anders07 skrev:
I kök och kakel är det sällan något som innehåller asbest och det handlar då om en "korttidsexponering" om det skulle ha funnits något.
Asbest är ju damm som virvlar upp och svävar omkring i luften när du river det. Asbest som material är inte farligt bara om man bryter sönder det.

Tapeterna är heller inget att oroa sig över. I limmet kan det ha funnits asbest men om ni ångade bort det istället för att slipa eller hacka har ju fibrerna bundits med fukt och därför har ni i så fall (om det ens fanns asbest i limmet) fått en mycket mindre exponering.

Det finns flera studier på asbest och påverkan på cancer och de är alla överens om att du behöver utsättas för höga doser under lång tid för att det ska ge påverkan. T.ex. elektriker, byggare som håller på med stambyten etc. är i riskzonen. Inte du som renoverat EN lägenhet under några veckor!
Om kaklet är äldre än 1982 så är det väldigt ofta det innehållet asbest kök lika väl som badrum!
Om du hävdar något annat så vill jag gärna veta var du har fått den informationen?
 
S
enda grejen som ger korrekt svar är labbundersökning.
finns såna som säkert köpt upp ett lager av produkter som dom ville använda upp.
 
Vad kan det gömma sig här, kanske en bild från när fartyg lossades för hand!


Arbetare som manuellt lossar säckar märkta med asbestos i ett lastutrymme på ett fartyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare som manuellt lossar säckar märkta med asbestos i ett lastutrymme på ett fartyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Riala
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
I kök och kakel är det sällan något som innehåller asbest och det handlar då om en "korttidsexponering" om det skulle ha funnits något.
Asbest är ju damm som virvlar upp och svävar omkring i luften när du river det. Asbest som material är inte farligt bara om man bryter sönder det.

Tapeterna är heller inget att oroa sig över. I limmet kan det ha funnits asbest men om ni ångade bort det istället för att slipa eller hacka har ju fibrerna bundits med fukt och därför har ni i så fall (om det ens fanns asbest i limmet) fått en mycket mindre exponering.

Det finns flera studier på asbest och påverkan på cancer och de är alla överens om att du behöver utsättas för höga doser under lång tid för att det ska ge påverkan. T.ex. elektriker, byggare som håller på med stambyten etc. är i riskzonen. Inte du som renoverat EN lägenhet under några veckor!

I fixen bakom och fogen är det oftast asbest i gamla hus
 
M
D Davey80 skrev:
Nu när jag läst om riskerna med asbest får jag riktig magknip och ångest.
Jag känner mig riktigt dum nu för min okunskap om asbest att jag inte tog reda på något eller någon inte berättade för mig då. Som jag kan ha utsatt mig och min gravida fru för detta.
För 5 år sen köpte vi en lägenhet byggd 59 och en vän hjälpte mig riva ut kök med alla kökskåp och kakel och byggde sen upp nytt ikeakök.
I sovrummet rev vi upp linoleummattan och de gamla tapeterna. Under mattan var det svart lim som vi ångade bort med tapetborttagare. Sen lade vi parkettgolv och målade väggarna.
Jag har ingen aning om vi har asbest i lägenheten. Tänk i alla år isåfall, som det spridit sig runt! Jag får sån ångest vet inte vad jag ska ta mig till?? Hur kan jag nu utan några prover från mattbitar bekräfta om det finns eller inte? Ringa saneringsfirma? Vad kan det kosta? Ska vi hälsoundersöka oss båda?
Snälla hjälp mig bekräfta eller helst stilla min oro :(

//Oroliga Davey
Gjort är gjort, men om ni skulle få symptom, som heshet, andningsproblem, envis hosta, kanske med lite blodstänk i, så ta kontakt med en läkare och be om en remiss till lungröntgen. Där kan man se, om det finns någonting onormalt i lungorna och i så fall var. Lungcancer, som inte har hunnit sprida sig till lymfkörtlarna, går att bota. Ofta beror hostan på andra orsaker, som t ex allergi. Finns det någon hyresvärd eller bostadsrättsförening, som känner till, om asbest har använts?

Asbest användes som byggmaterial i stor skala mellan åren 1922-1993. I nästan alla hus som är byggda under den tiden har man använt asbest. Asbest användes som allra mest under åren 1960-1979.
 
Tråden är gammal men jag tycker du skrämmer upp lite väl mkt. Många har exponerats för stora mängder asbest under många år. Trots detta har förhållandevis få blivit sjuka. Jämför då med TS minimala exponering. Sen kan man se på byggbranschen (där jag själv verkat), de flesta har nog exponerats för asbest. Särskilt som 8/10 saneringar utförs felaktigt (uppgift från brachtidning). Men hur många blir sjuka?
Visst, riskerna finns men om man börjar hosta så får man nog inte en lungröntgen direkt.

Sen undrar jag vad du får dina årtal ifrån, såhär skriver Arbetsmiljöverket om asbest:

Den farligaste sorten förbjöds redan 1975, och ett totalförbud infördes 1982. Trots det är befintlig asbest fortfarande en allvarlig hälsorisk. Framförallt för många yrkesgrupper inom byggbranschen eftersom asbest kan förekomma i byggnader uppförda före 1979.
 
  • Gilla
  • Wow
Fadai och 1 till
  • Laddar…
E
Stämmer det som @Johan456 skriver, att knappt någon dött av asbest?

Låter mer som ofullständig statistik eller?

Detta är ju ett långsam ekande gift.
 
E El-Löken66 skrev:
Stämmer det som @Johan456 skriver, att knappt någon dött av asbest?

Låter mer som ofullständig statistik eller?

Detta är ju ett långsam ekande gift.
Nu fick jag det bekräftat, du är liiiiite korkad? Jag skrev relativt få och det sett till att folk gick år efter år i en fabrik och sågade, bar linnesäckar med asbest, tog hem kläderna. Många har dött, många har blivit sjuka men relativt få. Men man ska vara försiktig med asbest.
 
M
J Johan456 skrev:
Tråden är gammal men jag tycker du skrämmer upp lite väl mkt. Många har exponerats för stora mängder asbest under många år. Trots detta har förhållandevis få blivit sjuka. Jämför då med TS minimala exponering. Sen kan man se på byggbranschen (där jag själv verkat), de flesta har nog exponerats för asbest. Särskilt som 8/10 saneringar utförs felaktigt (uppgift från brachtidning). Men hur många blir sjuka?
Visst, riskerna finns men om man börjar hosta så får man nog inte en lungröntgen direkt.

Sen undrar jag vad du får dina årtal ifrån, såhär skriver Arbetsmiljöverket om asbest:

Den farligaste sorten förbjöds redan 1975, och ett totalförbud infördes 1982. Trots det är befintlig asbest fortfarande en allvarlig hälsorisk. Framförallt för många yrkesgrupper inom byggbranschen eftersom asbest kan förekomma i byggnader uppförda före 1979.
Nej, jag skrev att man skulle kontakta läkare, om man fick karakteristiska symptom, som jag räknade upp ovan. Man kan ha exponerats för radon, tobaksrök eller dieselångor som bidrar till en ökad risk för lungcancer. Även passiv rökning ökar risken för lungcancer. Har man inga symptom, så kan man känna sig lugn. För vissa jobb har jag behövt göra lungröntgen som rutin, t ex pga eventuell tuberkulos, som man har velat kolla.

Jag hade en jobbarkompis, som hade rökt två paket cigaretter utan filter, sedan hon var 15 år. Hon var helt säker på att det är helt ofarligt, men lungcancern kom i alla fall och hon magrade av kraftigt och dog 72 år gammal. Tyvärr tvingads vi andas in hennes cigarettrök dagligen under decennier.
 
M
J Johan456 skrev:
Tråden är gammal men jag tycker du skrämmer upp lite väl mkt. Många har exponerats för stora mängder asbest under många år. Trots detta har förhållandevis få blivit sjuka. Jämför då med TS minimala exponering. Sen kan man se på byggbranschen (där jag själv verkat), de flesta har nog exponerats för asbest. Särskilt som 8/10 saneringar utförs felaktigt (uppgift från brachtidning). Men hur många blir sjuka?
Visst, riskerna finns men om man börjar hosta så får man nog inte en lungröntgen direkt.

Sen undrar jag vad du får dina årtal ifrån, såhär skriver Arbetsmiljöverket om asbest:

Den farligaste sorten förbjöds redan 1975, och ett totalförbud infördes 1982. Trots det är befintlig asbest fortfarande en allvarlig hälsorisk. Framförallt för många yrkesgrupper inom byggbranschen eftersom asbest kan förekomma i byggnader uppförda före 1979.
Tråden är gammal, men asbest kan orsaka hälsoproblem fortfarande. Det är byggjobbare, som exponeras mest, men även hobbyhantverkarna behöver vara försiktiga. Jag fick remiss till lungröntgen direkt, när jag hade fått en envis, ihållande hosta. Som tur var så kom den från duntäcket. Jag var inte orolig, heller.
 
M
M Marjatta Lakso skrev:
Tråden är gammal, men asbest kan orsaka hälsoproblem fortfarande. Det är byggjobbare, som exponeras mest, men även hobbyhantverkarna behöver vara försiktiga. Jag fick remiss till lungröntgen direkt, när jag hade fått en envis, ihållande hosta. Som tur var så kom den från duntäcket. Jag var inte orolig, heller.
Arbetsmiljöverket skrämmer upp folk mycket mer, tycker jag.

https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/huvudsakliga-risker-med-asbest/

Om man inte har jobbat på byggarbetsplatser, där det finns asbest, rökt eller bott i ett radonhus, är riskerna små.
Min granne, som var helt utan kända riskfaktorer, bortsett från att hennes man var hantverkare och drog med sig hem damm i sina arbetskläder, som hon sedan tvättade, skickades till röntgen alldeles för sent. Hon levde i 7 år efter sin lungcancer-diagnos och dog när hon var 60+ år gammal. En fantastisk, duktig och trevlig kvinna, som vi saknar. Läkaren gjorde en felbedömning, pga att hon inte hade kända riskfaktorer, annars skulle hon kanske ha levt idag. Hon borde ha skickats tidigt till lungröntgen, pga långvarig hosta och lunginflammationer.

Vad beror lungcancer på?
Nästan all lungcancer beror på rökning. Rökning förstärker också risken för att få sjukdomen av andra orsaker.

Asbest kan troligen orsaka lungcancer, men är framför allt kopplat till lungsäckscancer. Asbest har använts som isolering och byggnadsmaterial inom yrken som till exempel byggnadsarbetare, rörläggare, elektriker och varvsarbetare. Asbest är totalförbjudet i Sverige sedan 1982 men kan fortfarande vara en orsak om du får lungcancer. Det beror på att det tar lång tid för sjukdomen att utvecklas.

Även idag kan du utsättas för asbest om du arbetar med att riva, reparera eller bygga om hus som byggts före 1970-talet.

Radon och luftföroreningar kan öka risken för lungcancer. Radon finns naturligt i berggrunden och i blåbetong som användes som byggmaterial i bostadshus fram till 1975.

Lungcancer kan till viss del vara ärftligt men det är inte helt bevisat.

https://www.fastighets.se/siteassets/kollektivavtal/130829-asbestsmart.pdf
 
M Marjatta Lakso skrev:
Nej, jag skrev att man skulle kontakta läkare, om man fick karakteristiska symptom, som jag räknade upp ovan. Man kan ha exponerats för radon, tobaksrök eller dieselångor som bidrar till en ökad risk för lungcancer. Även passiv rökning ökar risken för lungcancer. Har man inga symptom, så kan man känna sig lugn. För vissa jobb har jag behövt göra lungröntgen som rutin, t ex pga eventuell tuberkulos, som man har velat kolla.

Jag hade en jobbarkompis, som hade rökt två paket cigaretter utan filter, sedan hon var 15 år. Hon var helt säker på att det är helt ofarligt, men lungcancern kom i alla fall och hon magrade av kraftigt och dog 72 år gammal. Tyvärr tvingads vi andas in hennes cigarettrök dagligen under decennier.
Det var ju ett intressant exempel 2pkt cigaretter utan filter i 57 år, sen kom lungcancern, frågan är om det bevisar cigaretternas dödlighet eller motsatsen? Jag menar bara att man inte ska stressa upp folk.
 
M
J Johan456 skrev:
Det var ju ett intressant exempel 2pkt cigaretter utan filter i 57 år, sen kom lungcancern, frågan är om det bevisar cigaretternas dödlighet eller motsatsen? Jag menar bara att man inte ska stressa upp folk.
När hon kom till jobbet på morgonen, "hostade hon upp sina lungor" precis innanför ytterdörren. Hon fick alltså världens hostattack varenda morgon och vi fick höra på hennes slemmiga och gurglande läten, varvade med "host, host, host". Redan då borde hon ha kontaktat vården för en lungröntgen. Hon var övertygad om att rökning var fullständigt ofarligt ända fram till sin död. Hon ringde till mig då och då och till sist berättade hon, att "hon hade tappat alla sina kilon", men hon var väldigt mager redan innan.
 
M
J Johan456 skrev:
Det var ju ett intressant exempel 2pkt cigaretter utan filter i 57 år, sen kom lungcancern, frågan är om det bevisar cigaretternas dödlighet eller motsatsen? Jag menar bara att man inte ska stressa upp folk.
Hon började röka när hon var 15 år gammal.
 
Totalförbud 1982 kan inte gälla alla branscher.
Här en bild från en lastbils instruktionsbok från 1986...
Sida från instruktionsbok som varnar för asbest i bromssystemets damm med tillhörande illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källa AFS 1989:9

Verkar gälla nya fordon. där jag hittade texten nedan
"Personbilar ska ha asbestfria bromsar från 1988.
Lastbilar och bussar från och med 1989.
Övriga motorfordon och släp ska ha asbestfria bromsar från 1 juli 1988."

Står även något om att man inte efterhand får montera asbest haltiga bromsar på ovanstående fordon.

Lite off topic med fordon. Men jag vill visa att det inte blev totalförbud 1982....
Finns nästan alltid undantag vid införande av förbud...

På tradera säljs ofta äldre förpackningar bromsar och packningssatser med den tydliga gulsvarta märkningen "varning innehåller asbest" antar att den märkningen är från slutet av -70 eller - 80talet...
 
  • Ledsen
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.