det funnits oljepanna men den är borta. Skulle vilja använda skorstenen för kaminen. MEN, den star på "fel" ställe. Skulle tro att den är ca 1,5 meter "fel". Funderar på om det är möjligt/man får koppla på denna via ett kamninrör? eller om det är till att bita ihop och bygga ytterligare en skorsten...
 
sepani skrev:
Hej, vi funderar kring kamin i fritidshuset. Det finns en väldgit rejäl och bra skorsten som verkar vara i bra skick och med 4 pipor. En av dessa används idag till köksfläkten. Tidigare har det funnits oljepanna men den är borta. Skulle vilja använda skorstenen för kaminen. MEN, den star på "fel" ställe. Skulle tro att den är ca 1,5 meter "fel". Funderar på om det är möjligt/man får koppla på denna via ett kamninrör? eller om det är till att bita ihop och bygga ytterligare en skorsten...
Såhär ser det ut hos mig :)
JPEG_20160103_151218_-234450163.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snygg kamin. Har en likadan (y)
 
  • Gilla
alex86
  • Laddar…
Tack, går rökröret direkt in i skorsten där det går in i väggen? I mitt fall behöver jag gå igenom väggen, och därefter over en liten trapphall och sen ansluta till skorstenen.
 
Så här har vi löst det...

20160103_161501.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P-plats skrev:
Så här har vi löst det...

[bild]
Ser intressant ut. Gissar att skorstenen är där röret går in "i väggen"? Hur långt går röret "på tvärs"?
 
sepani skrev:
Ser intressant ut. Gissar att skorstenen är där röret går in "i väggen"? Hur långt går röret "på tvärs"?
Det går ca 1m men då in på toppen av kaminen men man kan ju även ansluta på baksidan och tjäna lite.
Vet ej reglerna för hur långt röret får gå vägrätt för man kan ju vinkla det 45' uppåt också.
 
Frågade sotaren som var här och provtryckte här om dagen och det vågrätta röret får max vara 1/3 av höjden av kanalen i skorstenen.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.