Hej!

Jag bor i ett 1,5-plans hus med källare från sent 30-tal. Det är som så att huset är byggt i ett område där grundvattennivån vintertid stiger kraftigt och trycker in i källaren. Detta har tidigare lösts med ett avlopp och dränering som sträcker sig 500 meter över en lantbrukares mark. Men sedan det kopplades in kommunalt avlopp har det gamla satt igen och möjligheten att spola rent är i princip obefintlig.

Nu går min tanke till att gräva en stenkista för att pumpa ut grundvattnet till. Men till problemet, hur djup måste stenkistan vara? Under källarnivå är idealiskt men eftersom grundvattnet står högre än grunden på huset är detta kört. Funkar det att gräva lite grundare? Eller finns det något alternativ?

Jag hoppas jag lyckas göra mig själv förstådd :)

Tacksam för svar!
 
Om du ändå ska pumpa så kvittar ju djupet, det som bestämmer är ju hur högt vattnet stiger, är ju ingen mening med en stenkista som fylls på underifrån. Och sedan får man ju ta hänsyn till eventuell tjäle förstås.
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Du måste framförallt ha stenkistan en bra bit bort från huset om du ska ha någon nytta av den.
Sen får den nog vara runt 1.5-2m djup med någon halvmeter jord ovanpå så det inte fryser i stenlagren.
 
K
Är det verkligen ett reelt problem att vattnet fryser i stenkistan? Så länge den inte är helt öppen lär väl vattnet från dräneringen tina all ev is?

Vi ska snart gräva stenkista och jag hade tänkt gräva 100-150 cm djupt. Det blir ju större yta, men samtidigt så tänker jag att infiltrationen borde bli bättre? Dessutom kommer det väl ta längre tid innan kistan sätter igen eftersom slammet som skulle kunna sabba infiltrationen har en större yta att bre ut sig på?

Tänker jag fel? Så länge volymen är den samma borde det väl inte vara fel att göra den grund?
 
Jag tänker på att minimera risken för att ytan fryser och tjälen når ned till översta delarna i kistan. Beroende på var vattnet dräneras ut och om den fylls ibland så kan det börja bygga lite is. Utöver det vill man nog ha 30-40cm jord ovan så att gräsmatta etc håller sig jämn och tål att belastas.

Det går såklart att ha en utdragen kista, 1m djup och 2m lång istället, du behöver antagligen flera.

Oavsett lösning så måste kistan komma bort från huset så långt som du kan.
Du kommer oundvikligen få en cirkulation av vatten mellan kistan och dräneringen, och för din del gäller det att ditt pumpande och kistan sväljer mer än vad dräneringen tillför.
Jag tror den delen kommer bli svår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.