Obehandlat som undertak verkar det kunna hålla gissningsvis minst 50-80 år.

I en grannfastighet ligger det gamla spåntaket kvar under ett tegeltak. Jag gissar nu, men tvivlar på att spåntaket lagts senare än 1950, och mer troligtvis kanske på 30-talet, vilket skulle ge det en ansenlig ålder + att det först legat som yttertak tills det började bli för dåligt och man lade tegel ovanpå.
Det är tunna spån ca 5 mm.
 
Jaha, tillbaka till isoleringen... Jag ställde en fråga på ekobyggforum ang SPU isoleringen, man kan läsa svaret jag fick här; http://www.ekobyggportalen.se/forum/topic/spu-i-svanen-markta-hus-eko/

Förutom att isoleringen inte innehåller isocyanat så tror jag det andra stämmer? Vilket så klart inte känns roligt. En tanke är att jag isolerar med 10 cm lin eller hampa fiber nu och lägger till mer senare den dagen jag ändå ska byta tak. Då höjer jag taket ytterligare 10-20cm och fyller på med mer isolering.

En annan fråga är ju livslängden på lin/hampa resp SPU?
 
Verkar som att iaf lin har tillsatser av brandskyddsmedel (som inte verkar behövas i hampa), så miljöaspekten av det bör förmodligen också hållas i åtanke.

Firman som sprutade min polyuretan (men även jag hade såklart föredragit en icke-platsbaserad isolering om jag hade haft plats i taket för en vettig tjocklek) har tydligen även ett biobaserat alternativ, men på hemsidan skriver de bara att man får kontakta dem om man vill veta mer: http://www.isopol.se/polyuretan-ett-fantastiskt-material/
 
Isopol har varit här och isolerat ett par gånger med polyuretan, för de som kan tänka sig det som isolermaterial kan jag mycket varmt rekommendera både PU och Isopol.

Funktionen på polyuretanen överträffade vida mina förväntningar på dess isoleringsförmåga.
 
P1010058-300x225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden är från deras hemsida och visar påläggning av Polyuretan.... Känns inte riktigt behagligt tycker jag. Förstår att isolervärdet är bra men tycker andra aspekter är värda att ta hänsyn till också... Förresten vad kostar PU???
 
pelrik skrev:
[bild] Bilden är från deras hemsida och visar påläggning av Polyuretan.... Känns inte riktigt behagligt tycker jag. Förstår att isolervärdet är bra men tycker andra aspekter är värda att ta hänsyn till också... Förresten vad kostar PU???
Ekofiber känns bättre?

Sprutning_1_1280x853-1024x575.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att en produkt är miljövänlig innebär inte att det är nyttigt att andas in den under installationen.

Sedan får man fundera lite över vilka miljöaspekter det är man ser till när man installerar sin isolering.
Om man inte vill ha PU för att man menar att den innehåller gifter man inte vill ha i sitt hus, så har man lite att fundera över... som sina soffor, sängar, kyl och frys, m.m. m.m.
 
Jo, visst är det sant att många saker innehåller skit. Men man kan ju göra sitt bästa ändå och välja där man kan välja, vilket jag normalt sett gör. Dessutom tycker jag det verkar dyrt med polyuretan om jag läser i tråden ovan. Men jag håller absolut med, man har lite att fundera över....
 
Nej, nu har jag i alla fall bestämt mig för att jag ska använda någon form av natur produkt, lin eller cellulosa eller dylikt. Funderar på om det skulle vara en bra idé att spruta cellulosa i snedtaket?? Problemet blir ju då att jag inte har någon ångbroms invändigt och ingen luftspalt vilket jag gissar skulle kunna bli problem. Men måste det bli det?
 
Troligtvis, om du har isolering mot råsponten som på utsidan är täckt med takpapp. Då kommer luftfuktigheten från inneluften att kondensera i isoleringen eller råsponten när temperaturen har sjunkit tillräckligt för att kondensering ska ske. (Ju närmare yttersidan/råsponten/takpappen desto kallare är det.) Den fuktiga/blöta isoleringen/råsponten kan inte torka ut utåt iom att takpappen är tät.

Den springande punkten är hur mkt fukt som tillförs luften inomhus, men oftast brukar det vara för mkt för att fuktabsorberande material såsom cellulosa eller lin ska kunna hantera det utan att ta skada (mögel/röta).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.