Hej,

Vi har precis flyttat in i ett hus från 1996 där matsalen är lite speciell med väggpaneler och lite stuckatur i taket. Vi vill måla/tapetsera om rummet men har väldigt svårt att få en känsla om hur det ska göras.

Har ni några tips? Det enda vi kan komma på är att väggpanelerna skulle kunna vara grå (i olika nyanser) och väggen ovanför i vitt eller ljus tapet. Taket känns ännu svårare. Se bifogade bilder.

Tips mottaget tacksamt :)
2015-12-30 10.24.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2015-12-30 10.24.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2015-12-30 10.24.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2015-12-30 10.24.17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack och lov är ju färger på väg tillbaka in i våra hem (i mitt tycke) efter en lång vinter av gammal svartvit/grå filmmiljö eller steril obduktionslokal.
Om man ska se till vad färger kan göra/tillföra som sinnesstämning bör en matsal vara i rött. Röd färg stimulerar till aktivitet och samtal :)
 
Enligt mig en ganska opassande interiör i ett hus byggt -96. Personligen hade jag rivit listerna om jag skulle renovera.

Ska man behålla de hade jag målat listerna vita på speglarna för att matcha övriga snickerier. En mörkare grå kulör i de mindre partierna och en ljusare i de större. T.ex. S 1000-N resp. S 2000-N. Väggarna ovan hade jag målat vita alternativt en vit tapet. Man kan också bryta av med en mörkare grå typ 4500-N.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Lister och paneler hade åkt ned direkt om det varit hemma hos mig. Jag är inte lika diplomatisk och skriver att de är "opassande", de är helt enkelt skitfula. Som ovan tycker jag att det är trevligt att färg har börjat komma tillbaka. En ljus fräsch orange tapet, eventuellt med lite mönster i. Till det en mellanbrun matta. Blir lite varm och jordigt samtidigt som det känns fräscht och det vita kontrasterar bra. Orange finns i många varianter, har det själv i gästrum och kök. Man blir glad och varm av orange och det passar till allt :) Skickar med två bilder så du kan bilda dig en uppfattning. IMG_4520.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4518.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
KristinaRT
Måste nog hålla med om att rummet skulle se betsligt bättre ut utan alla lister. Dessutom är eluttaget ruskigt fult monterat mitt på....

Jag hade utan att tvekanrivit ner alla fejk-lister och börjat om helt med vad NI tycker är snyggt (färger, mönster etc).

När vi flyttade in en en lägenhet som var renoverad på 90-talet hade köksluckorna liknande listverk, målat rosa, och med fiskbensformad sturkturtapet i panelerna, målad aprikos. Tapeten var ljusgul och hade en bård i rosa, gult och orange... Behöver jag säga att det första vi gjorde var att spackla bort strukturtapeten och måla allt vitt tills vi hann byta kök :). Ert rum är precis i stil med köket och väldigt väldigt mycket 90-tal ;)
 
Undrar hur de tänkte som byggde så -96 😄
Om ni inte älskar stilen, riv ut och fixa till väggar och tak det borde inte vara så krångligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.