Har du plats att sätta en DIN-monterad billig mätare med 485-snitt och koppla den isf via Arduino e.dyl till Z-wave om man vill gå radiovägen. Då får man mycket bättre mätning och dessutom många fler parametrar om man är intresserad av det. Betydligt mer prisvärt dessutom.

Som sagt med Aeon och resistiv eller måttligt fasförskjuten men linjär last får man mätning med fel runt 5% har man sämre belastningar är den inte mycket värd.
 
B
GK100 skrev:
Har du plats att sätta en DIN-monterad billig mätare med 485-snitt och koppla den isf via Arduino e.dyl till Z-wave om man vill gå radiovägen. Då får man mycket bättre mätning och dessutom många fler parametrar om man är intresserad av det. Betydligt mer prisvärt dessutom.

Som sagt med Aeon och resistiv eller måttligt fasförskjuten men linjär last får man mätning med fel runt 5% har man sämre belastningar är den inte mycket värd.
Låter som någonting för mig... lust att bidra med några länkar? :)
 
Finns många om du söker tex "elmätare din rs485 modbus" och vidare mot andra på Ali, ebay osv.
Ett exempel som varit uppe här på BH är Energibutiken

Kolla manualerna för den så får du en uppfattning kring det hela, går inte att jämföra ens dessa enklaste med tex Aeon.
 
Finns det några färdiga moduler för att koppla en 485-mätare mot Z-wave? Behöver man programmera det hela själv? Inte för att jag inte kan, det är tiden som saknas.
 
Fanns tydligen en gateway för elmätaren som var uppe tidigare: Benext. Annars troligen ganska sällsynt med såna adaptrar åtminstone mer generellt konfigurerbara, passar ju att fixa med lite hemmasnickeri.
 
Vad är skillnaden på Aeons och NorthQ? Förutom hur de mäter och priset då?
 
Ingen som vet skillnaden eller en länk som verkligen visar vad de kan! Försökt gå in på resp hemsida men hade förväntat mer beskrivning
 
Förutom hur de mäter och priset, vad är det för skillnader du vill jämföra?
 
Hur smart är dem. T ex om det går att separera olika förbrukare. För att få olika staplar som årsförbrukning mm. Hade ju logger2020 till för ett tag sedan. Hur är gränssnittet mm. Som sagt skiljer ju nästan 100% i pris mellan dem så det måste ju vara nån skillnad på dem.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Hur smart är dem. T ex om det går att separera olika förbrukare. För att få olika staplar som årsförbrukning mm. Hade ju logger2020 till för ett tag sedan. Hur är gränssnittet mm. Som sagt skiljer ju nästan 100% i pris mellan dem så det måste ju vara nån skillnad på dem.
Hmm? Det är alltsä förbrukning/effekt vi pratar om - en mätpunkt. Gränssnittet är ju samma - det är ju en z-wave givare. Man kan iofs använda HEM till att mäta tre inviduella förbrukare om man har HEM3, men inte vill mäta trefas.

Du kan inte jämföra med logger2020.
 
Men vad är det som skiljer så mkt i pris mellan dessa 2 då??
 
Skiljer det så mycket? HEM3 mäter ju ström/effekt själv, med strömtrafar (mer grejor) så den kostar mer att tillverka, den andra läser ju bara av blinket på din elmätare. Bägge skickar detta sedan ut på zwave.

HEM är inte speciellt nogrann, men kan mäta på allt möjigt, blinkmojjen är noggran, men ger bara husets totalförbrukning.

Vill han ha lite mer information så kan man ju köra med logger 2020, eller som jag, med Brultech. Men då blir det ju ännu mer installation och högre totalkost såklart. (sök forumet om du vill veta mer om Brultech).
 
Har kört logger2020 som sagt men tänkte bara köra nått via Z-wave nu. Prisskillnaden är runt 100% på dessa 2 som jag frågade om. Ca 1400 mot 700 beroende på butik. Mäta blink eller på faserna in är ju i princip samma sak. Så frågan är ju bara vad vinner jag på köpa den dyrare när de ändå bara mäter total förbrukningen?
 
Mattias_Jo1 skrev:
Har kört logger2020 som sagt men tänkte bara köra nått via Z-wave nu. Prisskillnaden är runt 100% på dessa 2 som jag frågade om. Ca 1400 mot 700 beroende på butik. Mäta blink eller på faserna in är ju i princip samma sak. Så frågan är ju bara vad vinner jag på köpa den dyrare när de ändå bara mäter total förbrukningen?
Den dyrare mäter de tre faserna var för sig, och den mäter ström och spänning oberoende.

Den billigare mäter egentligen inte energiförbrukningen, den läser bara av ditt elbolags energimätare, och rapporterar det den mäter, och då totalt sett på alla tre faserna ackumulerat.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Jag har 2st elmätare, en från leverantör och den andra satt jag in efter VPn. Var är det som hindrar att man stoppar in 2st en på inkommande och en på VPn. Frågan är vilken bara. Om man skall ta HEM3 på inkommande och en NorthQp på VPn eller en HEM med en nypa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.