Har nyligen bytt vedpanna till en vedex 3300 . Vedexen har ett vred på pannan där man bestämmer vilken temp den ska börja ladda över till tankarna. Men jag vet ju inte vilken termostat ja har i laddomaten. Hur kan man kontrollera det?

Mvh Anders
 
Man får ta ur den och se efter.
 
Jaha och var sitter den och hur gör man?
 
Du kan få en bra uppfattning om vilken du har om du kollar de tre termometrarna och panntempen. Men i ditt fall om du inte har andra problem ställ panntermostaten för laddning runt 60-70 grader resten sköter laddomaten.
 
Ok ska kolla de. Tack för hjälpen
 
Så här ser dom ut 20151231_164802.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej har inga problem så men tycker röret Till toppen på tanken blir varm tidigt. De ska väll inte bli varm förän pannan är uppe i temp och laddomaten öppnas?

Mvh Anders
 
  • 20151231_164802.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till en början är bara den övre samt den högra ventilen öppen. Då cirkulerar bara vattnet utan att gå in i tanken. Då vattnet nått 76 grader (brukar det vara), öppnas den vänstra ventilen samt att den övre stängs en aning. Då cirkulerar vattnet genom tanken, som då värms. Laddomaten shuntar hela tiden så att lagom varmt vatten går in i pannan.

Svaret på din fråga borde vara 76 grader, då jag har en likadan. Men säkert kan jag inte säga.
 
Göran.W
Jag har 60 grader i min laddomat.
Spelar det någon roll vid vilken temp pannan försöker börja ladda vid för det är ju laddomaten som i slutändan bestämmer när tankarna ska laddas.
Är det inte bara en pump som startar i panna.
Är det så tar den inte skada av att försöka ladda tankarna när laddomaten inte vill.
Är det en pump behövs den inte ens för laddomatan har ju en.
 
Bilderna visar tydligt att TS har termostat på drygt 70 grader, däremot lite klent flöde genom pannan. Kan vara ide att ställa pumpen högre med de tre stegen om det går.
 
Har pumpen i läge 3 på laddomaten. Men vet inte om termometern som visar 100 grader är rätt för pannan visar samtidigt ca 85 grader.
 
abel48 skrev:
Har pumpen i läge 3 på laddomaten. Men vet inte om termometern som visar 100 grader är rätt för pannan visar samtidigt ca 85 grader.
Då verkar allt vara ok, inget konstigt med det och med tanke på typen av panna helt rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.