Tjena!

Vi har precis skrivit på kontraktet för ett hus så dom närmaste tre månaderna kommer vi sitta i lägenheten och planera hur vi vill fixa iordning de sista grejerna (nuvarande ägarna hade en stil som passar oss väldigt bra).
Bl.a. så kommer vi ha en gillestuga på ungefär 60kvm som skulle behöva förnyas lite. Lite för mkt trä får vår del och det kanske syns på bilden som är bifogad oxå...

Rummet kommer användas till både avslappning framför brasan och filmtittande. Ingen av oss är vidare "vild" när det gäller färger utan vi är mer jordnära båda två. Har ni några förslag på hur man skulle kunna gå till väga för att fixa iordning rummet? Helst skulle vi vilja behålla träpanelen till en början så vi inte gör nåt förhastat men att måla (eventuellt både väggar, tak och golv) är helt okej.

Eftersom detta blir första gången som vi egentligen ska fixa nånting själv (har haft väldig tur med tapeter o färger tidigare när vi flyttat) så tas all hjälp tacksamt emot.

 /  magnus
 
  • gille.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar som ni fått en kopia på det rummet som Ernst gav sig på i senaste säsongen av "Nya rum" på SVT och skapade "det naturliga rummet" med inspiration från bland annat Gotland. Ett rum helt i min smak som jag snart ger mig på att härma i min källare.

Länk med bilder här ner till höger på denna sida: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=37153&lid=Nya_rum
 
Även jag fick den associationen när jag såg era bilder.
Ernst rum före och efter.
 
Jag hade gjort en fuktmätning på träet innan jag gjort något annat. :surprised:
 
Jag hade också tänkt skriva något "tråkigt" ungefär som drx ovan... Organiskt material i källare är inte bra, det kan innebära mögel (nu eller i framtiden). En fuktmätning på träet säger tyvärr inte allt, ofta börjar ju fuktangreppet i reglar bakom panelen. Om dräneringen är god och nygjord är det säkert ingen omdelbar fara, men om så inte är fallet hade jag nog övervägt att ta bort panelen innan jag satsats pengar, tid och kraft på renovering av rummet.

Lycka till!!

/Lena
 
Tack så mycket för förslagen!

Omdräneringen är det 10 år sedan dom gjorde och att riva panelen och göra det riktigt har vi funderat på men det kräver ju onekligen lite mer arbete. Jag har dock aldrig gjort nåt liknande så jag vet inte hur mycket arbete eller pengar det skulle innebära.

Är det nån som vet om vart man kan hitta lite pedagogisk information om vad man måste göra om man river ut panelen?  Allt jag hittar är så väldigt inriktad till dom som kan mycket o känner till alla termer. För mig som är nybörjare så blir det däremot lite svårare att hänga med. Visst, jag har snickare i släkten men det vore ju skönt om man slapp blanda in dom för varje liten grej som ska göras. Dum manlig stolthet med andra ord  :)
 
Ok jag skall utveckla mitt resonemang något.

Slit ner panelen för jag kan i princip garantera att den ger dig huvudvärk förr eller senare. Organiskt material i en källare är no, no i min värld.
Fukttransporten måste kunna garanteras att den fungerar och i detta fallet hade jag gjort om allt från scratch.
Klinkers på golvet och målade väggar (rätt färg) är det enklaste sättet att minimera fuktproblemen på.

Gaia här på forumet tror jag snart ger dig ett inlägg gällande samma sak  ;).
Annars kan du ju alltid skicka ett pm
 
Visst, ni kanske får problem med panelen i framtiden, men personligen hade jag definitivt bott in mig i huset innan jag gjort något så drastiskt som att riva ner panelen. Chansen finns ju att ni kanske vill göra om gillestugan helt till ett relaxrum eller något annat.

Jag tycker ni ska göra "en Ernst", dvs måla om rummet vitt. Det kommer att göra rummet "beboligt" till en låg kostnad. När ni sen om några år vet mer så gör ni något annat (eller om det blir problem förstås). Golvet tror jag kommer att vara ok när allt annat blir vitt.
 
Hemmakatten
"Husets ABC" är en bok som är nödvändig för nyblivna husägare. Där står det mesta om konstruktioner, reparationer mm. Vill man sedan fördjupa sig får man gå vidare med andra böcker som tex "Tak, väggar och golv". Se vidare på länken nedan.
https://shop.byggahus.se/collections/bocker

Det bästa brukar faktiskt vara att bo in sig ett tag i nya huset för att känna efter hur man vill ha det. Undantaget är naturligtvis akuta och nödvändiga reparationer.

Man kan tycka att det går enkelt och fort att måla allt vitt, men det tar oftast längre tid än man tror. Det skall vara olika typer av färg till väggarna, taket och golvet. Fönster, dörrar mm måste maskeras. Eventuella rör och element behöver egen typ av färg de också. Vad jag vill säga är att visst kan ni måla om så länge, men räkna med att det tar bra mycket mer än en helg i anspråk.

Apropå denna riskkonstruktion med trä på väggar och golv i källare. Sa inte besiktningsmannen något om detta. Vet ni hur väggarna och golvet är uppbyggda?
 
Husets ABC är en bok som jag har förstått är väldigt nyttig och den kommer även införskaffas så fort som möjligt.

Att bo in sig i huset före vi renoverar är nånting som även jag brukar rekommendera andra men eftersom jag känner mig själv så är jag rädd för att det isåfall aldrig kommer bli av. Gillestugan kommer isåfall förvändlas till ett förråd och inte användas till nåt vettigt... I källaren finns det redan ett stort våtutrymme för relaxavdelning och sovrum finns uppe så det räcker. Kvar att önska är ett mysigt "vardagsrum" där man myser framför brasan och det är även ett sånt vi har drömt om.

Golven i gillestugan är uppreglade och väggarna är utreglade men någon fukt "fanns inte", det var väldigt torrt och fint tack vare att dom eldar väldigt mycket i braskaminen (enligt besiktningsmannen).

Jag börjar dock känna att det är nog lite väl stort arbete för att läsa sig till på nätet och i böcker så det blir nog till att ta o snacka med kusinen som har eget byggföretag. Får nog svälja stoltheten och utnyttja släkten istället :)
 
magnus07 skrev:
Golven i gillestugan är uppreglade och väggarna är utreglade men någon fukt "fanns inte", det var väldigt torrt och fint tack vare att dom eldar väldigt mycket i braskaminen (enligt besiktningsmannen).
Själv är jag mycket försiktig med att ha organisk material i en källare men ibland funkar det över förväntan och jag hoppas att så är det i detta fall. Hur som helst panellen finns där den finns och det är inte fel så länge det är ingen fel med den ....
Förlita dej på ditt sunda förnuft ;). Fakta: träväggar i din gillestuga är från 80-talet, kan man gissa . Har dom hållit sej utan problem i så lång tid så kan dom klara 10 år till eller tills du blir trött på panellen ;). Köp en burk med passande färg och du har en helt nytt rum i din egen still efter bara en helg.
Man ska inte ta till släggan och riva ohämmat bara att du misstänker att du kanske KAN få problem. Om du nu så gärna vill kolla så titta försiktigt bakom panellen som finns på ytterväggen där det är troligast att hitta någon skada om den nu överhuvudtaget finns.
Jag skulle faktiskt, om det var min gillestuga, låta bli att stressa upp mej och hellre vänta tills man får klara täcken att något är inte som det ska (fex tydlig mögellukt). Tänd en brassa och fundera över färgnyansen i stället :). Tänk ut en "tema" för gillestugan som kan ge en röd tråd för inredningen .... japanskt, indiskt, marint ???
Lycka till!
gaia


 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.