Men ikea är lätta att ha och göra med så det är inga problem och byta
 
A
kör dom ut och gör det på plats?
 
Hemmakatten
vanpire skrev:
Bygger nytt och tittar då på kyl/frys. Vi har inte låst oss vid nåt märke ännu. Har idag Husqvarna, en bredvid den andra.
Självavfrostande frys är ett måste!

Nu funderar vi på att satsa på två stycken kyl/frys, dvs med kyl uppe och frys nere. Verkar billigare och känns vettigt. Nån som har synpunkter eller erfarenhet på den punkten?
Vi har 2 kylar upptill och 2 frysar inunder,dvs. totalt 4 enheter. Har inte ångrat det en sekund. I kylen går man många ggr per dag, i frysen mer sällan, jätteskönt att nå kylvarorna på ett enkelt sätt. Våra enheter är helintegrerade vilket gör att volymen i kylar resp. frysar är mindre än på fristående. Men med två kylar är det ändå tillräckligt med plats.
 
Siemens kylar och frysar är väl de som är energi snålast på marknaden sett i kw/h per år eller finns det något annat märke som är energi snålare.��
 
Lyfter denna gamla tråd med en fråga. Är på gång att köpa kyl+frys och tänkte satsa på "klassiska" mått 60 breda och ca 186 höga, 1 kyl 1 frys, och det är rostfri design som gäller. Varit på rean och kikat, samt läst på nätet. Eftersom jag fått uppfattningen att ny kylfrys håller ca 7-10 år så vill jag inte lägga massor av pengar, ca 15.000 för båda har jag tänkt mig att det ska stanna vid, går man under det verkar man få tumma rätt mycket på utformningen. Bra kvalitet, stort utrymme och praktisk inredning, hyfsat snygga är det jag letar efter.

Nu lär väl denna reaomgång vara förbi, men inom ca 3 månader måste jag välja K/F, så vill gärna bestämma vad jag ska satsa på...

Miele och Liebherr sägs vara bra, men hamnar för högt prismässigt (jag har förstått att man inte längre kan räkna med dubbla livslängden på dessa mot andra märken och därmed inte vinner på att betala dubbla priset för dem?)

Mina intryck efter några korta besök i handeln är, Whirlpool och Electrolux har billiga modeller som ser rätt ok ut, men inredningen på dessa lämnar lite att önska, kanske finns dyrare modeller som är bättre. Generellt verkar dock dessa märken placera sig något under tex Bosch/Siemens i kvalitet, både upplevd och livslängd/hållbarhet.

Bosch/Siemens känns bra och gedigna, men jämfört med LG och Samsung har de mindre utrymme och kanske lite mindre flexibel inredning. Bosch/Siemens har även skippat hävarmshandtagen, vilket väl kan ses som både positivt och negativt då alla handtag med denna funktion (möjligen med undantag från Liebherr) känns otroligt plastiga.

Bosch/siemens bygger något mer än 60 utåt vilket är negativt tycker jag, men en för mig viktig funktion är att man kan ta ut hyllor / lådor även om man bara kan öppna dörren 90 grader på B/S. Vet inte hur det föreligger på övriga ang detta.

Finns många andra märken, som jag inte känner till så mycket om, kanske något av dem är kanonbra, men det borde man väl hört?

Samsung dörmer ut sig själva med både att den modell elgiganten sålde bara var 180 hög, samt denna information; http://www.samsung.com/se/support/skp/htg/18064 där man friskriver sig från allt som har med ljud att göra. Har inte öppen planlösning, men vill gärna ändå ha drägligt tysta grejjor. Samt; http://www.realtid.se/ArticlePages/..._Realtid637/20101111140126_Realtid637.dbp.asp

LG har tydligen historiskt fifflat med energimärkningen, men verkar ha annorlunda (men frågan är om den är bättre) kompressor som i teorin kan göra lägre förbrukning... http://www.treehugger.com/clean-tec...or-cheating-on-energy-efficiency-testing.html - Och att de har hetat Lucky Gold(star) (numera Life is good) känns lite sådär, de har plastig display på dörren, men det är ju ett gigantiskt företag som gör mycket annat bra så... Kanske är de även bra på kyl/frys, har inte hört så mycket om dem... Oavsett, de känns iallafall, på den lilla runda jag gjort, som ett hyfsat bra val utifrån vad man kan se i en butik på avstängda skåp.

Det känns som att A++ eller A+++ kvlttar, det är några tior om årets skillnad var jag förstår, så hellre få en som håller bra och har bra funktion. Måste man dock köpa en extrafrys till källaren för att B/S är för liten så rasar hela energikalkylen på det.

Valet står därmed mellan Bosch/Siemens (vilken av dem spelar ingen roll för mig då de verkar vara exakt lika invändigt) eller LG. LG ligger något högre i pris och min känsla är att de är lite plastigare men vinner på framförallt utrymme men även funktion och finesser. Min magkänsla är att B/S har bättre kvalitet och bättre servicenätverk.

Jag är väldigt tacksam för bra feedback om LG resp Bosch. Är alla B/S "made in germany", jag hittade ingen lapp på skåpen som talade om var de var tillverkade nämligen...

Är förresten elgigantens 5 års garanti nåt att hänga i granen eller för full av undantag för att vara till reell nytta?
 
Redigerat:
JohanLun skrev:
Samsung dörmer ut sig själva med både att den modell elgiganten sålde bara var 180 hög, samt denna information; [länk] där man friskriver sig från allt som har med ljud att göra. Har inte öppen planlösning, men vill gärna ändå ha drägligt tysta grejjor. Samt; [länk]
Vi var tvungna att byta kyl och frys sedan vår 12 år gamla Cylinda-frys dragit sin sista suck. Var runt och tittade på de flesta modeller, men efter många om och men kom vi fram till att Samsung har snygg design och uppfyllde sambons krav om dubbla lådor nertill. Kan konstatera att kyl och frys låter lite mer än de gamla och i huvudsak är det fläktarna som står för ljudet. Numera verkar alla kylar och frysar vara utrustade med fläktar. Surrar kylar med fläktar mer generellt eller är det Samsung som låter lite mer?
 
Vi bestämde oss för Bosch (rostfria varianten av den som JB tipsar om ovan). Vi kör Bosch på allt nytt (kyl-frys-disk-micro) och har kvar electrolux induktionshäll och spis då de funkar bra. Fläkt blir en Siemens, då Bosch och Siemens har exakt lika fläktar i 60 bredd men vi ska ha den bredare varianten som inte finns att köpa som Bosch utan bara Siemens. Dock kommer jag inte kunna återkoppla på ett bra tag, då köksprojektet har planerat färdigdatum i vår.

Diskmaskin låg på 40dB, fläkt på 47dB och kyl/frys 40 resp 41 har jag för mig. Men för mig spelar det inte enorm roll då vi inte har nån öppen planlösning, och matsal bredvid köket, samt solida plankväggar och jättetjocka golv, men under matlagning, frukostätning etc är det trevligt om det är drägligt tyst... Har förstått att många med öppna planlösningar har grymma problem med "oväsen" från vitvaror, med inbyggda fläktar (som tidigare varit tysta).

Stora nackdelen med Bosch/Siemens är ju utrymmet i frysen. Miele är ju något större, men bara LG/Samsung är rejält större...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.