B
Hej

Om det är en dusch i tvättstugan, med draperi och i anslutning till draperit är det en bänk som är tät mot väggen, om ett uttag för torktumlare ska sitta under detta (ca 1,2 m från dusch-centrum) måste det då vara ip44? Eller får det ens vara uttag?
 
B
Såg detta


http://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/index.php/ip-klass-i-vatutrymme/

Så om det är 600mm från dusch-zon så ska ip21 vara ok? För dusch-zon måste väl ändå sluta där draperiet är?

Och skulle det vara mindre än 60cm från kanten på bänkskivan löser ett ip44 uttag problemet?
 
Redigerat:
tommib
Nej. Duschzon är 120cm från duschhuvudet om du inte har en fast mellanvägg. Draperi är inte fast mellanvägg.
Däremot är det nog vanligt att man sätter uttag som du beskriver, om de sitter inne i ett skåp eller under en skiva. Risken för att få vatten på dem är minimal.

IP44-uttag är bara IP44 när det inte sitter något i dem (med några få undantag) och löser inte problemet.
 
B
Ok, så ett IP 21 uttag som är 120cm från duschhuvudet ska vara ok? Eller det 180cm? 120+60 som område 2 är...

Just detta med under bänk visas ju inte riktigt. Sen kanske torktumlaren i sig inte är ok att ha där....
 
För fallet med dusch är det område 1 som är 120 cm och där utanför är det oklassat.
I fallet med badkar är område 1 lika brett som badkarets ytterkanter och därefter kommer område 2 med 60 cm, varefter det är oklassat, så här kan det vara bredare än 120 cm totalt.

Oklassat område innebär att badrumsreglerna inte ställer några krav längre, utan man får titta på allmänna regler. Det är mao inte allmänt ok med IP21 i oklassat område, utan man måste bedöma ifall det är torrt, fuktigt eller vått vid platsen och välja kapslingsklass därefter, IP2X, IP21 respektive IP24, eller t.o.m IPX5 ifall rengöring sker med vattenslang.
 
B
Ok, i detta fallet är det ett uttag under bänk, bakom torktumlare. Ingen rengöring med slang... Absolut mer än 120cm från dusch.
 
Om man skall placera uttag i detta rum måste det föregås av jordfelsbrytare.

Finns det några IP 21 uttag?
Jag trodde bara att dom var IP 20 eller IP 54/44.
 
B
Såhär ser det ut. Sitter ett utanpåliggande Eljo som är ip21 på väggen torken och tvätten. Är 180cm från väggen där duschen är...


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Om uttaget sitter 180 cm från duschen så ska det vara ok (givet att det inte finns något annat som hindrar placering där). Som Tobbe_3 skrev så måste uttaget ovillkorligen vara skyddat av jordfelsbrytare.
 
B
Blev konstigt när jag skrev.
Sitter bakom torken o tvätten under bänkskivan.

Då ska det kunna vara så, annars får jag bygga en vägg...
 
tommib
Det spelar ingen roll om den sitter bakom maskinerna eller under bänkskivan (enligt regelverket, i praktiken spelar det naturligtvis roll). Det enda som mig veterligen räknas är avståndet uttag-duschhuvud. Men om det är 180cm som du säger så ska det inte vara några problem.
 
B
Var 180 från vägg. Fast om det är raka vägen från duschhuvudet funkar det... Men i horisontalplanet är det lite mindre...;-)
 
Är det bara ett fast monterat duschhuvud som räknas, eller borde man kanske räkna från duschhuvudet i änden på en utdragen slag (dvs ta hänsyn till att strålen inte skall nå fram till kontakten även om duschslangen är helt utdragen i riktning mot eluttaget)?
 
Bilderna på den här sidan tycker jag är ganska bra (även om de inte svarar på frågan om duschslangen): http://m.lampan.se/sv/34/belysningsguiden/ip-for-bad-eller-dusch
Jag tolkar det som att det då handlar om att eluttaget (eller hela torktumlaren?) måste vara minst 120 cm bort i horisontalplanet. Men, jag är bara en lekman på området såklart :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.