Hej forat!

Håller på att renovera ett gammalt timmerhus, det görs ny trossbotten i hela huset samt att vägarna ska isoleras med 95mm cellulocaisolering på insidan.

Detta medför ju att jag har alla möjligheter att bygga in och eller förbereda för allt möjligt.
Jag kommer att dra extra flexislang i väggarna mellan varje rum...bara för att...men vad mer kan jag förbereda för redan nu? Tänker på tex smarthem prylar mm.

Bomba med ideer!
 
Utblås från centraldammsugare ut genom grundmuren. För att slippa ha det mitt på en yttervägg.
Friskluftskanal till kaminen/eldstaden.
Rör för att ansluta en vattenmantlad kamin.
Förbereda för vatten avlopp värme el till ett eventuellt utbygge.
Vatten/glykolburen Markvärme utanför entrén.

Listan kan göras lång, men detta är några grejer som jag haft tankar på eller fixat.
 
  • Gilla
Soulturfer
  • Laddar…
Med 10 cm tilläggsisolering på insidan är risken mycket stor att du får kondens på insidan av timret. Varm fuktig luft vandrar utåt genom den porösa isoleringen och kondenserar när den möter den kalla och relativt täta stockväggen.
Cellulosaisolering har förmågan att transportera bort en del fukt men jag är illa rädd att förmågan inte räcker till. Jag skulle inte våga lägga på sådär mycket på insidan i alla fall.
Om man sätter tilläggsisoleringen på utsidan i stället och använder träfiberbaserad vindskyddsskiva (inte vindskyddsgips) så fungerar fuktvandringen bättre och fukten möter inga dylika kalla täta ytor på sin väg ut.

Vad det gäller elektronik så tror jag att det är en bra ide att sätta in några extra rör ifall du vill flytta datorn eller TVn men rent principiellt tycker jag att de där "smarta" elektonikprylarna är slöseri med pengar.
Landsbygdselektriciteten är ju som den är........ spänningsfall och elavbrott och ständiga snabbåterkopplingar...... och de flesta "smarta" prylarna brukar börja krångla under sådana förhållanden. Ju enklare system man har destu förre delar finns det som kan krångla och destu större del av sin tid får man sätta på trevligare saker än att jaga elektronikfel.
 
Vad gäller den sk- daggpunkten så har det stötts och blöts många gånger, men vi har kommit fram till att skillnaden blir noll och ingen, visst flyttar vi den inåt men den har alltid vart i timret och kommer där förbli. Dessutom är det troligt att det blir ytterligare 10cm cellulosa på utsidan inom kort. Så där är vi inte oroliga.

Vad gäller elnätet här så är vårt nät et föredöme, Jämtkraft. Jag har aldrig sett et mer välskött nät och då har jag ändå jobbat med att sköta just ledningsunderhåll. Under de dryga 4 år jag bott med jämtkraft så har vi haft 1 störning, detta trots stormar mm. mm. Vissa "smarta" prylar kommer vi nog att installera redan vid inflytt, men vi kommer inte gå bananas och omvandla vårt hus till ett rymdskepp. Vi vill ha saker som underlättar vardagen, vi är helt ointresserade av att plocka poäng på middagar. Styra motorvärmare, utebelysning och ev. larm är sånt vi kommit på hittills som är intressant.

Tack för synpunkterna i alla fall :)
 
Måste bara fråga varför du vill ha 95 + timmret +ev 95 till med isolering i väggarna?

Har själv en gammal timmerstomme som jag tilläggsisolerat två ytterväggar med 45mm utv resten av ytterväggarna/gavlarna har jag bara satt vindduk på och är helnöjd med detta. Huset känns varken kallt eller dragit och energiförbrukningen för uppvärmning är endast 2500kwh/år till jordvärmepump samt 2-3m3 ved till braskaminen. Det är oftast inte så mycket energi att spara genom att isolera väggarna på gamla timmerhus, viktigast är att det är vindtät.

Hur tjockt timmer har du?
Mina väggar är runt 17cm tjocka.
 
Att vi isolerar insidan är dels för värmen och dels för att kunna dölja vissa installationer, dessutom får vi möjlighet att räta upp viss skevhet som uppstått sedan 1888. 95mm blir det för att kostnaden bara är 30% högre än för 45mm.
Om vi upplever huset som kallt kommer vi isolera utsidan då vi kommer göra i ordning fasaden senare. Visst är det så att det kanske inte behövs och besparingen i uppvärmning blir liten, men komfort går före och utan plast så kan man inte isolera för mycket :)
Vi har ungefär 16cm timmer. Och jadå, vi är pålästa och vet att det är viktigast att ha det dragfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.