Jag överväger att installera kamin för att myselda. Problemet är att grannens hus är högre och har ett mekaniskt friskluftsintag ungefär i höjd med vår taknock, och det enbart på ett avstånd av ca 10 meter ifrån vår tänkta skorsten.

Hur hög skorsten skulle jag behöva, i relation till grannens friskluftsintag?

Kaminen skulle även kunna tänkas användas vid ev. längre strömavbrott/fjärrvärmeavbrott, men om det inträffar kan det nog antas att grannens mekaniska friskluftsintag då inte är igång.
 
  • Gilla
erik5678 och 1 till
  • Laddar…
S
Kan inte svara på frågan men vill ändå ge dig tummen upp för att du ens reflekterar över sånt här! Bra granne!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Gillar också hur du tänker! Skönt med folk som visar hänsyn till sin omgivning :) (y)
Tyvärr har jag inget bra svar på din fråga.

Hör väl inte hit men som exempel på rak motsats; Ett hus här på gatan har skorstenens utlopp på ca 3,5-4m höjd (1,5 planshus med 7m till nock). Grannarna runt omkring kan inte tycka att det är speciellt kul, speciellt som det allt som oftast bolmar svart ur det där röret när dom eldar...
 
tommib
Håller med, heder åt dig för att du tänker på grannen! Välkommen till forumet!

Jag kan bidra med vår situation. Vi har ett FTX-aggregat med kombidon på väggen mot grannen (kedjehus). Avståndet till deras skorsten är uppskattningsvis 7 m och deras skorsten når precis ovan nock. Vårt intag sitter 1m under nock, så nedom skorstenen. Vi har aldrig någonsin känt rök från deras kamin. Till detta kan i och för sig donet bidra då avluften blåser mot grannen och uteluften tas i nederkant av donet.

Hur är din situation? Är det ett rent friskluftsintag eller är det även utblås? Vad säger kommun? Det här lär väl kräva bygglov/anmälan? En skorstensfläkt kan sannolikt avhjälpa ett eventuellt problem då den skapar en virtuell skorsten som är många meter högre än den faktiska. Prata gärna med grannen innan du bygger något så att de är beredda.
 
  • Gilla
kalle22 och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Ett problem är att röken gärna störs at turbulensen i skorstens toppen så den gärna slår neråt när det blåser.
Av den anledningen faller en murat skorsten bort för dom har större problem med det än runda stålskorstenar.
Vill man ändå ha murad skorsten måste man sätta ett rör upp från den som är runt 0,5 meter för att komma ifrån den värsta turbulensen.
Att bygga en skorsten så hög att grannen inte får in röken är i det närmsta omöjligt för röken slår neråt hur man än gör.
Bästa lösningen är att bygga skorstenen så nära intaget som möjligt för att minska risken den hinner slå ner innan den passerat intaget.
Som alla vet men inte tänker på så kan man stå intill ett hus som eldar med ved utan att lukta ett skit men går man 50 meter från huset luktar det.
Röken kyls ner och faller till marken när det blåser.
Hur är vindarna där är en möjlig väg att bara elda när vinden ligger "rätt"
 
  • Gilla
kalle22
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Att bygga en skorsten så hög att grannen inte får in röken är i det närmsta omöjligt för röken slår neråt hur man än gör.
Jag tror att de flesta skulle störas mer av en så hög skorsten än av lite rök ibland?

Göran.W skrev:
Hur är vindarna där är en möjlig väg att bara elda när vinden ligger "rätt"
Det låter jobbigt att behöva oroa sig för vinden tänk om vinden slår om när man har tänt en brasa.

tommib skrev:
En skorstensfläkt kan sannolikt avhjälpa ett eventuellt problem då den skapar en virtuell skorsten som är många meter högre än den faktiska.
Göran.W skrev:
Som alla vet men inte tänker på så kan man stå intill ett hus som eldar med ved utan att lukta ett skit men går man 50 meter från huset luktar det.
Jag skulle först pröva utan fläkt, för att se om röken stör grannen, och 10 meter är mycket nära. Om du har tur är det så nära att den kommer att "missa" "luftintaget" hela tiden?

Men som sagt av prata med grannen, det är guld värt att ha en god relation till sina grannar.
 
  • Gilla
kalle22
  • Laddar…
Tack till er alla för bra tips och erfarenheter!

Göran.W skrev:
tt bygga en skorsten så hög att grannen inte får in röken är i det närmsta omöjligt för röken slår neråt hur man än gör.
Menar du att det i praktiken inte upplevs någon skillnad mellan om skorstenen tex är 2 meter högre eller 2 meter lägre än friskluftsintaget?
 
Göran.W
Den måste vara högre för röken börjar falla när den lämnar skorstenen.
Är den 2 meter lägre än friskluftsintaget kommer den kanske inte in där men den hittar då in genom fönster och dörrar istället.
 
  • Gilla
kalle22
  • Laddar…
kalle22 skrev:
...Problemet är att grannens hus är högre och har ett mekaniskt friskluftsintag ungefär i höjd med vår taknock...
Kanske det är bättre att angripa symtomet då, dvs friskluftsintagets placering.
Det borde väl inte vara så svårt att med hjälp av en "plåtränna" ordna så att grannens friskluft tas längre ned, t.ex. på ca tre meters höjd över marken.
Då skulle säkert ev olägenheter med skorstensröken minimeras rejält.

(PS
Ber om ursäkt för ev felstavningar. Skar mig just i tummen när jag skivade tomater till frullen :p )
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
engs
Göran.W skrev:
Ett problem är att röken gärna störs at turbulensen i skorstens toppen så den gärna slår neråt när det blåser.
Av den anledningen faller en murat skorsten bort för dom har större problem med det än runda stålskorstenar.
Vill man ändå ha murad skorsten måste man sätta ett rör upp från den som är runt 0,5 meter för att komma ifrån den värsta turbulensen.
Att bygga en skorsten så hög att grannen inte får in röken är i det närmsta omöjligt för röken slår neråt hur man än gör.
Bästa lösningen är att bygga skorstenen så nära intaget som möjligt för att minska risken den hinner slå ner innan den passerat intaget.
Som alla vet men inte tänker på så kan man stå intill ett hus som eldar med ved utan att lukta ett skit men går man 50 meter från huset luktar det.
Röken kyls ner och faller till marken när det blåser.
Hur är vindarna där är en möjlig väg att bara elda när vinden ligger "rätt"
Har sett en i mitt område som har en skorsten med vindflöjel, dvs den vrider sig och riktar röken bort från vinden. Skulle en sådan hjälpa så röken inte slår ner lika snabbt?
När jag googlar på det verkar inte det vara syftet, (snarare bättre drag och förhindra vindnedslag) men tänkte efter din beskrivning av murad vs rör att de kanske skulle kunna hjälpa i fall som dessa också.
 
  • Gilla
kalle22
  • Laddar…
harry73
lego skrev:
Gillar också hur du tänker! Skönt med folk som visar hänsyn till sin omgivning :) (y)
Tyvärr har jag inget bra svar på din fråga.

Hör väl inte hit men som exempel på rak motsats; Ett hus här på gatan har skorstenens utlopp på ca 3,5-4m höjd (1,5 planshus med 7m till nock). Grannarna runt omkring kan inte tycka att det är speciellt kul, speciellt som det allt som oftast bolmar svart ur det där röret när dom eldar...
Jag trodde att skorstenen skulle vara högre än huset pga brandrisk.
 
harry73
kalle22 skrev:
Jag överväger att installera kamin för att myselda. Problemet är att grannens hus är högre och har ett mekaniskt friskluftsintag ungefär i höjd med vår taknock, och det enbart på ett avstånd av ca 10 meter ifrån vår tänkta skorsten.

Hur hög skorsten skulle jag behöva, i relation till grannens friskluftsintag?

Kaminen skulle även kunna tänkas användas vid ev. längre strömavbrott/fjärrvärmeavbrott, men om det inträffar kan det nog antas att grannens mekaniska friskluftsintag då inte är igång.
Nästan viktigare är att bara elda med torr ved, att få igång brasan så fort som möjligt så att man skapar ordentlig drag och ordentlig glödbädd.

Det är en väldig stor skillnad mellan röken från en bra brasa och en dålig brasa.

Jag tror inte att man kan variera höjden på en skorsten så mycket. Den ska komma över taknocken men fortfarande gå att nå för sotaren.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
fast om alla bara lärde sig elda så skulle inte rök och lukt problem finnas..........Tittar man på röken hos en del så undrar man ju nästan om de föder kamin eller panna med gamla däck eller enbart surved.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Göran.W
När det gäller kaminer luktar dom alltid till skillnad mot ved pannor som har omvänd förbränning i dag om man köpte en riktig panna dvs
Såna pannor luktar inte om man eldar dom rätt.
En kamin luktar alltid men den kan lukta mer eller mindre beroende på hur man eldar.
Det finns folk som eldar så dåligt att man blir mörkrädd.
 
Man kanske skall börja i rätt ända, fråga kommunen om man över huvud taget får skaffa en eldstad för vedeldning. Det är inte ovanligt med långtgående restriktioner ja rent av förbud för vedeldning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.