Robert-san01 skrev:
Frågan är vilken form av entreprenad det är fråga om och vad som står i köpekontraktet. Fick själv ett brutalt uppvaknande om detta när jag ville besiktiga enligt Hus-AMA och det visade sig att det var entreprenad avtalet med objekts beskrivning som var reglerande.

Jag tycker TS är rätt ute och jag skulle ha krävt handlingar och ritningar för granskning INNAN man gjuter plattan så ev fel kan undvikas. Har KA gått igenom egenkontrollen för markarbetena?
Jag kan uppenbarligen för lite om den här pappersbiten med alla moment och regler. Jag har ju inget med själva bygget att göra, det är Egnahemsbolaget som ansvarar för allt men jag får göra diverse val och justera nån innervägg. KA har jag ingen aning om vem som är. Plattan är inte gjuten ännu för övrigt men blir det inom närmsta tiden.
 
Redigerat:
aedwall skrev:
BYGGARBETSMILJÖSAMORDNARE FÖR PLANERINGEN OCH PROJEKTERINGEN (BAS-P)
(AML 3:7a, AFS 1999:3 § 11-12b)
Byggarbetsmiljösamordnaren för planeringen och projekteringen ansvarar för följande
BAS-P ska samordna tillämpningen av relevanta arbetsmiljöregler som under varje skede av planeringen och projekteringen ska följas i fråga om såväl byggskedet som brukandet av byggnaden eller anläggningen. Det gäller särskilt då frågor om planeringen av arbetsmoment som ska utföras samtidigt eller efter varandra avgörs och när tidsåtgången för sådana arbetsmoment beräknas.
BAS-P skall delta i planeringen och i ledningen av projekteringen.
BAS-P skall samordna planeringen och projekteringen med avseende på arbetsmiljön, så att de som medverkar vid planeringen och projekteringen tar hänsyn till varandras planer och lösningar. Samordningen ska leda till att utförandet av olika delar av projektet samt av konstruktioner, installationer och liknande inte sammanfaller i ”tid och rum” under byggskedet på ett sådant sätt att risk för ohälsa eller olycksfall uppkommer.
BAS-P skall upprätta eller låta upprätta en arbetsmiljöplan.
BAS-P skall utarbeta slutdokumentationen över objektet. Dokumentationen ska vara färdigställd då arbetena avslutats. Den ska beskriva objektets konstruktion och utformning samt de byggprodukter som använts, allt i den omfattning som är av betydelse för säkerhet och hälsa vid arbete med drift, underhåll, reparation, ändring och rivning av objektet.

De två sista punkterna, arbetsmiljöplan och slutdokumentation, är direkt straffsanktionerade och ett delat ansvar med byggherren (uppdragstagaren).


Frågor på detta?
Tack för väl ingående beskrivning av BAS-P. En mastig textmassa men säkert viktig.
 
torbeno skrev:
Jag kan uppenbarligen för lite om den här pappersbiten med alla moment och regler. Jag har ju inget med själva bygget att göra, det är Egnahemsbolaget som ansvarar för allt men jag får göra diverse val och justera nån innervägg. KA har jag ingen aning om vem som är. Plattan är inte gjuten ännu för övrigt men blir det inom närmsta tiden.
I ditt fall blir det då ungefär som det blev för mig kontra Myresjöhus. Det blir vad som står i avtalet mellan er som blir reglerande och du är egentligen inte byggherre, utan bara köpare av ett färdigt hus. Ungefär som om du köper ett beg hus av någon fast ditt är nytt, du kan ändra lite och säljaren är inte en privatperson utan Egnahemsbolaget.
 
Robert-san01 skrev:
I ditt fall blir det då ungefär som det blev för mig kontra Myresjöhus. Det blir vad som står i avtalet mellan er som blir reglerande och du är egentligen inte byggherre, utan bara köpare av ett färdigt hus. Ungefär som om du köper ett beg hus av någon fast ditt är nytt, du kan ändra lite och säljaren är inte en privatperson utan Egnahemsbolaget.
Ja, så är det. Mjöbäcks entreprenad är det som håller i hammaren vet jag.
 
Var stenhård med att få se egenkontroller! De fuskades friskt med dem på mitt bygge och våtrumsintyg mm fick jag tjata på så dem kan du börja be om direkt. Be gärna att få se egenkontrollerna löpande. Nu har du egentligen ingen rätt att få se dem, men är det en seriös entreprenör har de inget att dölja och utföraren bör ha upprättat en pärm som heter KMA där intyg på ex el, VVS, våtrum mm skall finnas med och gett beställaren innan bygget påbörjas. Men, det är alltså inget varken utföraren eller byggherren måste visa dig då du kommer in som juridisk person i projektet först när fastigheten överlåts till er och då är handlingarna mellan er och nuvarande byggherren.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Var stenhård med att få se egenkontroller! De fuskades friskt med dem på mitt bygge och våtrumsintyg mm fick jag tjata på så dem kan du börja be om direkt. Be gärna att få se egenkontrollerna löpande. Nu har du egentligen ingen rätt att få se dem, men är det en seriös entreprenör har de inget att dölja och utföraren bör ha upprättat en pärm som heter KMA där intyg på ex el, VVS, våtrum mm skall finnas med och gett beställaren innan bygget påbörjas. Men, det är alltså inget varken utföraren eller byggherren måste visa dig då du kommer in som juridisk person i projektet först när fastigheten överlåts till er och då är handlingarna mellan er och nuvarande byggherren.
Tack, jag tar med mig detta
 
Lycka till!
 
Att få ritningarna i ett digitalt redigerbart format, typ CAD kan vara trevligt. Då kan man själv bygga på och ändra. Och vill man bygga ut om 5 eller 15 år så har man en bra grund att utgå ifrån.
//Tobben
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
tobben87 skrev:
Att få ritningarna i ett digitalt redigerbart format, typ CAD kan vara trevligt. Då kan man själv bygga på och ändra. Och vill man bygga ut om 5 eller 15 år så har man en bra grund att utgå ifrån.
//Tobben
Att jag inte tänkt på det, lysande förslag. Tack :)
 
Idag fick jag en kortfattad byggbeskrivning.
Jag tycker det verkar bra, finns det nåt att anmärka på?

GRUNDLÄGGNING: Betongplatta på mark med underliggande isolering.

STOMSYSTEM: Trästomme. Lättbetongväggar mot mark.

YTTERVÄGGAR: Cederpanel

YTTERTAK: Plåttak

VINDSBJÄLKLAG:Takstolar, lösullsisolering.

MELLANBJÄLKLAG: Träbjälklag med stegljudsisolering.

INNERVÄGGAR: 13 mm gips, träreglar, isolering, 13 mm gips.

FÖNSTER/ FÖNSTERDÖRRAR: Fönster/Fönsterdörrar av trä, utvändigt beklädda med aluminium. Kopplade glas 2+1.

YTTERDÖRRAR: Målade trädörrar med rektangulärt fönster.

INNERDÖRRAR: Släta massiva vita.

FÖNSTERBÄNKAR: Fönsterbänkar utförs i grå kalksten (Azul Valverde).

LISTER OCH FODER: Platsmålade vita golvlister och dörrfoder. Gipsade smygar.

VENTILATION: FTX-ventilation (frånluft/tilluft med värmeväxlare). Separat spisfläkt.

UPPVÄRMNING: Fjärrvärme med golvvärme.

MARKYTOR: Entrégångar beläggs med markbetongsten.
 
För att återknyta till ursprungsfrågan Vilka ritningar...

Jag (vi) byggde hus 2010.
Till grund-, mark- och yttre ledningsarbeten ordnade jag själ en entreprenör (inga papper, bara ett handslag :) ),
och till allt ovan grund anlitades en byggfirma, som i sin tur anlitade underleverantörer för el och vvs.

Ritningar?
Vi hade bygglovsritningar med plan-, fasad- och sektionsritning.
Dessutom en s.k. nybyggnadskarta, som visade husets placering på tomten.
Därtill skaffade jag en ventilationsritning.
Detta är alla ritningar, och ingen har begärt något mer underlag.

El- och vvsritningar t. ex. finns inte, och har aldrig efterfrågats.


När jag läser utredandet ovan om alla byråkratiska krav man kan och bör ställa förstår jag varför det är så dyrt att bygga...
 
Hemmakatten
Saknar isolering i mellanbjälklag. VVS, konstruktions, och elritningar saknas också.
 
torbeno skrev:
Idag fick jag en kortfattad byggbeskrivning.
Jag tycker det verkar bra, finns det nåt att anmärka på?

GRUNDLÄGGNING: Betongplatta på mark med underliggande isolering.

STOMSYSTEM: Trästomme. Lättbetongväggar mot mark.

YTTERVÄGGAR: Cederpanel

YTTERTAK: Plåttak

VINDSBJÄLKLAG:Takstolar, lösullsisolering.

MELLANBJÄLKLAG: Träbjälklag med stegljudsisolering.

INNERVÄGGAR: 13 mm gips, träreglar, isolering, 13 mm gips.

FÖNSTER/ FÖNSTERDÖRRAR: Fönster/Fönsterdörrar av trä, utvändigt beklädda med aluminium. Kopplade glas 2+1.

YTTERDÖRRAR: Målade trädörrar med rektangulärt fönster.

INNERDÖRRAR: Släta massiva vita.

FÖNSTERBÄNKAR: Fönsterbänkar utförs i grå kalksten (Azul Valverde).

LISTER OCH FODER: Platsmålade vita golvlister och dörrfoder. Gipsade smygar.

VENTILATION: FTX-ventilation (frånluft/tilluft med värmeväxlare). Separat spisfläkt.

UPPVÄRMNING: Fjärrvärme med golvvärme.

MARKYTOR: Entrégångar beläggs med markbetongsten.
Jag skulle ha begärt att få det klart mer detaljerat. Ex vilket fabrikat och modell på dörr. Skall beslag ingå? Tjocklek på isoleringen och typ? Specar på fönster osv.

Detta är ungefär som att beställa en bil och det står: Kombi, 4 hjul, motor, växellåda, stolar.
 
Hemmakatten skrev:
Saknar isolering i mellanbjälklag. VVS, konstruktions, och elritningar saknas också.
Ok, tack.
Det borde stått med isolering alltså, för stegljudisolering är något annat eller?


Jag ha vvs, ventilation, elritningar mm nu. Vet inte om jag får posta dem här dock.
 
Robert-san01 skrev:
Jag skulle ha begärt att få det klart mer detaljerat. Ex vilket fabrikat och modell på dörr. Skall beslag ingå? Tjocklek på isoleringen och typ? Specar på fönster osv.

Detta är ungefär som att beställa en bil och det står: Kombi, 4 hjul, motor, växellåda, stolar.
Tack. Detta var som sagt en kortfattad beskrivning. i kök, badrum mm har jag fått komplett beskrivning.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.