image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser baksidan på vår tomt ut. Tomtgränsen mot grannen går en bit upp i slänten. Stenarna längst ner har vi lagt fit och tanken är att bygga på lite så att det blir en högre stenmur. Själva slänten är full av hallon och ogräs - inte jättekul att se på. Funderar på att bygga en spaljé ovanpå stenmuren där vi också ska fylla med matjord. Någon som har andra tips? Och jag är även tacksam för förslag på snabbväxande lättodlade klängväxter och buskar att sätta i spaljén. Gärna något ätbart!
 
peternicklas
Kan inte du och grannen fixa slänten tillsammans. Om jaf förstode rätt så delar ni slänten? L-stöd hade jag satsat på.
 
Gabioner är ju annars nått som är betydligt billigare att bygga, tar dock lite tid, men det är ju trevligare att kolla på än en betongvägg.
 
peternicklas
Behöver ju inte ha L-stöd hela vägen upp och det går väl bra att ha växter i samband med L-stöd?
 
Jag skulle inte sätta spaljéer, det skulle bli lite kaka på kaka med grannens häck som är på tillväxt. Utan jag skulle bjuda över grannen på en pilsner och fråga om jag fick göra i ordning även dennes del av den. Gick det bra skulle jag sätta några dvärgfruktträd, kanske några bärbuskar och låta olika sorters jordgubbar vara marktäckare.
Att bygga en högre stödmur av natursten som ska hålla för trycket från jorden även på vintern är något av en konst, jag tycker den ser fin ut som den är.
 
peternicklas skrev:
Behöver ju inte ha L-stöd hela vägen upp och det går väl bra att ha växter i samband med L-stöd?
Självklart behöver man ju inte ha Lstöd hela vägen, men tanken med just stödmurar osv är ju oftast att minimera ytan som slänten upptar, men det är kanske inte det TS är intresserad av.

Jag kollade på att bygga med L-stöd när vi gjorde vår gabionmur, men när bara materialet kostade ca 100 000kr mer med L-stöd så fick det bli gabioner.
 
Vad är en gabion? L-stöd känns ju inte så snyggt... Vi har ju redan lagt ut stenarna. Jo jag har också funderat på att be att få odla nåt i slänten men det är rätt mycket yta och stenigt. Gott om hallon där idag och det är ju trevligt..
 
missk79 skrev:
Vad är en gabion?
Stålbur med sten i.
8367476396.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aha, tack. Alltså stenmuren längst ner har vi betalt för att få dit så den vill vi ha kvar, möjligen då utveckla, nedanför ska det bli gräsmatta, och huset är till vänster, precis utanför bild... Så ni tror inte på en snygg spaljé med klängväxter då? Tänkte på en häck först men det är svår jord och inte så soligt, det sluttar åt öster
 
Alltså, jag gillar nivåskillnader i trädgårdar, det tråkigaste som finns är dessa helt platta ytor som är moderna av idag, i dom skulle trädgårdsnördar som jag börja bygga nivåer.
Precis intill muren skulle jag inte ha gräsmatta, för du kommer svära dig blå när den ska klippas eftersom gräs är ett ogräs som sprider sig in i springorna, jag skulle sätta en gång där istället, det är lättare att hålla efter en kant en bit ut.
Bara för att jag vaknade okristligt tidigt, så får du en enkel ritning på hur jag skulle kunna tänka mig att utnyttja ytan. slänt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Jag skulle först prata med grannen och få OK på att odla även på dennes del av slänten (kanske t.o.m. ett avtalsservitut kopplat till fastigheterna om att få nyttja deras del av slänten för odling). Sen skulle jag utnyttja slänten till en rabatt med olika marktäckande växter som tål torka och inte kräver så mycket matjord och som sköter sig relativt av sig själv. (Här kan jag tänka mig att vissa fetbladsväxter är lämpliga) (Här finns några som rekommenderat olika typer av växter http://www.vaxtforum.se/aktuellt/sv/perennodlarnas_favoriter_f_r_soliga_sl_nter)

Vill man inte ha blommor så kanske testa att göra ett jordgubbsland med alpjordgubbar? Jag köpte för några år sedan en sort som hettet Maria de Bois (Alpjordgubbe/Fragaria Vesca) sprider sig snabbt ogräs och ger gubbar från tidigt till sent. Sist fick vi några jordgubbar redan till påsk ! Den verkar inte heller ha några större krav på marken så med lite tur kan du få den etablera sig utan att fylla på med jord :)
 
På med mera sand i slänten, peta ner lite havtorns buskar, han/honbuskar, bygga en låg pergola med härdiga vindruvor kanske?
Eller en mera machovariant, skyttevall om man har jakträtt! :rolleyes:
 
Tusen tack för alla bra förslag, ska fundera lite, ett snack med grannen är nog en bra start, eller grannarna, för de är egentligen två... De ser ju liksom inte slänten och borde rimligtvis låta oss plantera i den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.