På nyårsafton var det dags att inviga bastun i källaren, efter att ha bott i huset i fem månader.

Det är en elbastu, utan frånluft, och det finns en ventil på golvet nära aggregatet, som går till hallen. Det är även en ventil på andra sidan golvet som går under trappen, där jag nu staplat lite ved. Slutligen finns en ventil högt upp på väggen ovanför lavarna.

Jag upplevde inga större problem med ventilationen, då hade jag det öppet vid aggregatet och väggen. Enligt det jag läst så är frånluft att rekomendera, men var ska jag placera den och vilka ventiler ska vara öppna under bad respektive efter? Kan tillägga att jag har en woods ds28 precis utanför och det blev torrt väldgt fort. Annars är det självdrag i huset och än så länge ingen frånluft alls i källaren.


IMG_20160103_155103.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMG_20160103_142000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ventilen högt upp fungerar ju som frånluft. Och du har två tilluft lågt placerat. Låter ok som det är.
Ventilen högt upp på vägg ska vara stängd under uppvärmning så att det går fort med minimal värmetap. Alla ventiler öppna under bad och efter när bastun ska torka upp.
MVH
Sakke
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Tack! Låter logiskt. "Bara" att fixa till resten av ventilationen i källaren. Skapade en tråd om det tidigare, ska försöka få till något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.