Hej,
Jag tänker snygga till mitt badrum (renoverat typ 20 år sedan) med kommod, spegelskåp och högskåp från Ikea, samt ett badkar.
Väggarna och golvet är kaklat, inga rör behöver dras. Ny blandare till tvättstället men ej till badkaret då den som finns sitter bra till.
Hur svårt är detta att göra själv? Går det om man är normalhändig och har hjälp av någon? Eller bör man leja ut det?
Alla tips tas tacksamt emot!
Malin
 
Absolut går det förutsatt att väggen där allt ska sitta på klarar av vikten. Att montera dit möbler och blandare är inte svårt fast vatten är oftast lättast att leja bort och blir oftast både bättre och snyggare.
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Det är nog ingen fara att göra det själv om du är händig. Det svåraste är väl att fästa det i väggen eller köpa rätt kopplingar till kranen men det är egentligen inte särskilt svårt:)
I beskrivningen till kommod och spegelskåp står hur det ska fästas, och kan du dessutom hitta lämpliga reglar i väggen är det inga problem
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Hej Malin165,

Det knepiga som kan uppstå är själva rördragningen. När jag bytte möbler i mitt badrum i höstas var jag tvungen att dra om vattenrören då bakdelen av kommoden var bredade än måtten mellan rör-vägg. Jag fick hjälp att byta kommod+blandare med rördragning, ny blandare dusch och montering toalettstol för under 2000 kr, då med intyg på att de är behöriga inom VVS. Det kändes tryggt att veta att det görs korrekt, och jag kontrollerade arbetet efteråt helt utan anmärkningar.

Så du kan göra mycket själv för att få ner kostnaden, men du bör verkligen inte chansa på ett såpass utsatt rum som just våtrum!
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Tack för svar!
Holmberg87, reglar? Räcker det inte att liksom bara skruva fasr i väggen? Så tunga är väl ändå inte möblerna? Huset är byggt 57 och badrummet ligger i suterrängdelen med vad jag tror kompakta väggar av betong.
Idag hämtade jag hem ett badkar som nu ligger som en sköldpadda på badrumsgolvet. Att montera fast stativet i botten på fiberglaskaret var klart tuffare än jag räknat med - ska fixa skruvdragare imorgon.
Malin
 
Nja, ska du vägghänga en kommod så räcker det inte med plugg i väggen. Då vill man skruva rejält i väggreglar, en badrumsmöbel är ganska tung ändå. Men det beror på vad du har i väggen.

Har du betongväggar finns ju expander och ankarmassa, då håller det för väldigt mycket. Men det står säkerligen i instruktionerna hur möbeln bör fästas om den inte har ben:)

Roligt att du håller på! Man måste ju börja någonstans och när det är klart känns det extra roligt!
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Ja, snart är badkaret klart. Lyckades inte med tre av skruvarna i glasfibern (jag har helt enkelt inte kraft nog). Borde väl gå om man förborrar med litet hål, eller vad tror du? Jag gillar dock inte tanken på att misslyckas så kapitalt att hålet går rakt igenom - vilken olycka det vore!
 
Är det inte förborrat på något vis redan? Isåfall går det nog bra att borra men var försiktig så det inte gr sönder eller att du borrar för stort eller djupt.
Vad är det för badkar? Det borde gå lätt att montera fötterna, man ska inte behöva borra tycker jag.
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Malin165 skrev:
Ja, snart är badkaret klart. Lyckades inte med tre av skruvarna i glasfibern (jag har helt enkelt inte kraft nog). Borde väl gå om man förborrar med litet hål, eller vad tror du? Jag gillar dock inte tanken på att misslyckas så kapitalt att hålet går rakt igenom - vilken olycka det vore!
Låter konstigt. Ta en bild och lägg upp så får du hjälp!
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Hej och tack för kommentarer!

Det är verkligen inte så enkelt att montera ett badkar som jag trodde ...

Först hittar jag ett sprillans badkar på Blocket - precis ett sådant jag har tittat på men som var tillfällligt slut (och dessutom inte längre på erbjudande). Sedan hämtar jag hem det i lånad bil och får hjälp av barnen att baxa in det i huset. Efter det skruvar jag fast själva bärramen - detta är svårt då det 1) inte är förborrat i glasfibern vilket ställer krav på mycket kraft när skruvarna ska ner - även när borrmaskin används, och 2) själva ramen inte vilar helt platt mot botten - glasfibern är lite bucklig så den sista skruven tar inte alls.

Att sätta på alla sidklamrar och grejar är inga problem, men däremot att vända karet. Jag vill ju inte stödja karet på kanten med risk att skruvarna ploppar ur, så jag liksom lyfter karet, stöttar med fötterna och lyckas mer eller mindre vända det i luften. När det väl står på plats visar det vara så mycket fall på golvet att ena skruvfoten är absolut så kort den kan bli, medan foten på diagonalen måste förlängas så mycket att den trillar ur. Suck. Detta löses med en extra kakelplatta under den sista foten.

Nästan klar - bara täcksidan kvar. Jag balanserer täcksidan med ena handen och riktar en bestämd knytnäve mot fästpunkten. Knak - en liten spricka i täcksidan. Nu är jag riktigt sur på badkarshelvetet och svär långa haranger under det att jag inser att det är dags att ge upp om jag inte ska riskera att förstöra ännu mer.

Jag har en snäll kollega som lovat hjälpa mig med det sista - tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.