Hej, jag har en dörröppning (utan dörr) där golven har en nivåskillnad på 15 mm. Finns det färdiga ektrösklar för detta fall?
 
tommib
S
Kolla efter nivålist på valfri bygghandel. Finns både i metall och trä.
 
B
Lägg en bit av golvet under tröskeln, sen en liten ek-list på utsidan som är högre än 15 för att täcka.
 
Kommer ihåg tröskeln som sattes in i mitt 20-talshus samtidigt som jag fått tag på en gammal spegelskjutdörr i original. Snickaren beklagade att den breda ektröskeln måste handsnickras ... gick på över 2000 kr - men visst blev det väldigt väldigt snyggt! Vissa detaljer saknar jag i mitt moderna nya hus ... :cool:
 
För mindre avvikelser tycker jag en normal slät tröskeplatta som kompletteras med en bit eklist undertill mot den sidan som ligger lägre funkar bäst. Hittar du rätt nyans på ek försvinner skarven helt
 
Väldigt ofta stöter jag på att man inte hittar trösklar som passar i "ordinarie" utbud - Passerar då alltid hyllan med ek på löpmeter och lägger dem sedan i bordsågen för tillpassning. Någon sväng med överhandsfräsen och lite med slipmaskinen så har man en tröskel som passar perfekt. Behandla med lämplig produkt - Lack, Osmo Hårdvax olja osv.
 
En gång då jag råkade ut för det där problemet på ett par mellandörrar så tog jag mått och nästa morgon hyvlade och fräste jag till trösklarna av en björkplanka hemma i verkstaden. Det blev bra.

Jag har också gjort några trösklar av furu vid olika tillfällen men de blev inte lika bra.
 
Tack för svaren. Jag får försöka limma ihop lite ekbitar tills det passar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.