Håller på och sonderar bland alla hustillverkare och har begärt prisuppgifter från en del, prismässigt bland de vi begärt in uppgifter från sticker helt klart LB-hus ut som ca 300-400kkr billigare innan ev. tillval och i detta fall det största huset(optimal 163 pulpet). Vet att det skiljer mellan tillverkarna (A-hus, Eksjöhus, Vårgårdahus, Fiskarhedenvillan och nämnda LB-hus) byggtekniskt och standardleverans, men inte så mycket så det motiverar upp mot 400kkr tycker jag.
Någon som har byggt på sistone med LB-hus? Hittar inte så mycket info om dom efter konkursen...
 
Jag och min fru var i kontakt med LB-hus då vi hittat en tomt att bygga på i Skåne. Fick dock inget bra intryck av säljaren eller företaget och valde därför att inte gå vidare med dem.
 
Finns det inga fler som har bra eller dåliga erfarenheter av LB-hus?
 
Hej på er!

Jag håller på att bygga med dom just nu.

Letade rätt upplägg bland dom andra kända tillverkarna i ungefär ett år då jag köpte tomten våren 2014, jag hann komma rätt långt med flera av dom du nämner, men det var i först i våras som jag återkom i kontakten med LB Hus, och då föll allt på plats för min del.

Inget illa om de andra alternativen jag tittade på, men för min del var LB Hus tillräckligt flexibla för att jag skulle känna att jag inte behövde kompromissa för mycket med de detaljer och tillval som var viktiga för just min del (utan att plånboken skall ta för mycket stryk).

Byggstandardmässigt tycker jag mig inte se någon skillnad, jag är ingen gammal "bygg-räv" men jag är den typen som går på djupet i detaljer innan jag tar ett beslut, och det har jag gjort i ca. ett år innan jag bestämde mig.

Från att jag bestämde mig i våras har det varit en helt bekymmersfri resa. Bygget har varit igång någon månad nu och förra måndagen hade vi stomresning. Jag besöker bygget varje dag och vad jag kan se så sköts allt väldigt professionellt och fortlöper enligt planerna, det kan även min KA instämma i och det känns skönt.

Vänliga hälsningar,
Fredrik
 
Redigerat:
Skall träffa LB hus för att få lite priser på deras hus.
Skulle ni som bygger/byggt med LB-Hus kunna ge lite prisuppgifter vore det tacksamt.
 
Hej igen!

Priserna i mrjims länktips verkar stämma hyfsat bra, allt beror ju på vilken nivå man vill lägga sig vad gäller tillval och ev tillkommande utgifter utöver standard (kakel, elinstallation mm.)

Jag bygger LB Optimal 143. Här kommer några bilder från stomresning av de fabriksbyggda ytterväggarna, samt inledande arbeten med innerväggar (på platsen / lösvirke).

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vänliga hälsningar
Fredrik
 
  • Gilla
mrjim
  • Laddar…
Hittar inte redigerafunktionen till mitt inlägg ovan. Ville bara klargöra att kakel och elinstallation givetvis ingår som standard i Optimalserien, däremot kostar det såklart extra om man vill ha något utöver det som redan ingår.

Mvh
Fredrik
 
Vad ingår i grundarbetet?
Just denna delen har jag förstått kan skilja sig mellan de olika husleverantörerna.

Gällande standarden, läser att badrumsinredning som duschvägg, kommod, spegelskåp ej ingår. Vad kostar detta ifall man vill lägga till dessa saker?
Läste dessutom att de använder fanergolv istället för parkett.

Nått mer gällande standarden som man bör känna till? Är givetvis inte bara efter allt det negativa utan vill även höra fördelarna med LB hus.
 
mrjim
Vi väntar på att vårt hus ska levereras i vår. Skoj att se Gödestads bilder. Vi har dock valt ett Optimal 179.

Vad är det med grundarbetet du tänker ? Är det själva plattan så ingår det en viss mängd packmassor och gjutning, men är det utanför standardmängder kommer du behöva göra tillägg. Pålning eller spräning ingår inte heller i priset.
När det gäller badrummen så är det bara handfat, blandare för dusch och toalett som ingår. Vad möbler kostar beror helt på vad man väljer, men om jag kommer ihåg rätt kunde man välja duschvägg för cirka 5000, kommod för 4700kr och spegelskåp för 4700kr. Bästa är dock att be en säljare knåpa ihop en produktionskalkyl så får du snabbt en uppskattning om pris. Har du redan tomt så brukar de kunna åka ut och se på den med.

Som standard är det 7mm fanergolv. Gick att uppgradera till 14 mm. När vi beställde resonerade vi oss till att när golven är slitna är det nästan lika enkelt att byta dem som att slipa och lacka. Dessutom kan jag byta golv själv, men är tveksam på att slipa själv.

När vi beställde tyckte jag att tillvalen ändå var ok prissatta. Vår säljare var även tydlig med vad som var bättre att skaffa själv där de inte hade bra priser.

Tips på tillval som är jobbigt att ordna i efterhand var isolerade innerväggar. Till vårt hus kostade det 15700 för alla innerväggar.
 
  • Gilla
Gödestad
  • Laddar…
OSB-skivor bakom gipset inne så man kan hänga upp saker och även får tystare mellan rummen, råspont eller skivor i yttertaket, inte enbart nån väv som vissa tillverkare har. Kolla om det är de billigaste innerdörrarna av veckad papp som ingår i priset, kolla nivån på fönster och ytterdörrar, hur mycket inredning/enheter osv. ingår i köket och badrummen i priset. Vilken uppvärmning ingår - om en tillverkare har vattenburen golvvärme i alla plan, och en annan enbart element under fönstren och kanske en sämre värmekälla så skiljer det ju mycket i värde/pengar där och det återspeglas i de offererade priserna.

Om en hustillverkare har köksinredning+vitvaror för 100.000 kr inräknat i offerten och en annan bara för 50.000 kr så skiljer det ju precis så mycket extra i tillvalskostnad för att få köket komplett/som man vill ha det, vilket inte heller syns på offerterna när man jämför pris...

Samma sak även för badrum, kakel, klinker, golv, trappa m.m.
- Ta reda på exakt vad som ingår som standard och prissätt skillnaden innan man jämför offerterna, vi såg i vissa fall rätt stora skillnader där när vi började titta på detaljer, från en hustillverkare fick vi t ex lägga på 40.000 kr för att få OSB-skivor i alla innerväggar, medan det från de flesta vi tittade på ingick... hos en annan kostade det 30.000 kr att få råspont i yttertaket och inte enbart väv.
 
  • Gilla
MIT
  • Laddar…
mrjim
Gödestad - hur lång tid efter stomresning kommer ni få flytta in?
 
Hej igen mrjim.

Det verkar som att man håller de 25-26 veckorna som man garanterat från början. Jag återkommer om det sker någon förändring.

Under tiden kommer lite fler bilder på det fortskridande arbetet.

Mvh,
Fredrik


IMG_0969.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0970.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1036.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1096.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1097.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1103.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1124.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1133.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1136.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
T
Snyggt parkettgolv, namn?
 
@tank77

Kährs Linnéa, Ek Dome Vit. Endast 7mm men ganska stryktåligt och passar bra att ha tills dess att barnen blir äldre.

Mvh,
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.