Sökt snygga vägglampor till vardagsrummet och inget som är gjort för vardagsrum faller mig i smaken medans mycket av de som är gjort för väggmontering i badrum är mer i min smak men kommer då ej med sladd + stickpropp.

Kan jag utan att nån elektrikers förstfödde upphör att andas själv montera en sladd med tillhörande stickpropp på en sådan och ha i vardagsrummet utan problem?

Sladd med ojordad stickpropp finns ju att köpa klar för montering på Clas Ohlson t.ex och jag antar att vad än det blir för lampa så har den någon form av sockerbit bakom för enkel montering av kabeln i, eller?

Om det är OK att montera själv, något särskilt att tänka på för att göra det så enligt konstens regler som möjligt?
 
Jo, det är ok att göra själv om man vet hur man ska göra ;)...
Det du behöver fundera på är om det ska jordas eller inte, är det jordade uttag i rummet ska den jordas eller vara dubbelisolerad, är det ojordade uttag får den vara ojordad, för att göra en lång historia kort.
 
Nej, en armatur avsedd för fast anslutning har ingen dragavlastning för en anslutningskabel, så det behöver i så fall ordnas nöjaktigt. Sedan är det inte säkert det går att ansluta en kabel utanpåliggande utan armaturen kanske enbart stöder anslutning bakifrån.
 
tommib
För att ge ett tredje alternativ: Nja.

Montering endast bakifrån går att lösa med en snygg (eller inte) ekplanka eller liknande som armaturen monteras på. I plankan fräser man ett spår i baksidan där man också kan ordna med dragavlastningen. De flesta moderna badrumsarmaturer är dubbelisolerade så då blir det enklare med en europropp och platt kabel. Färdiga sladdställ finns att köpa på t.ex. classe.

Den mer ambitiöse hempularen fräser/sågar spår i vardagsrumsväggarna för infällt rör....
 
Det var väl ungefär nåt sånt jag tänkte, sen kan vi diskutera om det är tillåtet att bygga om en armatur för fast installation till flyttbar...jag sticker ut hakan och påstår att det är tillåtet för eget bruk, på samma sätt som det är tillåtet att bygga egna apparater tex förstärkare.
 
tommib
Det är väl inte att sticka ut hakan, jag ser egentligen inget otillåtet i det. Man får ju bygga lampan helt från scratch om man vill. Då måste det logiskt följa att det är ok att använda en ändamålsenlig komponent, i det här fallet en hel färdig lampa, som man monterar på sin bottenplatta. Det är logiskt ingen skillnad mot att montera en lampsockel på brädan.

Om det är en bra idé däremot, det beror helt på hur väl TS bygger sin lampa. Vi har ju några trådar med exempel på folk som borde hålla sig långt från 230V-apparater.

På sin höjd kissar någon elektrikers sladdbarn ner vardagsrumsmattan vid ett olägligt tillfälle....
 
Visst går det att hitta lösningar om man vet vad som behöver adresseras när en lampa för fast anslutning ska användas med anslutningskabel istället för installationskabel, vilket Fotografen också nämnde ser jag nu. Så jag ser inte att man oreserverat kan säga att det är tillåtet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.