A
Hej har ett 50 tals hus med gul tegel. På ena gaveln och ena sidan är det rejält frostspränt. Vi står i valet och kvalet av att putsa eller klä i trä. Vad kan tänkas kosta respektive lösning? Måste frostspräningarna lagas?

Huset är 87 kvm en plans med krypin. Ytterväggar är 10m på sidorna och 9 m på gavlarna.
 
Normalt avstannar aldrig frostsprängningar, utan genom fukt utifrån (horisontellt regn) + frost så fortgår det.

Putsa el slamma fasaden låter som en bra idé.

Annars går det kanske att hitta likadana begagnade stenar och byta, (om det bara är enstaka stenar).
 
A
Anledningen till frostspräningarna beror på att taket har varit för kort. Nu har förlängt taket åt alla håll och på så sätt utsätts det inte för samma fukt som tidigare.
Byta ut stenarna blir nog alldeles för kostsamt och sedan blir vi inte av med den fula tegelfasaden:p men frågan är om man sätter in en fuktspärr sjuk och klär in med trä om det kommer att bli bra eller om vi riskerar att stänga in problemet bara.
 
Om teglet i sig är av god frostbeständig kvalitet och inte blir utsatt för någon väta annat än luftfuktighet så bör det inte bli någon fortsatt frostsprängning, men om man vill vara mer säker så är det bra att putsa över de skadade stenarna. Ska teglet ändå kläs in så det inte syns så är ju utförandet rent estetiskt inte kritiskt.

Att täcka över med panel går utmärkt. Det blir lite arbete med alla fönster- och dörrsmygar. Se till att göra nischerna typ trattformade, så att maximalt med dagsljus kommer in.

Tror inte att någon "fuktspärr" ska behövas, men om ni ändå vill ha en så rekommenderar jag asfaboard.
 
A
Om vi ska lägga träpanel så kommer vi såklart att byta alla fönster så dem kommer i samma nivå annars trycks dem in. Vad kan det kosta att klä med liggande panel?
 
Ifall teglet inte är bärande så föreslår jag att ni tar bort det och tilläggsisolerar 45-70mm så hamnar panelen på samma ställe som den gamla fasaden.

Pris. Gör ni allt arbete själv så är det bara att kolla upp kvadratmeter pris på isolering, vindduk, panel och färg samt löpmeter pris på regelvirke och luftläckt.
 
A
Kan man se om det är bärande eller ej på något vis?
 
Är det ett Trä eller "sten" hus?

Sitter teglet utanför sockeln?


Enklast och säkrast om du är osäker är att fara på kommun och plocka ut originalritningarna på huset (ifall du nu inte har de hemma...) där ser du väldigt tydligt hur huset är uppbyggt.
 
A
Dem sitter kanske 3 cm utanför grundmur en. Kommunen har inga ritningar har försökt få tag på de.
 
Hur illa är frostsprängningarna? För jag skulle inte frivilligt byta bort tegelfasad mot putsad eller träpanel. Om du har åtgärdat orsaken till takutsprånget skulle jag i första hand åtgärda de frostsprängningarna som finns, gör du det så har du en fasad som antagligen är underhållsfri i ytterligare 50 år. Till skillnad från de övriga som måste göras om/målas etc. med jämna mellanrum.

Hur många stenar behöver bytas? Är det alla på alla sidor om huset? Annars kanske du klarar dig med att åtgärda den sida där det är mycket frostsprängningar. Fasadtegel går at hitta begagnat så det dyra är nog arbetet om du inte gör det själv.
 
A
Jag kommer att klä om det till trä då det är många stenar som gett sig och dessutom är teglet fult och blir ännu fulare att byta ut mot andra som har en annan bränning :)

Vad kan det tänkas kosta fortfarande ingen som vet?
 
Anonymiserad 159073 skrev:
Jag kommer att klä om det till trä då det är många stenar som gett sig och dessutom är teglet fult och blir ännu fulare att byta ut mot andra som har en annan bränning :)

Vad kan det tänkas kosta fortfarande ingen som vet?[/QUOTE

Hej

Vi är inne på att göra samma resa som ni och klä in teglet i trä. Har ni gjort som ni tänkte? Vad valde ni för trä och hur blev resultatet, kostnad etc?

Vore toppen med lite input innan vi ska köra igång!

/Marcus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.