Hej,
Har just snubblat över en fäbod och är ruggigt sugen på att slå till. Jag kan absolut ingenting om gamla hus och har begränsat med tid, men resonerar att om stugan stått i ett par hundra år lär den väl stå ett tag till utan att göra för mycket väsen av sig?
Planen är att städa ur stugan och fixa till den öppna spisen och sedan typ bara hänga där under sommaren lite Ernst-style, trasmattor, ängsblommor, utedass och kokkaffe.
Verkar det vettigt? Vad kan gå fel? Vilket ansvar tar man egentligen på sig?
Jag är tacksam för alla tips och råd.
Mvh, Malin
 
Ett hus, lada, fäbod, kiosk, hangar eller vad det nu kan vara håller så länge taket håller tätt.

Så prio ett när man skaffar en byggnad, kolla taket.
 
  • Gilla
Bödde och 1 till
  • Laddar…
Bara gör det!
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Det låter som en fantastisk idé! Som sagt: Kolla taket bara, resten kan ni ta efter hand. Lycka till!
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Utan egen erfarenhet av fäbod (men några i bekantskapskretsen) så är väl några tankar dessa.

* Så länge taket är tätt och det inte regnar/snöar in så kommer stugan att stå kvar, så underhållsbehovet är begränsat. "fixa till öppna spisen" kan dock bli ett större projekt om rökkanaler behöver åtgärdas.
* Ha inte orealistiska tankar om vad det egentligen är. Försök inte göra om den till modern standard (dra in vatten, badrum, el, vinterboende etc) så ska det nog gå bra. Många problem uppstår när folk köper gamla stugor och tror att det bara är att fixa till lite så man kan bo där året runt.
* Tänk på det praktiska. Finns bilväg (även vintertid) så ni kan ta er dit och titta till huset vid behov? Om inte, kommer ni orka ta er dit även om några år? Kan ni få dit möbler och andra tyngre saker, eller kan ni få hjälp (det kan löna sig att bli kompis med någon bonde som har traktor i området).

bara några spontana funderingar...
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Tack!
 
Yaken - Taket måste åtgärdas vid skorstenet och spisen måste nog också åtgärdas för att bli godkänd. Kanske måste något av virket bytas ut där taket har läckt. Bilväg finns.

Men stora problemet är att en annan person har blivit lovad att köpa men inte bestämt sig ännu. Jag måste vänta lite till ...
 
Det finns en aspekt jag vill att du tänker på. För om du bara ska "häng där lite på sommaren" så planerar du förmodligen inte att ha betande djur, varpå marken kommer växa igen. En lösning är att du arrenderar ut betesrätten, men var beredd på att djur både luktar och hörs samt att de mycket väl kan uppfattade dina egna planteringar som mat.
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Det finns en aspekt jag vill att du tänker på. För om du bara ska "häng där lite på sommaren" så planerar du förmodligen inte att ha betande djur, varpå marken kommer växa igen. En lösning är att du arrenderar ut betesrätten, men var beredd på att djur både luktar och hörs samt att de mycket väl kan uppfattade dina egna planteringar som mat.
Ah, detta har jag inte tänkt på. Ska kolla om det finns djur i närheten som vill beta.
 
Jag förmodar att det finns tillgång till rent vatten/bäck etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.