Hej.
Vi har en frånluftsvärmepump Nibe Fighter 310P. Igår märkte vi att trycket i barmätaren hade sjunkit nästan till 0. Vi fyllde på med luft till 1,0 men efter någon timme så hade trycket återigen sjunkit till ca 0,2 bar. Idag tog vi hem en firmakille som kunde konstatera att det läckte / droppade från säkerhetsventilen så han bytte ut en till en ny säkerhetsventil.

Efter det så har tryckmätaren inte längre sjunkit så som den gjorde innan ner till 0. Däremot ser jag att den har sjunkit från 1,0 till 0,9 under dagen. Dvs bara ett streck ner sedan teknikern var här. Är det normalt / ok att mätaren sjunker 0,1 bar eller ska mätaren stå exakt stilla på 1,0 för att det inte ska vara något fel?

Vill bara försäkra mig om att det inte fortfarande är något fel...

/Jossan
 
Jag glömde att fråga, sjunker tryckmätaren när det blir kallare ute eller tvärtom när det blir varmare ute?
 
Trycket ökar normalt lite grann när det blir kallare ute eftersom pannvattnet då görs varmare och det expanderar en aning. När det blir varmare ute sjunker trycket en aning (t.ex. kring 0,1 bar).
 
Så beter sig vår 310p också. Måste låna tråden och fråga om ni har gjort några ingrepp på den för att få ner ljudnivån? Vår bullrar en hel del när kompressorn går igång och även utan kompressorn igång brummar den en del, vilket är ganska störande då vi har köket precis dörr i dörr. Har hört att det är kompressorn som behöver bytas eller ljudisoleras.

Jämfört med grannens nybyggda hus med en 810P som knappast hörs något alls låter vårat som en gammal brummande frysbox.

/S
 
Man fyller väl på med vatten, inte luft. Vår 310p låter inte mer än vårt kylskåp. Knappt hörbart.
 
Det går att få bort mycket ljud/buller med hjälp av ljuddämpningsmattor och bitumenpapp (för t.ex. bilar) på alla plåtar. Också satt dit flexibla ventilationsslangar på ovansidan till kanalanslutningarna. Har ny kompressor från 2012 i min 310P och den går riktigt tyst numera till skillnad mot när den var ny och hade stela spirorör upp till ventilationskanalerna... Viktigt att det sitter rätt sorts kompressorfötter på kompressorn och under "plåtlådan" där allt sitter.
 
Att byta gummifötter till kompressorn och göra rent fläkten ordentligt gör under när det gäller buller från Nibe prylar.
 
Låter det mycket när kompressorn inte går är det förmodligen lagren i fläkten som behöver bytas om det inte hjälper med bara rengöring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.