Hej, jag bor i en lägenhet och har problem med ett element som står och rinner (inte vatten på golvet) utan det låter som f** i själva elementet. Sedan 2 dgr har det bara blivit värre och värre, har prövat och lufta av elementet men inget hjälper.

Jag har även provat att stänga av elementet men det hjälper inte, det bara fortsätter...

Nu börjar det gå mig på nerverna, jag är ingen "meckfena" och har inte en susning om vad det kan vara. Är det ngn som kan tipsa mig om problemet så vore jag ytterst tacksam.

Mvh
 
Låter som, det är för lite vatten i värmesystemet. Kontakta hyresvärden eller fastighetsskötaren. ;)
 
Just som Immobil skriver så kan det vara för lite vatten eller för lågt tryck i systemet. Det kan du märka om det sugs in luft när du öppnar avluftningsventilen. Normalt ska det ju pysa ut luft tills det kommer ut vatten när man avluftar.
 
Ok, tack för tipsen.

När jag luftar av elementen så pyser det ut luft men inget vatten rinner ut, känner mig bara "puckad" just nu. Men jag tar kontakt med värden så får vi se vad han säger.

Än en gång stort tack!

Mvh.
 
Om det pyser ut luft så är det bara att fortsätta lufta tills det kommer vatten, vilket det gör efter ett tag. Tålamod krävs för det kan ta en stund om trycket är lågt och elementet stort, så försök igen du om du är säker på att luften pyser ut och inte in.
 
Hej igen alla trevliga, jag provade en dag med att låta ventilen stå öppen i hopp om att ev. vatten skulle rinna ut men det kommer ingenting. Bara detta eviga rinnandet i elementet.

Nu får jag inte tag i f-skötaren heller, vad tror ni om problem med termostaten, kan detta vara en möjlighet?
Eller är jag ute och hojjar nu...

Mvh
Henco
 
sveno skrev:
Om det pyser ut luft så är det bara att fortsätta lufta tills det kommer vatten, vilket det gör efter ett tag. Tålamod krävs för det kan ta en stund om trycket är lågt och elementet stort, så försök igen du om du är säker på att luften pyser ut och inte in.
Rätt det är bara att lufta samt be hyresvärden att kolla så det är tillräkligt med vatten i systemet,har inget med tryck att göra
 
Yapp, jag tror att jag har snappat upp allt ni har sagt hittills, men vad säger jag till honom? Han är så tvär och håller sig alltid på behörigt avstånd ifrån alla som har bekymmer med något. ;D

Ska jag även låta ventilen stå "öppen" även om det aldrig kommer ut något vatten, exempelvis lägga ut en balja och låta det ta den tid det tar, även om det tar flera dygn?

Vem ringer man annars om jag vill ha detta fixat?

___________________________________________

Ett tillsynes litet problem har blivit ganska stort

Mvh
 
Mja, det kan ta tid, men det ska inte ta flera timmar. Då är trycket i systemet för dåligt. Knepig värd förresten, det ligger ju i hans intresse att det inte finns luft i systemet. Luft innehåller ju syre och det gör att rör, kopplingar och radiatorer rostar. Ligg på så att han kollar att det finns vatten och att trycket är tillräckligt.
 
Ja, jag vet, det är ju skandalöst att...

Självklart, jag tänker ligga på nu, för det är som du säger swede, hans problem att se till att det hela fungerar. Jag gör vad jag kan, vet ej mer, kan ej mer!

Tack alla ni för supporten, moderatorer och gudar, vad vore världen utan er?....

Mvh
Henco
 
Tack svenno!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.